دروغگویی چین به قیمت جان انسان‌ها تمام شده است

پارلمان بریتانیا از انتشار آمار و اطلاعات غلط از سوی چین، ایران و روسیه انتقاد کرده‌ است

کمیته روابط خارجی مجلس عوام: چین مصمم به ایجاد یک نظم جدید در جهان است که خود بر صدر آن باشد-GREG BAKER / AFP

نمایندگان پارلمان بریتانیا می‌گویند که تلاش‌های چین برای کوچک جلوه دادن اپیدمی کرونا در مراحل اولیه شیوع، و به دنبال آن کارزار اطلاعات غلطی که این کشور در این مورد به راه انداخت، سبب از دست رفتن جان مردم و ایجاد موانع بین‌المللی درراه کنترل این ویروس شده است.

در گزارشی که به تازگی از طرف کمیته خارجی مجلس عوام بریتانیا منتشر شده، آمده که کشوری که اپیدمی از آن جا آغاز شده، می‌بایست نقش اول را در جمع‌آوری اطلاعات و به‌اشتراک گذاشتن پژوهش‌های مربوط به آن با دیگر کشورها برعهده می‌گرفت تا از گسترش کووید ۱۹ جلوگیری کند.

در این گزارش، شی جین پینگ، رهبر چین، متهم شده که به جای شفافیت و اطلا, رسانی کامل، اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را در «ابهام» نگاه داشته است.

گزارش کمیته خارجی مجلس عوام، همچنین، ایران و روسیه را متهم می‌کند که در مورد تجربیات خود از این اپیدمی فاجعه‌بار جهانی پنهان‌کاری کرده و از دولت بریتانیا خواسته است با دروغگویی‌ قدرت‌های خارجی «رو‌به‌رو شده و با آن مقابله» کند.

اما کمیته خارجی پارلمان به ریاست «تام توگنهات» تندترین انتقادات خود را متوجه چین کرده که بنا به این گزارش «به اطلاعات و اخبار جعلی اجازه داد به سرعت ویروس منتشر شود.» 

آقای توگنهات می‌گوید:«به گونه ای فزاینده روشن می‌شود که آن‌ها (چین) در عوض کمک به دیگر کشورها برای کسب آمادگی و واکنش قاطع (به ویروس)، اطلاعات حیاتی و مهم را برای حفاظت از تصویر و آبروی حکومتشان، پنهان کرده‌اند.»

«دولت باید به این دروغ‌ها، واکنشی روشن و سریع نشان دهد و با همکاری متحدانمان، جبهه‌ای متحد در مقابل اخبار جعلی و اطلاعات نادرست مرگبار ایجاد کند.»

در گزارش کمیته خارجی پارلمان بریتانیا به مورد دکتر «لی ونلیانگ»، پزشک مقیم شهر ووهان اشاره شده که  پیش از مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ نخستین فردی بود که در ماه فوریه در مورد بروز اپیدمی هشدار داد. مقامات دولت کمونیست چین او را مجبور به امضای سندی کردند که در آن «به دروغگویی» اعتراف کرده بود.  

در ادامه گزارش آمده: «این اطلاعات غلط که عامدانه در اختیار سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان در سایر کشورها گذاشته شده، مانع تحلیل و شناسایی اپیدمی در مراحل اولیه آن شد.» 

«اطلاعات نادرست در مورد کووید ۱۹ هم‌اکنون نیز باعث ازدست رفتن جان مردم شده است. لازم است دولت برای مقابله و رد اطلاعات نادرست قدرت‌های خارجی، واکنشی قاطع و روشن داشته باشد.»

«دولت همچنین باید هرجا لازم باشد، با همکاری با متحدانمان جبهه‌ای واحد تشکیل داده تا مطمئن شود پژوهش‌های بین‌المللی با تبلیغات و اطلاعات نادرست، خدشه‌دار نمی‌شود.» 

این گزارش در ارتباط با تکرار احتمالی چنین بحران‌هایی خواهان ایجاد یک نهاد موسوم به «بهداشت عمومی بیست اقتصاد بزرگ جهان» شده که  حتی در نبود رهبری واحد سیاسی، همکاری میان پژوهشگران و کارشناسان را در سراسر جهان تسهیل کند. 

این گزارش در ادامه می‌گوید: «روشن است که سازمان‌های منطقه‌ای و چند‌جانبه از جمله سازمان بهداشت جهانی، قادر به دستیابی به همکاری‌های بین المللی لازم برای مقابله با یک اپیدمی جهانی نیستند.» 

«هرچند دولت، به حق، روی حل بحران جاری تمرکز کرده، اما نباید درس‌هایی که از این اپیدمی فراگرفته‌ایم را پیش از بروز بحرانی دیگر در آینده از اولویت خارج کنیم چرا که این موضوع یک اشتباه فاجعه‌بار خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران عوامگرای دست‌راستی مانند دونالد ترامپ و ژائر بولسونارو، همتای برزیلی‌اش، نیز شدت و خطرات ویروس کرونا را نادیده گرفته‌اند و به دلیل نگرانی از تبعات ناخوشایند اقتصادی از اجرای مقررات حفظ فاصله اجتماعی اکراه داشته‌اند. 

این کمیته از دولت بریتانیا می‌خواهد در ارتباط با شیوع اپیدمی کرونا، روابط خود را با چین مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

آقای توگنهات می نویسد: «آیا می‌خواهیم علاوه بر کالاهای چینی، سیستم خودکامه آن‌ها را هم وارد کنیم؟ یا باید با دیگر ملل آزاد همکاری کرده از میزان اتکایمان به این دیکتاتوری بکاهیم؟»

«دولت چین، مثل سایر حکومت‌های خودکامه، در بطن خود ضعیف است و به ترکیب زهرآگینی از دروغ و وحشت متکی است تا بتواند کنترل خود را بر مردمش حفظ کند. به همین دلیل است که از لحظه شیوع ویروس به دروغ متوسل شد.»

آقای توگنهات در ادامه می‌گوید: «اشتباه نکنید! چین مصمم به ایجاد یک نظم جدید در جهان است که خود بر صدر آن باشد. در حالی که انرژی سیاسی ما روی بحث و جدل‌های منطقه‌ای متمرکز شده، رهبران چین درسطح جهانی برنامه‌ریزی کرده‌اند. ما در تلاشمان برای خروج از اتحادیه اروپا، تنگ‌شدن چنگال پکن بر گلویمان را نادیده گرفته‌ایم.» 

روز شنبه، چین در فستیوال سنتی «جینگ مینگ» یا «روز جاروی مقبره ها» بیاد قربانیان کرونا مراسم «عزای غم» برگزار کرد که طی آن شهروندان این کشور به از دست رفتگان کووید ۱۹ ادای احترام کردند.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۶۵ هزار نفر بر اثر عوارض آن درگذشته‌اند.

© The Independent