خطوط هوایی ژاپن به مهمانداران زن اجازه می‌دهد شلوار و کفش تخت بپوشند

این جنبش را یومی ایشیکاوا، بازیگر و فعال مدنی به راه انداخت

خطوط هوایی ژاپن این تغییرات را روز پنجشنبه ابلاغ کرد و گفت از اول ماه آوریل اجرا می‌شوند - AFP

یک خط هوایی ژاپنی به دنبال یک کارزار ملی، عاقبت به مهمانداران زن خود اجازه می‌دهد تا به جای دامن و کفش پاشنه‌بلند، شلوار و کفش تخت بپوشند. 

خطوط هوایی ژاپن این تغییرات را روز پنجشنبه ابلاغ کرد و گفت از اول ماه آوریل اجرا می‌شوند. 

یک سخنگوی خطوط هوایی ژاپن به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «این اولین بار است که پوشیدن شلوار و گزینه دیگری برای کفش (پاشنه بلند)، به زنان مهماندار عرضه می‌شود.» 

این تصمیم، به این معنی است که حدود شش هزار زنی که برای ژاپن ایرلاین کار می‌کنند، برای اولین بار می‌توانند «بر اساس نیاز خود» کفش خود را انتخاب کنند. 

این تصمیم به دنبال یک جنبش ملی در رسانه‌های اجتماعی است که با هشتگ #کوتو شناخته می‌شود و از کارفرمایان می‌خواهد تا قوانین مربوط به لباس کار را که زنان را مجبور به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند می‌کند، رها کنند. 

این جنبش را یومی ایشیکاوا، بازیگر و فعال مدنی به راه انداخت. نام این جنبش فمینیستی از دو کلمه (کوتسو)‌ به معنی کفش و (کوتسوو) به معنای  درد گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایشیکاوا، هشتگ کوتو را در توییتی شروع کرد که درباره تجربه‌اش در پوشیدن اجباری کفش پاشنه‌بلند در دوران کار برای خدمات تدفین می‌نوشت. 

او نوشت:‌ «با در نظر گرفتن این که خطوط هوایی ژاپن شرکتی بزرگ است، این گامی بلند به شمار می‌رود.» او افزود: «این مسئله مختص خطوط هوایی نیست، هتل‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز قوانین مشابه دارند. امیدوارم آنها نیز از این مثال پیروی کنند.»

پیشتر در مارس گذشته، خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک اعلام کرد که کارکنان و خدمه زن هواپیماها، دیگر لازم نیست که هنگام کار آرایش داشته باشند. 

همچنین پوشیدن شلوار برای خدمه زن این خط هوایی که به دلیل لباس فرم قرمز رنگشان معروفند، استاندارد اعلام شد. 

شرکت ویرجین گفت، این اقدام «تغییری چشمگیر» برای صنعت حمل و نقل هوایی است. 

مارک اندرسون، معاون اجرایی ویرجین آتلانتیک آن زمان گفت‌ که این شرکت «همواره بیرون از جمع ایستاده و متفاوت اقدام کرده است.»

او گفت:‌ «ما مایلیم که لباس فرم ما نشان‌دهنده خصوصیات مستقل فردی، و نیز همزمان، نماینده سبک معروف ویرجین آتلانتیک باشد.»

© The Independent

بیشتر از سفر