کرونا، نتیجه نادیده‌گرفتن هشدار ۱۰ سال پیش بود

دانشمندان هشدار داده بودند که چین یک بمب ساعتی برای آغاز یک اپیدمی است

وفور ویروس‌هایی شبه کووید سارس در خفاش‌های موسوم به «نعل اسبی» و فرهنگ تغذیه پستانداران کمیاب در جنوب چین، یک بمب ساعتی است - Hector RETAMAL / AFP

ده سال پیش از شیوع اپیدمی کنونی، دانشمندان هشدار داده‌ بودند که چین «یک بمب ساعتی» برای ویروسی چون کرونا است.

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۷ در نشریه «کلینیکال میکروبیولوژی» تحت عنوان «عارضه شدید تنفسی ویروس کرونا به عنوان یک عفونت جدید و مکرر» منتشر شد، دانشمندان هشدار داده بودند که فرهنگ تعذیه برخی پستانداران می‌تواند به شیوع یک بیماری منجر شود.

تصور می‌شود که ویروس جدید کرونا از یک بازار ماهی‌فروشی در شهر ووهان چین منشاء گرفته باشد، اما منبع دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

فرض بر این است که کووید ۱۹ از پستانداران در چین منشاء گرفته است، زیرا کشف شده است که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل می شود.

انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به این نتیجه رسیده است که ۹۶ درصد ترکیب ژنتیک ویروس کرونا با آنچه در خفاش دیده می‌شود، همگن است که همچنین منبع شیوع بیماری تنفسی سارس بوده است.

در این گزارش آمده است که از آنجایی که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل می‌شود، فرهنگ تغذیه از پستانداران، می‌تواند منشاء شیوع کووید ۱۹ باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش و ارتباط آن با أوضاع جاری توسط نشریه «سای تِک دِیلی» برجسته شده است.

این نشریه می‌نویسد:«این که ویروس‌های کرونا می‌توانند ترکیبات ژنتیکی خود را تغییر دهند و اپیدمی‌ها و ساختارهای ژنتیکی جدیدی ایجاد کنند، امری شناخته شده است. وفور ویروس‌هایی شبه کووید سارس در خفاش‌های موسوم به «نعل اسبی» و فرهنگ تغذیه پستانداران کمیاب در جنوب چین، یک بمب ساعتی است.»

این گزارش هشدار داده بود که کشورهای جهان باید خود را برای احتمال یک اپیدمی آماده کنند: «احتمال شیوع مجدد سارس یا ویروس‌های جدید دیگری از حیوانات یا آزمایشگاه‌ها و در نتیجه آن، نیاز به آمادگی (برای مواجهه با آن) نباید نادیده گرفته شود.»

«شیوع مجدد اما محدود بیماری سارس در پی ازسرگیری خرید و فروش حیوانات وحشی در بازارهای جنوب چین، و کشف اخیر وجود ویروس مشابه در خفاش‌های نعل اسبی، موسوم به «کو-سارس خفاش» نمایانگر آن بود که در صورت وجود شرایط مناسب برای تولید، بیماری سارس می‌تواند با جهش ژنتیکی، قابلیت بیشتر و انتقال در آن ویروس خطرناک، بار دیگر بازگردد.»

بنا به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا که سیر تحول و گسترش کووید ۱۹ را دنبال می‌کند، بیش از ۸۱۶۶۱ نفر در چین به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۳۲۸۵ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته‌اند.

در ایالات متحده، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (سی دی سی) توصیه کرده است که به عنوان بخشی از مبارزه علیه شیوع بیماری، اجتماعات بیش از ۵۰ نفر به مدت دو هفته ممنوع شود.

© The Independent

بیشتر از جهان