قرنطینه شهرها؛ اصرار از مردم، انکار از دولت

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران: ۸۹.۴ درصد مردم با قرنطینه موافق هستند

حسن روحانی می‌گوید چیزی به نام قرنطیه وجود ندارد-AFP

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اعلام کرده که ۸۹.۴ درصد مردم موافق قرنطینه شهرهای محل شیوع کرونا هستند. به گزارش ایسنا، این نظرسنجی که در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اسفندماه انجام شده نشان می‌دهد که ۷۳.۶ درصد ساکنان مناطق شهری و ۲۶.۴ درصد مناطق روستایی از اجرای قرنطینه حمایت می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، ۷۵.۲ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده شان به ویروس کرونا هستند.

۵.۱ درصد تا حدودی نگرانی دارند و در مقابل ۱۹.۶ درصد نگرانی کم و خیلی کم دارند.

نتایج مقایسه‌ای داده‌ها نشان می دهد زنان (حدود ۷۸ درصد) بیش از مردان (حدود ۷۳ درصد) در این خصوص نگرانی زیاد دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که با افزایش سطح تحصیلات میزان نگرانی افراد بیشتر می‌شود. به این ترتیب که ۸۱.۳ درصد افراد دارای تحصیلات ارشد و دکتری به میزان زیادی نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده شان هستند، در حالی که این میزان بین افراد دارای تحصیلات کمتر از دیپلم ۷۳.۶ درصد اشت. میزان نگرانی مردم در مناطق شهری و روستایی تفادت معناداری ندارد و تقریبا به میزان مشابه نگران این موضوع هستند.

این در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی همچنان با اجرای قرنطینه مخالفت می‌کنند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته گفت:«چیزی به نام قرنطینه نداریم، نه امروز، نه در ایام نوروز نه قبلش و نه بعدش.»

از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران مدعی شد که تحریم‌ها موجب کمبود منابع شده و از آنجایی که نمی‌توان مایحتاج مردم را در زمان قرنطینه تامین کرد، قرنطینه اجرا نمی‌شود. برخی مقامات نیز مدعی شده‌اند که قرنطینه اقدامی تاریخ گذشته و مربوط به قرون وسطی است که مبنای علمی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران پس ازایتالیا، دومین کشور جهان-غیر از چین- از نظر شیوع کرونا به‌شمار می‌رود. همچنین کرونا بیش از هر کشور دیگری در خاورمیانه، شهروندان ایرانی را مبتلا و قربانی کرده است.

از سوی دیگر شهر ووهان چین به عنوان کانون شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) در دو ماه گذشته در قرنطینه کامل قرار داشت و یکی از دلایل موفقیت چین در نزولی کردن نمودار مبتلایان به‌شمار می‌رود. ایتالیا نیز که به کانون کروناویروس در اروپا تبدیل شده، قوانین سخت‌گیرانه قرنطینه را اجرا می‌کند.

اما مقامات جمهوری اسلامی علاوه بر انکار حقیقت شیوع کرونا از مدت‌ها قبل از اعلام رسمی آن (۳۰ بهمن‌ماه) از آغاز با قرنطینه قم به عنوان منشا شیوع کروناویروس در ایران مخالفت کردند. در نتیجه این اقدام، ویروس به سرعت به دیگر شهرها و استان‌های کشور گسترش یافت.

به نظر می‌رسد نگرانی از بحرانی‌تر شدن شرایط اقتصادی وخیم ایران در نتیجه قرنطینه و نمایش ضعف و ناتوانی دولت در مدیریت بحران و تامین نیازهای اولیه شهروندان، دلیل اصلی مخالفت با قرنطینه باشد. البته مقامات تهران هیچ دلیل روشنی اعلام نکرده و می‌گویند قرنطینه به صلاح نیست.

بیشتر از