احتمال مسدود شدن خروجی استان‌ها و ادامه تعطیلی مدارس بعد از نوروز

تخلف از دستورات تبعات قضایی خواهد داشت

از روز پنجشنبه محدودیت‌هایی برای قطع زنجیره کووید-۱۹ اجرا می‌شود-AFP

رئیس پلیس راه راهور گفته است: «به احتمال زیاد خروجی استان ها را محدود خواهیم کرد و کسی حق خروج از استان را نخواهد داشت.» جزئیات این طرح به زودی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام خواهد شد. به گفته معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «رکنا»:«قطعا امکان دارد ادامه تعطیلی مدراس و شیفت‌بندی یا حتی تعطیلی ادارات ادامه داشته باشد.‌» علیرضا رئیسی گفته است، امکان دارد دو تا سه روز مانده به تعطیلات به این نتیجه برسیم که تعطیلات باید ادامه داشته باشد.

بیش از ۲ هزار نفر، دولت را مجاب کرده است که ادارات را تعطیل کند، تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس را به بعد از ۱۵ فروردین موکول کند، بوستان‌های تهران و فروشگاه‌های بزرگ را نیز تعطیل کنند و مقررات محدود‌کننده برای عبور و مرور در تهران درنظر بگیرد. بر آن مبنا،  ورودی و خروجی شهرها با جدیت بیشتری کنترل خواهد شد. این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران نیز روز گذشته از شهردار تهران درخواست تعطیلی تهران را داشتند. به گفته سخنگوی دولت، سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز خبر از عملیاتی شدن مصوبه‌ای جدید داد که طی آن  از روز ۷ فروردین اعمال محدودیت‌های بیشتری برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انجام خواهد شد.

در عین حال، به گزارش صدا و سیما، امور عمرانی استاندار تهران از ارائه پیشنهاد محدودیت‌های دوگانه تردد در داخل و خارج استان به شورای عالی ترافیک خبر داده است. ساعاتی بعد از آن گزارش، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری تهران با علام این که آن خبر برداشت رسانه‌ای برخی خبرنگاران بوده است و باعث ایجاد شائبه شده است، با نادرست خواندن آن خبر گفت: «هر نوع خبری مبنی بر ایجاد محدودیت تردد در سطح این استان از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود.»

امین بابایی  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی ایران ایرنا توضیح داد:«موارد مطرح شده در جلسه شورای ترافیک استان تهران که توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی اعلام شده، صرفا در قالب پیشنهادهایی به جلسه شورا و مجموعه وزارت کشور بوده است.» آقای بابایی همچنین افزود:«در صورت تایید این پیشنهادها، مراجع ذی‌صلاح در وزارت کشور اطلاع‌رسانی لازم را خواهند داشت.»

پیش از این اما از سوی کمیته اضطراری ترافیک استان تهران اعلام شده بود که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، پیشنهاد محدودیت‌های دوگانه تردد در داخل و خارج استان به شورای عالی ترافیک ارائه شده است.

محمد تقی‌زاده در جلسه شورای اضطراری ترافیک گفته بود:«جهت جلوگیری از شیوع کرونا، ممنوعیت تردد به خارج از استان و همچنین ممنوعیت در درون استان باید اعمال شود، ضمن این که یکی از پیشنهادها اعمال جریمه است که بررسی، و به شورای عالی ترافیک ارائه می‌شود.» 

این در حالی است که دولت بریتانیا با قرنطینه کردن کشور، برای افرادی که خانه را ترک کنند، جریمه مقرر کرده است و کشور ایتالیا نیز از امروز جریمه ۳ هزار یورویی برای خروج غیرضروری از خانه وضع کرده است. 

معاون هماهنگی امور استانداری استاندار تهران همچنین گفته بود:«به سبب تداخل استان تهران با البرز باید محدودیت‌های این دو استان به صورت مشترک لحاظ شود، چرا که تلاقی و تعاملات به شدت بالایی بین این دو استان وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند تصمیمی در خصوص قرنطینه شهرهای مختلف و تعطیلی شهرها، از ابتدای اعلام ورود ویروس کرونا به کشور به‌چشم خورده است. اختلاف در نحوه اجرای تصمیمات از استانی به استان دیگر و از مسئولی به مسئول دیگر نیز همواره مردم را بلاتکلیف گذاشته است. 

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، حسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، طی نامه‌ای به پیروز حناچی، شهردار تهران، خواستار تعطیلی سرویس حمل ‌ونقل عمومی شهر تهران شامل مترو، اتوبوس و مینی بوس تا ۱۶ فروردین (۴ آوریل) شد.

اعضای شورای شهر تهران با توجه به این که یکی از عوامل اصلی شیوع بیشتر همه‌گیری کرونا در کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا، ادامه فعالیت سرویس حمل و نقل عمومی و ادارات پس از ورود ویروس و آغاز همه‌گیری بوده است و موجب افزایش سرعت انتقال ویروس بین شهروندان می‌شود، خواسته‌اند تا شهرداری اجرای تدابیر ایمنی برای کاهش انتقال بیماری کرونا را در دستور کار قرار دهد.

در آن نامه آمده است: «فضاهای فرهنگی و ورزشی شهری تا اتمام موج شیوع بیماری تعطیل شوند. همچنین مجموعه فعالیت‌های غیر ضروری مدیریت شهری، تا ۱۶ فروردین تعطیل و پس از آن، پرسنل به صورت زوج و فرد و دورکار، به خدمت به شهروندان بپردازند.»

از آنجایی که طبق قانون شهر تهران، شهرداری موظف به اجرای این موارد است، اعضا نقش مشارکتی داشته و نقش عملیاتی ندارند. 

از دیگر سو، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، خبر از تعطیلی مراکز مهم و پرتجمع در شهرها نظیر بوستان‌ها و پارک‌ها و همچنین فروشگاه‌های بزرگ داده است. آقای فضلی گفته است، فروشگاه‌هایی که مایحتاج عمومی مردم را ارائه می‌کنند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی ضمن عنوان این نکته که از روز ۷ فروردین ورودی و خروجی شهرها با جدیت بیشتری کنترل خواهد شد، با درخواست از مردم برای توجه به مقررات  گفت: «اگر تمردی از مقررات و وظایف قانونی در طول اجرای طرح به وجود آید، مجبور خواهیم بود از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های قانونی در نظر گرفته شده استفاده کنیم.» 

در عین حال، علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته است:«متأسفانه برخی هموطنان به توصیه‌های بهداشتی توجه نکردند و ممکن است سطح تماس بیشتری داشته باشند و موج دوم بیماری شیوع پیدا کند.» 

پیش از این هم استاندار قم با ابراز نگرانی از موج دوم گسترش ویروس کرونا به‌علت سفرهای نوروزی و حضور مردم در بازارها هشدار داده بود.

آقای ربیعی نیز همچنین گفته است: «رئیس جمهوری امروز اعلام کردند سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است و آیین‌‌نامه خروج از شهرها به زودی تصویب و اعلام می‌شود.»

به گفته علی ربیعی، حسن روحانی دستور داده است که ادارات دولتی، غیر از موارد حساس و مرتبط با زندگی روزمره مردم، تا ۱۵ فروردین تعطیل باشند. 

در عین حال، وزیر بهداشت نیز از محدودیت تردد بین شهرها در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، و فرصت بازگشت و غربالگری کرونایی افرادی خبر داد که به سفر رفته‌اند.

آقای نمکی با عنوان این نکته که افرادی که به سفر رفته‌اند، هنگام بازگشت غربالگری می‌شوند، گفته است: «تردد بین شهرها به شدت محدود خواهد شد، هرچند، زمانی برای بازگشت افراد به محل زندگی خود در نظر گرفته شده است. تمام پلاک‌هایی را که از شهرها خارج شده‌اند، داریم و با این افراد تماس گرفته می‌شود. این افراد باید در چهارچوب مشخصی قرار بگیرند و غربالگری شوند و اگر مورد مشکوکی بین آنها باشد، به قرنطینه و تحت نظر خواهند رفت تا موجب آلودگی بقیه مردم نشوند.»

دولت می‌گوید تخلف از این دستورها تبعاتی قضایی خواهد داشت که قوه قضائیه مجازات آن را تعیین خواهد کرد.

بیشتر از