اسپانیا سیاست «حداقل دستمزد برای همگان» را اجرا می‌کند

اسپانیا امیدوار است پس از پایان بحران کرونا نیز این سیاست را ادامه دهد

نادیا کالوینو در مراسم معرفی به عنوان وزیر اقتصاد اسپانیا، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰-chema moya / POOL / AFP

دولت اسپانیا در تلاش برای کاهش پیامد شیوع ویروس کرونا، اعلام کرده است که «در اسرع وقت» سیاست پرداخت «حداقل دستمزد برای همگان» را پیاده خواهد کرد. 

نادیا کالوینو، وزیر اقتصاد اسپانیا، روز یکشنبه به شبکه خبری «لا سکستا» گفت که این اقدام با هدف کمک به خانواده‌ها در جریان شیوع کووید ۱۹ صورت می‌گیرد.

اما خانم کالوینو که همچنین معاون نخست وزیر اسپانیا نیز هست، افزود که خواست دولت این است که پرداخت حداقل دستمزد  «دایمی باشد» و به صورت «یک ابزار ساختاری، یک ابزار پایدار» در بیاید.  

اگر اعمال سیاست پرداخت حداقل دستمزد با موفقیت به مرحله عمل در آید، اسپانیا نخستین کشور در اروپا خواهد بود که این برنامه را به صورت بلندمدت در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته است.  

اسپانیا با ۱۳۵.۰۳۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۱۳.۰۵۵ مورد مرگ بیشترین لطمه را از این اپیدمی خورده است.

درروز ۱۴مارس، با تعطیل مدارس، فروشگاه‌ها و رستورانها و برقراری قرنطینه، چرخ اقتصاد اسپانیا تقریبا متوقف شد. مردم تنها اجازه دارند برای خرید مایحتاج ضروری یا رفتن بر سر کار درصورت عدم توانایی کار از خانه، از منزل‌هاشان خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، در طول آخر هفته گفت این محدودیت ها دستکم تا روز۲۶ آوریل به قوت خود باقی خواهد ماند.

حداقل دستمزد، به معنی پرداخت بلاشرط دستمزدی محدود به کلیه شهروندان اسپانیاست که میزان آن از فرد به فرد و بستگی به ارزیابی جمعیتی از جمله سن وسال متفاوت است. 

به استثنای ایران که در سال ۲۰۱۱ برنامه پرداخت بلاشرط یارانه ماهیانه به حساب بانکی افراد و خانواده ها را برقرار کرد، بیشتر کشورهای جهان اینگونه پرداخت‌ها را به گروههای کمتری از مردم، و فقط برای مدت کوتاهی محدود کرده‌اند. 

گسترده‌ترین برنامه پرداخت بلاشرط حداقل دستمزد  در فنلاند، در فوریه سال۲۰۱۹ پس از دوسال متوقف شد. در طول آن مدت، به بیکاران در فنلاند ماهیانه مبلغ ۵۶۰ یورو پرداخت می‌شد. پژوهشگران ضمن تایید این نکته که دریافت کنندگان این وجه سالمتر و خوشحالتر هستند، می‌گویند که آن‌ها دیگر تلاش چندانی برای یافتن کار نمی‌کنند.

در بریتانیا، ریشی سوناک، وزیر دارایی این کشور، ضمن رد نظر پرداخت حداقل دستمزدها در جریان شیوع کووید ۱۹، گفت دولت این سیاست را «نمی‌پسندد.»

ماه گذشته، بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان این کشور در نامه ای از دولت خواستند پرداخت بلاشرط هفتگی حداقل دستمزد به شهروندان کشور را مد نظر قرار دهد.

اما آقای سوناک مصرانه تاکید کرد که دولت «تور حفاظتی» برای شهروندان آسیب‌پذیر را «تقویت کرده است» و بیش از هفت میلیارد پوند در برنامه‌های «بهبود نظام خدمات اجتماعی» سرمایه‌گذاری کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان