سر خط خبرهای بریتانیا: «جانسون در بخش مراقبت‌های ویژه»

نشریه تایمز گفت جانسون به دستگاه تنفسی وصل نشده است

خبرنگاران مستقر در بیرون از بیمارستان سنت توماس لندن، بیمارستانی که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در آن بستری شده است - ISABEL INFANTES / AFP

خبر به وخامت گراییدن حال بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و مبارزه با ویروس کرونا، صفحات اول نشریات این کشور را به خود اختصاص داده و موجب نگرانی محافل بین المللی شده است.

تصمیم پزشکان معالج آقای جانسون به انتقال او به بخش مراقبت ویژه برای بسیاری تکان دهنده بود. آقای جانسون پیشتر عوارض بیماریش را «ملایم» توصیف کرده بود. او روز دوشنبه نیز در توئیتی نوشت که «روحیه اش خوب» است.

کلیه روزنامه های بریتانیا این خبر را با تیتر بزرگ  منتشر کرده اند. روزنامه دیلی تلگراف این خبر را با عنوان «جانسون در بخش مراقبت ویژه» و نشریه دیلی میرر با تیتر «بوریس بیمار در مبارزه برای حفظ حیات» منتشر کرده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه تایمز گفت آقای جانسون به دستگاه تنفسی وصل نشده اما به چهار لیتر اکسیژن نیاز داشته است. میزان اکسیژن تجویز شده برای آقای جانسون به مراتب کمتر از پانزده لیتر اکسیژنی است که در موارد خطیر در بخش مراقبت ویژه به بیمار داده می شود که به معنای آن است که وضع مزاجی بوریس جانسون نسبت به دیگر بیماران آی سی یو رضایت‌بخش تر است. 

اما این نشریه خاطرنشان می کند که حال آقای جانسون به سرعت به وخامت گراییده و از یک عضو کابینه نقل کرده که این دقایقی «واقعا تکان دهنده» بوده است.

نشریه دیلی مِیل  تصمیم بوریس جانسون را دائر بر انتقال موقت اختیاراتش به دومینیک راب، وزیر خارجه، به عنوان «جایگزین بحران» پس از «به وخامت گراییدن شدید» حالش برجسته کرده است و نوشته که «کری سیموندز»، نامزد آقای جانسون که باردار است به خاطر این که نمی تواند از او در بیمارستان عیادت کند، «سخت در رنج» است.

در این میان، سایمون جنکینز، در ستون خود در نشریه گاردین می نویسد: «تنها می توانیم برای آقای جانسون آرزوی بهبودی هرچه سریعتر داشته باشیم». اما سایمون جنکینز خاطرنشان می کند که اکنون باید پذیرفت که «ماشین قدرت» در جریان بحران کووید ۱۹ «درست عمل نمی کند.»

سایر نقاط جهان

وضع مزاجی آقای جانسون توجه نشریات سایر نقاط جهان، به ویژه اروپا و آمریکا را نیز به خود جلب کرده و به وخامت گراییدن حال او به گونه ای گسترده در روزنامه ها و تارنماهای جهان انعکاس یافته است.

در ایالات متحده، نشریه وال استریت ژورنال می نویسد بیماری نخست وزیر در «مرحله ای خطیر» و در زمانی رخ داده که بریتانیا با بحران ویروس کرونا رو به روست و این در حالی است که با نقطه اوج ضربات کرونا در این کشور تنها ده روز فاصله مانده است.

شبکه خبری سی ان ان می گوید بیماری آقای جانسون «کشور را تکان داده است». فاکس نیوز به واکنش دونالد ترامپ اشاره کرده که گفته است از شنیدن خبر به وخامت گراییدن حال آقای جانسون «غمگین» شده است.

نیویورک تایمز سرمقاله اش را به وضع مزاجی بوریس جانسون اختصاص داده و می گوید: «با به وخامت گراییدن حال نخست وزیر در روز دوشنبه، بریتانیا وارد یک مرحله خطیر مبارزه با ویروس کرونا شد.»

«آقای جانسون با ابتلا به ویروس در مبارزه سختی است که در ابتدا به آن با سهل انگاری خاص خودش برخورد کرد.» 

نشریه لوموند فرانسه به توئیت خوشبینانه دوشنبه بعدازظهر آقای جانسون اشاره کرده و می گوید اما اکنون بیماری «گریبانش را گرفته است.» 

خبر انتقال بوریس جانسون به بخش مراقبت ویژه در تارنماهای اسپانیا، آلمان و ایتالیا نیز انعکاس یافته است. 

نشریه «ریپوبلیکا» چاپ ایتالیا به ویژه در ارزیابی أوضاع می نویسد: « بیانیه نخست وزیری بریتانیا دائر بر این که او (جانسون) هنوز بهوش است، حاکی از خطیر بودن اوضاع است. اکنون هیچ ابهامی در این مورد وجود ندارد: حال بوریس جانسون وخیم است.»

این نشریه هشدار داده که نه تنها سرنوشت نخست وزیر بلکه «اعتبار کل نظام درمانی، بهداشتی و ملی» زیر سئوال قرار گرفته است.

© The Independent