کرونا در آمریکا؛ ترامپ خواستار ارسال پول نقد به خانوارهای آمریکایی شد

بسته حمایتی ۸۵۰ میلیارد دلاری دولت ترامپ برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا - Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

همزمان با گسترش ویروس کرونا در آمریکا، دولت دونالد ترامپ، از تهیه بسته‌های حمایتی میلیارددلاری برای حمایت از افرادی که به دلیل محدود‌یت‌های رفت‌وآمد و یا بسته‌شدن مراکز تجاری و دفاتر، کار خود را از دست داده‌اند، خبر داد. موضوع ارسال پول نقد برای شهروندانی که کار خود را از دست داده‌اند نیز مطرح شده است. 

چه شهرهای کوچک و چه شهرهای بزرگ، چه موارد زیادی گزارش شده باشد، چه مواردی اندک، شهرهای مختلف آمریکا از نیویورک تا سان‌فرانسیسکو، به سمت توقف فعالیت‌های شهری، اداری، فرهنگی و حتی تعطیل کردن بارها و رستوران‌ها رفته‌اند و همین اختلال ناگهانی، با وجود آنکه به منظور حفاظت از سلامت شهروندان گرفته شده است، صدمات جبران ناپذیر زیادی به اقتصادی میلیون‌‌ها خانواده در این کشور ایجاد کرده است. 

برای مثال با گسترش محدودیت‌های جدی بر عبور و مرو شهروندان آمریکایی در ایالت‌های مختلف برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، میلیون‌ها نفر در کالیفرنیا تقریبا محبوس شد‌ه‌اند و فعالیت‌های روزانه تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. 

 تعداد موارد شناخته شده ویروس کرونو ویروس در ایالات متحده از مرز ۵۰۰۰ مورد گذشته است. این اعداد به سرعت در حال زیاد شدن است چرا که برخلاف دو سه هفته گذشته که به دلیل کمبود کیت تست کرونا، موارد اندکی گزارش‌شده بود، با ورود هزاران کیت‌تست به شهرهای مختلف، موارد بیشتری در حال گزارش است. 

بر طبق روال روزهای گذشته، امروز سه‌شنبه بار دیگر دونالد ترامپ و مایک پنس و گروه مسوول هماهنگی در خصوص بحران کرونا در محل کاخ سفید با خبرنگاران صحبت کردند و برنامه‌ها و مقررارت و نیز اطلاعات جدیدی را با شهروندان آمریکایی در میان گذاشتند. 

موضوع مهمی که هم اکنون زندگی میلیون‌ها نفر را در آمریکا به مخاطره‌ انداخته است، علاوه بر موضوع سلامت که می‌تواند توسط ویروس کرونا به خطر بیفتد، موضوع از دست دادن شغل، حقوق ماهانه و معاش است. چرا که میلیون‌ها نفر با بسته‌شدن صنایع مختلف به خصوص بخش خدمات مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، و مشاغلی که افراد به صورت روزمرد یا ماهیانه حقوق دریافت می‌کردند، هم اکنون بدون داشتن پس‌انداز و متکی به حقوق ماهانه، از گذران زندگی خود و خانواده‌های خود ناتوان هستند. این مهمترین مشکلی است که دولت ترامپ، همزمان با رسیدگی به شیوع ویروس کرونا در کشور با آن مواجه است. 

کاخ سفید، کنگره و همچنین بانک مرکزی آمریکا در حال تلاش هستند تا بسته‌های حمایتی مالی جدیدی تصویب کنند که به موجب آن شهروندانی که به دلیل محدودیت‌های فدرال کار خود را ازدست داده و با مشکل جدی معیشتی مواجه هستند، بتوانند از این کمک‌ها استفاده کنند. 

در کنفرانس خبری کاخ سفید، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری گفت كه دولت در مورد ارسال وجه نقد به آمریكایی‌ها در طی دو هفته آینده با كنگره صحبت می‌كند تا ضربه اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را کمتر کند. منوچین تاکید کرد «رئیس جمهور به من دستور داده است که اکنون باید این کار را انجام دهیم.»

آقای منوچین گفت که دولت آقای ترامپ طرفدار پرداخت پول نقد به آمریکایی‌هاست که پول همین‌الان در اختیار آنها قرار بگیرد به جای اینکه مالیات آنها را کم کند که ماهها طول خواهد کشید که مردم از منافع آن بهره بگیرند. 

وی اضافه کرد که ترامپ به وی دستور داده تا به مدت ۹۰ پرداختن مالیات، بدون بهره و بدون جریمه، به تعویق بیافتد. این تغییرات مالیاتی می‌تواند تا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا تزریق کند. اگر چه او همچنین افزود: «افرادی که اکنون می‌توانند مالیات خود را ثبت کنند باید این کار را انجام دهند، زیرا بسیاری از آنها بازپرداخت دریافت می کنند.»

آقای ترامپ همچنین از گسترش دسترسی بیماران مسن به خدمات بهداشتی به گزینه‌های جدیدی برای بهره گرفتن از خدمات بهداشتی خبر داد. وی اضافه کرد که دولت وی همچنین در تلاش است تا آزمایش‌ها را گسترش دهد و اینکه آمادگی دارد که از کنگره آمریکا تزریق حدود ۸۵۰ میلیارد دلار محرک اضافی برای پیشبرد اقتصاد را درخواست کند: «امروز سنا قوانینی را درخصوص ویروس کرونا به پیش برده که تست رایگان برای افراد نیازمند را شامل می‌شود.»

آقای ترامپ که طی روزهای گذشته برای گسترش تعداد کیت‌های آزمایش ویروس کرونا در دسترس عموم مردم آمریکا تحت فشار بوده است، روز دوشنبه تحول جدیدی را مطرح کرد که اداره  «غذا و دارو» در ایالات متحده به تصویب رسیده و به موجب آن به ایالت‌ها اجازه داده می‌شود که تست‌هایی را که در داخل ایالت درست کرده‌اند بدون نیاز به اجازه فدرال استفاده کنند. به این صورت سرعت افرایش تست‌ها در سراسر کشور افزایش جدی می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

دولت ترامپ همچنین گفته است که به عنوان بخشی از بسته گسترده‌تر حمایتی، از درخواست ۵۰ میلیارد دلار کمک اقتصادی برای صنعت هواپیمایی پشتیبانی می‌کند. گروه لابی‌گری این صنعت روز دوشنبه با درخواست کمک هزینه، تضمین وام و تخفیف مالیاتی، این درخواست را علناً مطرح کرد. دولت همچنین در حال بررسی راهکارهایی برای حمایت از صنعت کشتی کروز است.

آقای ترامپ گفت: «با فداکاری‌ها و تغییرات موقتی‌، می‌توانیم از سلامت مردم و اقتصاد خود محافظت کنیم. من فکر می‌کنم اقتصاد ما به سرعت باز خواهد گشت.»

دکتر دبورا بیرکس ، که هماهنگ پاسخ دولت به کروناویروس است، در پاسخ به برخی از تحقیقات و اینکه اگر آمریکا نتواند اقدامات مهارکننده جدی را پیش بگیرد، در بدترین حالت، بیش از دو میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد گفت «می‌توانم به شما بگویم كه ما هرگز آن سطح از آلودگی را ندیده‌ایم.»