آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران از ۲۰ هزار نفر گذشت

حسن روحانی: توطئه ضد انقلاب تعطیلی کار و فعالیت اقتصادی است

حسن روحانی بار دیگر آمار و گزارش‌های مربوط به مبارزه با کرونا در ایران را امیدوار کننده توصیف کرد-Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه ویدئویی ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور مقامات اجرایی و قضایی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، تعطیلی کار و فعالیت‌های اقتصادی را توطئه ضد انقلاب توصیف کرد. روحانی گفت: «این چیزی بود که من از روز اول توصیه کردم و در جلسه‌ای گفتم که ضدانقلاب که بعد مدرک آن را هم وزارت اطلاعات بطور مفصل برای ما فرستاد، توطئه‌اش این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود این هدف آنهاست. ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود، همه باید کار و فعالیت کنیم.»

او همچنین آمار رسمی ۲۰۶۱۰  مبتلا و هزار و ۵۵۶ جان باخته بر اثر کووید-۱۹ و گزارش‌های مربوط به مبارزه با این بیماری در ایران را امیدوار کننده توصیف کرد و گفت نباید «پیک» (اوج) بیماری به یکباره بالا برود. روحانی امروز (شنبه) از طرح ستاد ملی مبارزه با کرونا با برخورد با متخلفان مجازی  و ابلاغ بخشنامه برای توقف فعالیت مراکز تجاری پرجمعیت خبر داد. روحانی گفت محدودیت‌ها تا ۱۳ فروردین‌ماه ادامه دارد. 

روحانی در حالی همچنان بر عدم اجرای قرنطینه اصرار دارد و تعطیلی کشور را «توطئه دشمن» می‌نامد که چین به عنوان کانون شیوع بیماری با حدود ۳ ماه قرنطینه توانست روند ابتلا به کروناویروس را معکوس کند.

ایتالیا که پس از چین بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان را دارد نیز کل کشور را در قرنطینه قرار داده است. آلمان و بسیاری دیگر از کشورها هم برخی استان‌ها و ایالت‌ها را قرنطینه کرده‌اند.

با این حال روحانی تاکید کرد که هر اقدامی لازم است باید انجام شود تا سیستم تولید حالت «عادی» و »معمولی» داشته باشد، اما اگر موردی بود که بنا بر توصیه‌های بهداشتی نباید کار می‌کردیم، «باید گوش کنیم». او همچنین گفت که در خانه ماندن بهترین راه جلوگیری از شیوع گسترده‌تر بیماری است و هدف کاهش تلفات است.

به گزارش ایرنا، روحانی در مورد تعطیلی مراکز آموزشی گفت: «اگر فعالیت مراکز آموزشی شانزدهم فروردین آغاز شود، یک ماه به سال تحصیلی افزوده می‌شود و اگر دیرتر شود، مقدار دیگری به آن یک ماه اضافه خواهد شد.»

بیماری زائرانی که از دیگر کشورها به ایران آمدند

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به سفر زائران کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد. روحانی گفت: «بعضی از آنها احتمالا مبتلا و بعضی سالم هستند و قرار شد که نسبت به آنها رسیدگی شود. روحانی افزود: «اگر بین کسانی که از هندوستان و پاکستان و افغانستان و جای دیگر هستند، افرادی مبتلا باشند، به هر حال درمان شوند و بعد به کشور خود بازگردند. اگر لازم است یک یا دو بیمارستان سیار برای این کار اختصاص داده شود».

این در حالی است که کشوری مانند عربستان سعودی مراسم حج را تعطیل کرده و برای جلوگیری از شیوع کرونا برای زائران دیگر کشورها ویزا صادر نمی‌کند. از سوی دیگر شش کشور همسایه ایران شامل عراق که مهمترین اماکن مقدس شیعیان در آن قرار دارد در نخستین روزهای پس از اعلام شیوع کرونا در ایران (۳۰ بهمن‌ماه) مرزهای خود را به روی ایران بستند. اما تعطیلی حرم‌ها و اماکن مقدس در ایران از جمله قم که کانون شیوع کرونا در ایران بود، از آغاز با مخالفت جدی همراه بود و تعطیلی برخی از این اماکن با تاخیر طولانی انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه نگاری برای دریافت پول

حسن روحانی که امروز تعطیلی کشور را نقشه دشمن خوانده، روز گذشته در نامه‌ای به مردم آمریکا مدعی شده بود که تحریم‌های آمریکا توان مردم ایران در مبارزه با کرونا را کاهش داده است. او با این ادعا که برخی از ایرانیان به دلیل تحریم‌های آمریکا جان خود را از دست داده‌اند، از مردم آمریکا خواست برای لغو تحریم‌ها بر سر دولت خود فریاد بکشند. روحانی در بخش دیگری از این نامه مدعی شده که سیاست «کوته‌بینانیه و خصمانه»‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه‌گیری در سایر کشورها» خواهد داشت.

تردیدی نیست که تحریم‌ها فشار مضاعفی را بر مردم ایران وارد می‌کند و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آن برای جامعه دامنه‌دار است. از سوی دیگر دلایل اعمال تحریم‌هایی که در ارتباط مستقیم با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و مانورهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و پرهیز از مذاکره ثمربخش قرار دارد نیز روشن است.

آنچه روشن نیست مبنای ادعاهای مطرح شده در نامه روحانی است. پیش‌تر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در نامه‌هایی به سران کشورها و دبیرکل سازمان ملل تحریم‌ها را به ضعف در مقابله با شیوع گسترده کرونا در ایران ارتباط دادند.

محمدجواد ظریف در گفتگو با روزنامه فولیا‌دی‌سان‌ پائولو آنچه که «تروریسم درمانی» آمریکا خوانده را مانع واکنش موثر در مقابل شیوع کرونا در ایران توصیف کرده است. او پیشنهاد کمک آمریکا برای مقابله با کرونا در ایران را نیز «منافقانه» توصیف کرده است.

روحانی در نامه خود با کلی‌گویی و بدون ارایه نتیجه تحقیقات، می‌نویسد، دلیل جان باختن تعدادی از هم‌وطنان (که رقم آن مشخص نیست)، تحریم‌های آمریکا است. او تحریم‌های آمریکا را دلیل ضعف در مدیریت بحران شیوع کرونا توصیف کرده است.

این در حالی است که خبر رسمی شیوع کرونا در ایران سی‌ام بهمن‌ماه با مرگ دو نفر در قم اعلام شد.

به این معنی که دست‌کم این دو نفر و افراد دیگری که در روزهای بعد به سرعت جان خود را از دست دادند، دست‌کم در اواسط بهمن‌ماه به کروناویروس مبتلا شده بودند.

روحانی می‌گوید تا زمان اعلام رسمی از شیوع آن بی اطلاع بوده است. مقامات وزارت بهداشت هم ادعا می‌کنند این ویروس با آنفولانزا اشتباه گرفته شده بود.

پرسش اینجاست که چرا گزارش‌های مردمی و گزارش برخی رسانه‌های داخلی که از اوایل بهمن‌ماه نشان دهنده شیوع کرونا در ایران بود، به جای پیگیری موضوع با قاطعیت از سوی دولت و وزارت بهداشت تکذیب شد.

از سوی دیگر در شرایطی که سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده بود، چگونه موارد مشکوک ابتلا به آنفولانزا برای اطمینان از عدم ارتباط آن با کروناویروس مورد بررسی بیشتر قرار نگرفت.

افزون بر این، هواپیمایی ماهان از دی‌ماه که شیوع کرونا در چین اعلام شد تا امروز پروازهای خود را در مسیر این کشور برقرار نگه داشته است. دولت نیز همچنان بر عدم اجرای قرنطینه تاکید دارد و تهدید می‌کند در صورتی که تحریم‌های آمریکا لغو نشود، امکان سرایت بیماری از ایران به دیگر کشورها وجود دارد. این در حالی است که هنوز برنامه جامع دولت برای مقابله با کرونا و رقم بودجه اختصاص داده شده برای آن مشخص نیست. 

بیشتر از