کرونا؛ انتقاد نویسنده «سیمپسون‌ها» به خاطر شوخی‌های نادرست

بخشی از این انیمیشن حال اسباب شوخی‌های نژاد‌پرستانه راجع به کرونا شده است

برخی هواداران «سیمپسون‌ها» بر این باورند که این انیمیشن، جزئیات ویژه‌ای را درباره بیماری عالم‌گیر جدید پیشگویی کرده است.
Alberto E. Rodriguez/GETTY/AFP

یکی از نویسندگان سابق انیمیشن «سیمپسون‌ها» از هواداران آن به خاطر شوخی‌های «زشت و بد» درباره «پیشگویی» این برنامه از شیوع ویروس کرونا، انتقاد کرد.

چندین صحنه از این انیمیشن دیرینه، در هفته‌های اخیر در سراسر اینترنت دست به دست می‌چرخد و هواداران بر این باورند که این کارتون، جزئیات ویژه‌ای را درباره بیماری عالم‌گیر جدید پیشگویی کرده است.

تام هنکس سال ۲۰۰۷ یکی از صداپیشگان «فیلم سیمپسون‌ها» بود که توسط دولت ایالات متحده قرنطینه شده بود. ۱۳ سال بعد تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون اعلام کنند به خاطر ابتلا به ویروس کرونا تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند.

سال ۱۹۹۳ نیز قسمتی از این انیمیشن راجع به شهر اسپرینگفیلد بود که تحت حمله ویروسی قرار گرفته بود. این ویروس از ژاپن نشئت گرفته بود و «آنفلوآنزای اوساکا» نام داشت. بخش‌هایی از این قسمت هم در هفته‌های اخیر محض شوخی و طنز و گاه برای اظهارات نژادپرستانه مورد استفاده قرار گرفته است.

بیل اوکلی، از نویسندگان قسمت مذکور، از مقایسه شباهت آن کارتون با وضعیت فعلی انتقاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به «هالیوود ریپورتر» گفت: «دوست ندارم از این کارتون برای مقاصد شوم استفاده شود. این که هر کسی بخواهد از این قسمت سوء‌استفاده کند تا ویروس کرونا را به عنوان توطئه آسیای شرق دور جا بزند، وحشتناک است. واقعا به نظرم زشت است که بخواهیم برای این بیماری، آسیای شرق دور را سرزنش کنیم.»

آقای اوکلی تایید کرد که داستان «آنفلوآنزای اوساکا» الهام گرفته از آنفلوآنزای سال ۱۹۶۸ هنگ کنگ بوده است، و افزود: «صرفا قرار بود شوخی مختصری درباره این باشد که چگونه آنفلوآنزا به اسپرینگفیلد رسید ... یک شوخی کارتونی بود.»

آقای اوکلی در ادامه نیز ادعای کسانی را که معتقدند کارتون خانواده سیمپسون به کرات آینده را پیشگویی کرده است، رد کرد.

او گفت: «عمدتا این نکات تصادفی از آن جهت رخ می‌دهد که قسمت‌های ما قدیمی هستند و تاریخ، خود را تکرار می‌کند. بیشتر این قسمت‌ها بر اساس اتفاقاتی است که در دهه ۶۰، ۷۰ یا ۸۰ میلادی رخ داده و ما از آنها باخبر بودیم.»

«سیمپسون‌ها» تنها اثر هنری نیست که به خاطر پیشگویی ویروس کرونا، در چند وقت اخیر به آن اشاره می‌شود.

واکنش بریتانیا در مقابله با این بیماری همه‌گیر، با قسمتی از سریال طنز بریتانیایی «وزیر بله‌‌قربان‌گو» نیز مقایسه شده است و کتابی هم از دین کونتز به خاطر «پیشگویی» یک بیماری همه‌گیر، اکنون دست به دست می‌چرخد.

فیلم ژانر وحشت استیون سودربرگ، با نام «شیوع» نیز که در سال ۲۰۱۱ اکران شد، اکنون در فضای مجازی بارها دیده شده و دوباره محبوب شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی