شورش در زندان همدان به دلیل کرونا

در روزهای گذشته در پنج زندان ایران شورش‌هایی برپا شده است

به گفته دادستان همدان، شورش با آتش‌زدن پتوها در بخشی از زندان آغاز شده و تنها چند ساعت به طول انجامیده است- شبکه‌های اجتماعی

زندان مرکزی همدان، شب گذشته صحنه شورش زندانیان بوده است.

برخی منابع محلی اعلام کرده‌اند که چند زندانی نیز توانسته‌اند از این زندان فرار کنند. خبرگزاری ایرنا در گزارشی که ساعتی پیش منتشر کرد نوشته که هنوز نتوانسته به اطلاعات رسمی در زمینه فرار زندانیان دست یابد و مسئولان امنیتی و قضایی قرار است به زودی نشستی خیری در این رابطه برگزار کنند.

حسن خانجانی، دادستان همدان نیز در این رابطه گفته که دلیل شورش، اعتراض زندانی‌ها به مرخص نشدنشان پس از شیوع کرونا بوده است.

به گفته دادستان همدان، شورش با آتش‌زدن پتوها در بخشی از زندان آغاز شده و تنها چند ساعت به طول انجامیده است. بر اساس اظهارات این مقام قضایی هیچ یک از زندانیان نتوانسته متورای شود.

او گفته که افرادی که شرایط بخشنامه اعطای مرخصی به دلیل شیوع کرونا را داشته‌اند ولی به مرخصی نرفته‌اند، نتوانسته‌اند کفیل مناسبی برای خود معرفی کنند.

این پنجمین شوروش در زندان‌های ایران در چند هفته گذشته است. زندان پارسیلون خرم آباد در روز ۲۹ اسفندماه، زندان الیگودرز در روز ۱ فروردین، زندان تبریز در روز ۷ فروردین و زندان سقز در روز ۸ فروردین صحنه شورش زندانی‌ها علیه زندانبان‌هایشان بوده است.

مقام‌های امنیتی و انتظامی توانسته‌اند درگیری‌ها در زندان الیگودرز و تبریز را کنترل کنند ولی دست‌کم ۲۳ زندانی محبوس در زندان پارسیلون و حدود ۸۰زندانی محبوس در زندان سقز موفق به فرار شده‌اند.

تداوم شورش در زندان‌های ایران و به‌ویژه فرار شمار زیادی از زندانیان در سقز سبب شد تا روز گذشته ابراهیم رییسی به همراه دیگر مقام‌های قضایی، نشستی فوق‌العاده با فرمانده نیروی انتظامی و مقام‌های امنیتی برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جلسه، رییس قوه قضاییه خواستار تشدید تدابیر امنیتی «در شرایط خاص» شده است. او از مقام‌های قضایی و امنیتی خواسته تا در هر استان کمیته مشترکی تشکیل شود تا اقداماتشان در هماهنگی با یکدیگر و در جهت «حفظ امنیت زندان‌ها» باشد.

پس از گسترش دامنه شیوع ویروس کرونا در ایران، زندان‌های کشور از اصلی‌ترین مکان‌هایی بود که خطر شیوع سریع این ویروس به دلیل ضعف امکانات پزشکی و درمانی در آن به شدت احساس می‌شد. با دستور مقامات قضایی به تعدادی از افراد مرخصی داده شد اما بسیاری از زندانیان شامل این مرخصی نشده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در دو بیانیه جداگانه نسبت به وضعیت زندانیان محبوس در زندان‌های ایران و خطر تهدید جانی آنها به دلیل شیوع کرونا، ابراز نگرانی کرده است.

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی نیز با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه‌قضاییه خواستار اعطای مرخصی و یا آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در آن هنگام مدعی شده بودند که شرایط زندانیان امنیتی به نسبت دیگران زندانیان در مقابله با کرونا بهتر است. حالا به نظر می‌رسد همین «تبعیض» که سخنگوی قوه قضاییه از آن به عنوان امتیازی برای زندانیان امنیتی و سیاسی نام می‌برد از جهت دیگری تبدیل به یک بحران امنیتی جدی برای آن‌‌ها شده است.

ادامه روند شورش در زندان‌های کشور با توجه به بی‌اعتنایی مسئولان به شرایط بسیاری از زندان‌های کشور، شرایط را برای کنترل امنیتی اوضاع پیچیده‌تر می‌کند.

بیشتر از