وزیر خارجه آمریکا: « ایران مثل یک کشور عادی رفتار کند»

پمپئو خواستار اتحاد گروه ۷ برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شد

یکی دیگر از محورهای صحبت‌ وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷، درباره اقدامات خصمانه روسیه در اوکراین بوده است - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

مایک پمپئو پس از «جلسه مجازی» وزرای امورخارجه کشورهای گروه ۷ در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت، مهمترین موضوع بررسی شده در این جلسه «ویروس ووهان» بوده است که «همه ما متعهد هستیم در سراسر جهان با آن مبارزه کنیم.»

او با تقسیم‌بندی خطرها و چالش‌هایی که در جلسه در مورد آنها صحبت کرده‌ است، از پاسخگو نگه‌داشتن دولت ایران برای فعالیت‌های «مخرب» آن از طریق تحریم «ماهان ایر» و تروریستی دانستن حزب‌الله و همه گروه‌هایی که توسط ایران حمایت می‌شوند، سخن گفت. او گفت، کارزار فشار بر ایران طراحی شده است تا باعث شود که «ایران مثل یک کشور نرمال رفتار کند.» پمپئو گفت که از کشورهای گروه هفت خواسته است که در این تلاش‌ها به آمریکا ملحق شوند. او گفت، ایران نباید هیچ وقت بمب هسته‌ای به دست بیاورد.

طی هفته‌های گذشته دونالد ترامپ از عبارت «ویروس چینی» و پمپئو از عبارت «ویروس ووهان»، شهری که اول بار این ویروس در آن گزارش شد، استفاده کرده‌اند. این موضوع با مخالفت‌هایی مواجه شده است، چرا که به گفته منتقدان، منتسب کردن یک شهر، کشور یا نژاد به ویروس، در زمانی که همکاری جهانی برای مقابله با این ویروس لازم است، تاثیرات مخربی می‌تواند داشته باشد. 

آقای پمپئو گفت: «برای همه همکاران خود، به خصوص دوستانمان در ایتالیا و بقیه اروپا، روشن کردم که ایالات متحده از هر راه ممکنی به آنها کمک خواهد کرد. یک‌شنبه گذشته نیروی هوایی ایالات متحده یک هواپیمای سی-۱۳۰ همراه با تجهیزات پزشکی به ایتالیا فرستاد. نیروهای نظامی آمریکا همچنین برنامه‌ای را نهایی می‌کنند که به موجب آن تجهیزات پزشکی‌اش در آنجا در اختیار دوستان ایتالیایی قرار خواهد گرفت.»

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین از همکاری نهادهای مدنی تا سازمان‌های مذهبی و شرکت‌های خصوصی و جامعه تخصصی آمریکا با ایتالیا برای کمک به مقابله با ویروس کرونا خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پمپئو گفت، در حالی که آمریکا زمان بسیاری را برای مقابله با ویروس کرونا صرف می‌کند، «ما همچنان چالش‌های دیگر جهانی را رصد می‌کنیم» که به گفته او در چند دسته قابل بررسی است. او اضافه کرد: «اول، ما زمان بسیار زیادی را برای مقابله با تهدیداتی که کشورهای اقتدارگرا ایجاد کرده‌اند صرف کردیم. حزب کمونیست چین، تهدید جدی را در خصوص سلامت ما ایجاد می‌کند؛ همچنان که شیوع ویروس ووهان به روشنی این موضوع را نشان داده است.»

به گفته پمپئو، یکی دیگر از محورهای صحبت‌ وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷، درباره اقدامات خصمانه روسیه در اوکراین بوده است. او گفت که روسیه باید به تعهدات خود که در قالب توافق‌نامه مینسک است، احترام بگذارد. او تاکید کرد که کریمه بخشی از اوکراین است، و هیچ وقت به روسیه نخواهد پیوست.