دانشمندان استرالیایی آزمایش دو واکسن بالقوه کرونا را آغاز کرده‌اند

انتظار می‌رود مرحله نخست آزمایش این واکسن حدود سه ماه بطول بیانجامد

دانشمندان در سراسر جهان به سرعت در تلاش برای کشف واکسن ویروس کرونا هستند - JALAA MAREY / AFP

پژوهشگران استرالیایی در تلاش برای کنترل شیوع ویروس کرونا، آزمایش یک واکسن بالقوه کووید ۱۹ را که «نقطه عطفی حیاتی» خوانده اند، آغاز کرده اند.

آژانس علوم ملی استرالیا نخستین مرحله آزمایش غیربالینی واکسن کرونا را که با همکاری دانشگاه آکسفورد و موسسه آمریکایی «اینوویو فارماسوتیکالز»  تولید شده، آغاز کرده است.

این آزمایش توسط نهاد موسوم به «سازمان پژوهشی علوم مشترک المنافع و صنایع» (سی اس آی آر اوُ) در آزمایشگاه های حفاظت شده امنیت بیولوژیک در نزدیکی ملبورن با تزریق به نوعی موش خرما به عمل گذاشته می شود. تحقیقات نشان داده که این حیوان به ویژه مستعد ابتلا به کووید ۱۹ است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در سراسر جهان به سرعت در تلاش کشف واکسن ویروس کرونا هستند. ماه گذشته، دانشمندان آمریکایی بدون تجربه مقدماتی روی حیوانات، نخستین آزمایش واکسن کرونا را روی انسان انجام دادند. 

اما نهاد «سی اس آی آر او» ضمن اشاره به این که آزمایشاتش نخستین تجربه پیش بالینی گسترده روی حیوانات است، تاکید می کند این اقدام برای ارائه واکسن به عموم «بسیار مهم» است.

انتظار می رود مرحله نخست آزمایش این واکسن حدود سه ماه بطول بیانجامد، اما در عین حال قرار است آزمایش واکسن کرونای تولید شده در آکسفورد روی انسان ظرف هفته های آینده در بریتانیا آغاز شود.

آزمایش «سی اس آی آر او» هم تاثیر و هم بهترین راه استفاده از واکسن را که بیشترین ایمنی را در فرد ایجاد کند، از جمله تزریق عضله ای و اسپری بینی را مدنظر قرار می دهد. 

دانشگاه آکسفورد می گوید آزمایشش که با شرکت ۵۱۰ داوطلب در منطقه «تِمز وَلی» در جریان است «اطلاعات با ارزشی را در مورد جنبه های حفاظتی واکسن و قابلیت آن برای ایجاد ایمنی علیه ویروس فراهم می کند.» 

راب گرنفل، رئیس اداره بهداشت «سی اس آی آر او» اما می گوید واکسن کورنا درصورت تولید، تا أواخر سال آینده در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

او گفت:«ما همچنان خوشبین هستیم که بتوانیم تا ۱۸ ماه دیگر واکسن کرونا را در اختیار عموم بگذاریم. البته این ممکن است تغییر کند. چالش های فنی بسیاری وجود دارد که باید از آن ها بگذریم.»

دکتر گرنفل گفت دانشمندان با سرعتی فوق العاده کار کرده و تا هشت هفته دیگر به مرحله آزمایش  پیش بالینی خواهند رسید. این روندی است که معمولا میان یک تا دوسال بطول می انجامد.

لاری مارشال، رئیس کل این نهاد نیز می گوید:«آغاز آزمایش واکسن به روی انسان نقطه عطفی حیاتی در مبارزه علیه کووید ۱۹ است که با همکاری میان استرالیا و سایر کشورهای جهان میسر شده است.»

این نهاد استرالیایی نخستین سازمان پژوهشی در خارج از چین است که توانسته با موفقیت نوع آزمایشگاهی ویروس را برای مطالعات پیش بالینی کووید ۱۹ تولید کند. 

در ماه فوریه، دانشمندان این مرکز تایید کردند نوعی از موش خرما که سلولهای دستگاه تنفسی اش همانند دستگاه تنفسی انسان پذیرای ویروس کروناست، به این ویروس واکنش نشان داده اند. 

دکتر گرنفل گفت:«آگر بتوانیم اتصال ویروس به سلولهای سیستم تنفسی موش خرما را متوقف کنیم، شانس بسیاری وجود دارد که واکسن در مورد انسان هم عمل کند.»

نخستین آزمایش واکسن کرونا روی انسان در ماه گذشته در شهر سیاتل آمریکا روی ۴۵ داوطلب سالم و جوان آغاز شد. به آن ها مقدارهای متفاوت واکسن های داده شد که توسط مرکز ملی بهداشت و داروی ایالات متحده در «مُدرنا» تولید شده بود.

یک سال تا یک سال و نیم طول خواهد کشید تا نتیجه این آزمایش معلوم شود.

نهاد موسوم به «آژانس داروی اروپا» که مسئول صدور مجوز تولید دارو در اروپاست، می‌گوید با تعداد ۱۲ تولیدکننده بالقوه واکسن کووید ۱۹ وارد مذاکره شده که دو تولیدکننده هم اکنون مرحله نخست آزمایش های کلینیکی را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل نیز در آزمایشگاه های بیوشیمی دفاعی خود، آزمایش واکسن روی جوندگان را آغاز کرده است. 

دیگر دانشمندان درحال مطالعه روی داروهایی هستند که برای درمان دیگر بیماری ها از جمله ابولا، ایدز و سل استفاده شده و ممکن است در مبارزه علیه ویروس کرونا موثر باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان