نگرانی ایران از تشنج‌آفرینی آمریکا در عراق

سخنگوی وزارت خارجه: تحرکات نظامی آمریکا در عراق شرایط منطقه را فاجعه‌بار کند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران - عکس از خبرگزاری دانشجو 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امروز ۱۳‌ام فروردین ۱۳۹۹در واکنش به حضور و تحرکات نظامی نیروهای آمریکا در عراق گفت: «این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام‌شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج‌آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد.» 

عباس موسوی با اشاره به تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش زا و جنگ طلبانه در شرایط شیوع کرونا تحرکات نظامیان آمریکا در عراق را  «خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق دانست».

اظهارات موسوی در حالی بیان می‌شود که در روزها و هفته‌های گذشته تعداد زیادی از نیروهای نظامی مستقر در عراق از پایگاه‌های مختلف در این کشور خارج شدند و در پایگاه عین‌الاسد و دو پایگاه نظامی دیگر در نزدیکی اربیل استقرار یافته‌اند. 

در روزهای گذشته گزارش‌های درباره عزم جدی آمریکا برای محافظت از نیروهای نظامی خود در برابر حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی، منتشر شده بود. براساس این گزارش‌ها آمریکا در برخی پایگاه‌های عراق سامانه «ضدموشکی پاتریوت» مستقر کرده است.

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر حملات راکتی نیروهای «حشد الشعبی» عراق علیه نیروهای نظامی آمریکا نیز مخابره شد. 

روز گذشته بود که گروه «کتائب حزب الله» از گروه‌های عضو سازمان «حشد الشعبی عراق» اعلام کرده بود که «همه نقشه‌های آمریکا در عراق را ناکام خواهد گذاشت».

خبرگزاری فارس به نقل از «محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله نوشته بود: «نیروهای آمریکایی اگر به درخواست دولت عراق در این کشور ماندند، قرار نبود نیروهای رزمی باشند؛ اما آمریکا توافقنامه چارچوب راهبردی (توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا) را نقض کرد، از همین رو نظامیان آمریکایی در عراق نیروهایی اشغالگر هستند».

این در حالی‌ست که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در بیانیه‌ای به مناسبت استقرار نظام «جمهوری اسلامی» نوشت: «کوچک‌ترین خطای دشمنان شرور و ماجراجو علیه جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه‌ای، آخرین خطای آنان قلمداد و پاسخ‌های قاطع و ویرانگر جبهه انقلاب اسلامی باورناپذیر و حتی فرصت ابراز پشیمانی را از آنان سلب خواهد کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از قتل قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق، جمهوری اسلامی به پایگاه عین‌الاسد حمله موشکی کرد. حمله‌ای که نشان از برافروختن شعله‌های یک جنگ بزرگ در منطقه داشت هرچند که نیروهای جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ‌گاه پس از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق، علیه یکدیگر مستقیما آتشی نگشودند. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جنگ در یمن هم اشاره کرد و با اشاره به اظهارات سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مبنی بر حضور کارشناسان ایرانی در یمن گفت: «به ائتلاف متجاوزان به یمن توصیه می کنیم به جای توهم و خیالبافی به واقعیت‌های موجود از جمله مقاومت مردم یمن در برابر این تجاوزات و نفرت جامعه جهانی از عربستان توجه کنند.» 

عباس موسوی به پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر آتش بس برای مقابله با بیماری کرونا در یمن و پذیرش آن از سوی دولت نجات ملی یمن، خواستار متعهد بودن نیروهای ائتلاف نظامی به توافق استکهلم و پایان دادن به جنگ یمن شد. 

بیشتر از