درخواست دوباره از حسن روحانی برای اجرای قرنطینه تا ۲۰ فروردین‌ماه

«با خطاهای برآوردی بهمن‌ماه، مردم در اواخر فروردین با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند»

رئیس‌جمهور ایران ۳۳ روز است که قاطعانه با اجرای قرنطینه مخالفت می‌کند و به هیچ یک از توصیه‌های کارشناسان در این زمینه عمل نکرده است-AFP

مدیران سابق سازمان بیمه سلامت در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواستند نسبت به محدودیت تردد و قرنطینه درون و برون‌شهری تا ۲۰ فروردین‌ماه اقدام کند. در این نامه تاکید شده که قرنطینه می‌تواند در کاهش بار بروز و کنترل شیوع بیماری نقش مهمی داشته باشد و از سوی دیگر تاب‌آوری نظام ارایه خدمت برای استمرار خدمات به بیماران را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا در این نامه آمده است: «شرایط همه‌گیری ویروس کرونا ایجاب می‌کند تا برای محدودیت تردد درون شهری و برون شهری مردم تمهیدی عاجل اندیشیده شود.» در بخش دیگری از این نامه به خطاهای برآوردی در بهمن‌ماه اشاره شده و تاکید شده که به دنبال این خطاها، مردم در اواخر فروردین‌ماه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد که علاوه بر سلامت شهروندان، نظام اجرایی را نیز تهدید خواهد کرد.

خطاهای برآوردی بهمن‌ماه که در این نامه به آن اشاره شده، منظور پنهان‌کاری در اعلام شیوع کروناویروس در ایران است. روحانی ادعا می‌کند که تا سی‌ام دی‌ماه که خبر شیوع کرونا با مرگ دو نفر در قم منتشر شد، از شیوع آن در کشور بی‌اطلاع بوده است. وزارت بهداشت نیز ادعا می‌کند در شرایطی که سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرده بود، کروناویروس را با آنفولانزا اشتباه گرفته است.

در بخش دیگری از این نامه که به امضاء احد خالق‌نژاد طبری، محمدرضا واعظ مهدوی، ابولقاسم موسوی، محمدرضا شمس اردکانی، صادق رجایی، محمد سعید کارآموز، رحمت‌الله حافظی، محمدباقر هداوند، عبدالله عمادی و محمدجواد کبیر رسیده، آمده است: «با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای موفق و ارزیابی روند وضعیت موجود، استراتژی قرنطینه شهری با الزام و اجبار حضور در منزل و تقویت خدمات مشاوره و توسعه مراقبت در منزل، می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

پیش از این نیز پنج وزیر سابق بهداشت و ۱۷ استاد پزشکی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ایران از او خواسته بودند، بدون فوت وقت محدودیت تردد شهروندان را اجرا کند تا با قطع زنجیره شیوع بیماری از جان باختن شمار زیادی از هم‌وطنان جلوگیری شود. تا امروز حدود ۲۱ هزار نفر در ایران به کروناویروس مبتلا شده و حدود هزار و ۶۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

از سوی دیگر نتیجه نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد افکار عمومی موافق اجرای قرنطینه است.

با این حال دولت روحانی با توجه به فقر زیرساختی و ناتوانی در ارایه خدمات به شهروندان، اجرای قرنطینه را به یک تابو تبدل کرده است. رئیس‌جمهور ایران روز گذشته تعطیلی کشور را توطئه ضدانقلاب خواند که باید با کار و فعالیت اقتصادی آن را خنثی کرد. تاثیر تحریم‌ها و ارتباط دادن کروناویروس به حمله بیولوژیک نیز ادعای دیگری است که برای سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری و ضعف آشکار سیستم مدیریت بحران در ایران مطرح می‌شود.

بیشتر از