روحانی: به هیچ‌ وجه قرنطینه نمی‌کنیم، استان‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید نه امروز و نه در ایام عید محدودیتی در کشور ایجاد نخواهد شد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه با گروهی از فعالان اقتصادی گفته است مقام‌های استانی حق تصمیم‌گیری برای محدود کردن فعالیت‌ها را ندارند. او همچنین گفته است که هیچ برنامه‌ای برای قرنطینه شهرها چه اکنون و چه در زمان عید و حتی بعد از آن وجود ندارد: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم. اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، ‌اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه هست، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش. همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.»

شامگاه روز شنبه، علیرضا زالی، رئیس «ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران» گفته بود که دو مرحله از قرنطینه تهران عملیاتی شده است و از امروز تمامی مبادی ورودی و خروجی شهر با دوربین‌های حرارت‌سنج، کنترل و از ورود افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ به پایتخت جلوگیری خواهد شد: «در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران دستگاه‌های حرارت‌سنج مستقر خواهد شد که قادرند ۱۰۰ خودرو را در لحظه از طریق دوربین‌های حرارتی سنجش کنند. در صورتی که فردی علائم تب داشته باشد از ورود یا خروج وی جلوگیری می‌شود و باید به خانه و شهر خود برگردد.»

حسن روحانی در سخنان امروز خود گفته است که مدیران استانی نمی‌توانند در مورد ایجاد محدودیت در منطقه خودشان تصمیم‌گیری کنند و تمامی تصمیم‌ها در تهران گرفته خواهد شد: « اینکه کاری تعطیل شود، روز و ساعتی تعطیل شود، کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی در تهران است. استان‌ها به هیچ عنوان حق تصمیم‌گیری ندارند؛ نه استانداران نه بخش‌های بهداشتی. هرگونه محدودیت در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین در استان‌ها در این زمینه نباید اقدامی صورت بگیرد.»
به نظر می‌رسد سخنان حسن روحانی واکنشی است به تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا که به فرمان علی خامنه‌ای در ستادکل نیروهای مسلح تشکیل شده است. بر اساس تصمیم نخستین جلسه «قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح» که روز جمعه ۲۳ اسفند به ریاست محمدحسین باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تهران برگزار شد قرار بود از روز پنج‌شنبه، «روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها» در سراسر ایران اجرایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه نیز قرارگاه ثارالله سپاه تهران که امور امنیتی پایتخت ایران را در کنترل دارد، تشکیل جلسه داده بود تا نحوه اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت در شهر تهران را با مدیران استانی هماهنگ کند.

لحظاتی پس از انتشار سخنان امروز رئیس‌جمهور ایران، اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله نیز اعلام کرد که موضوع قرنطینه تهران از ابتدا دروغ بوده است و مرم «خودقرنطینگی» کنند: «به هیچ عنوان بحث قرنطینه تهران مطرح نبوده و نیست. مردم خودشان برای تأمین سلامتی خود، خانواده و جامعه، «خود قرنطینگی» را اعمال و‌ با رعایت دستورالعمل‌های پزشکان تنها در صورت ضرورت از منزل خارج خواهند شد.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، شمار مبتلایان در پایتخت ایران تا ظهر روز شنبه، ۲۴ اسفندماه، بیش از ۳۳۰۰ نفر بوده است.

روحانی در سخنان امروزش به فعالان اقتصادی و مردم اطمینان داده که کشور هیچ کمبود ارزی و کالایی ندارد و «بنادر و انبارها» مملو از کالا است: « مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آن‌ها اعم از کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی و روزمره تأمین خواهد شد و ذخایر ما به اندازه کافی وجود دارد و هم خریدهای لازم انجام شده  و بنادر ما پر از کالا است و اگر نیاز به ثبت سفارش جدید باشد، بانک مرکزی ارز لازم آن را تأمین کرده و بعد هم تأمین خواهد کرد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران پیش‌تر گفته بود که نامه‌ای برای دریافت کمک‌های مالی در روز جمعه ۱۶ اسفندماه به صندوق بین‌المللی پول ارسال کرده است. عبدالناصر همتی مبلغ درخواستی ایران را پنج میلیارد دلار اعلام کرده بود.

بیشتر از