اسرائیل تلفن‌ مبتلایان به ویروس کرونا را شنود می‌کند

اسرائیل از مدت‌ها قبل از این تکنولوژی علیه شبه‌نظامیان فلسطینی استفاده کرده

وزارت بهداشت اسرائیل از بیش از ۲۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داده است - JACK GUEZ / AFP

دستگاه امنیتی اسرائیل با استفاده از یک تکنولوژی شنود تلفن، برای یافتن بیماران مبتلا به ویروس کرونا و افراد مرتبط با آنان استفاده خواهد کرد. اسرائیل از مدت‌ها قبل از این تکنولوژی در مورد شبه‌نظامیان فلسطینی استفاده کرده است. این یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین در خاور میانه برای مقابله با انتشار بیماری است. 

اقدام فوق که در ابتدا از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام شد، از سوی مدافعان حقوقی و تحلیلگران رسانه‌ها که می‌گفتند حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند هدف حمله و انتقاد قرار گرفت. 

آنان می‌گویند این اقدام از سوی یک دولت موقت حمایت می‌شود که پس از یک انتخابات بی‌سرانجام دیگر و بدون نظارت پارلمانی بر روی کار است. 

وزارت بهداشت اسرائیل از ۲۵۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داده و ۴۵ هزار نفر نیز به علت ارتباط احتمالی با مبتلایان در قرنطینه خانگی اجباری به سر می‌برند.

شهروندان خارجی تنها به شرطی می‌توانند وارد اسرائیل شوند که ثابت کنند شرایط قرنطینه خانگی خود را دارند و اسرائیلی‌هایی که به کشورشان بازمی‌گردند باید بلافاصله خود را از دیگران جدا کنند. رستوران‌ها و سینماها نیز تحت قوانین اخیر دولت، تعطیل شده‌اند. 

روز شنبه کابینه اسرائیل دستورالعمل‌های اضطراری را تایید کرد که به شین‌بت، اداره امنیت داخلی اسرائیل اجازه می‌دهد مبتلایان به بیماری و تمامی افرادی را که در ۱۴ روز قبل، با آنان مرتبط بوده‌اند را زیر نظر داشته باشد. 

چندین کشور در منطقه خاورمیانه تمهیدات خود را برای مقابله با انتشار ویروس تحکیم کرده‌اند. شامگاه یکشنبه و به دنبال اعلام ۹۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا، لبنان وضعیت اضطراری سلامتی اعلام و کل کشور را تعطیل اعلام کرد.  

تمامی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها تعطیل شده‌اند، آژیر خطر برای هشدار به مردم برای ماندن در خانه در سطح کشور به صدا درآمده و حتی پلیس این کشور یک منطقه ساحلی محبوب و پرطرفدار مردمی را در بیروت، در اقدامی پیشگیرانه بسته است. 

روز دوشنبه، مصر تمامی پروازهای داخلی و بین‌المللی را از ۱۹ تا ۳۱ مارس به حالت تعلیق درآورد. پیشتر مدارس و دانشگاه‌ها در این کشور تعطیل اعلام شده بود. 

عراق روز یکشنبه از حکومت نظامی یک هفته‌ای خبر داد. اعلام این خبر باعث شد که مردم برای تهیه مایحتاج خود روانه فروشگاه‌ها شوند. 

حکومت‌ نظامی که شامگاه سه‌شنبه آغاز می‌شود، تعلیق تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی بغداد را نیز شامل می‌شود. 

عربستان سعودی فعالیت موسسات دولتی را برای ۱۶ روز متوقف و تمامی مراکز خرید را تعطیل کرد. 

کویت، قطر و عمان حتی کشیدن قلیان را در تلاش برای محدود کردن انتشار ویروس ممنوع کردند. 

اما در ایران که تاکنون با بیش از ۹۵۰ مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و حدود ۱۵ هزار مبتلا بزرگترین کانون ویروس کرونا در خاور میانه است، علی‌رغم تعطیلی کامل بقیه کشورهای منطقه، فروشگاه‌ها بازند و رستوران‌ها و کافه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه ایران عاقبت حرم حضرت معصومه در قم را بست. قم مرکز شروع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در ایران به شمار می‌رود و آنطور که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، مسئولان در شهر قم اقدام به حفر تعداد زیادی گور کرده‌اند. 

ایران برای بستن حرم امام رضا در مشهد که سالانه پذیرای  ۲۵ هزار زائر شیعه از جمله از عراق، پاکستان و افغانستان است، تا روز دوشنبه تعلل کرد. 

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم روز دوشنبه گفتند که آیت‌الله هاشم بطحایی، عضو ۷۸ ساله مجلس خبرگان که اختیار برکناری رهبر جمهوری اسلامی را دارد، تازه‌ترین قربانی در سطح بالای رهبری در ایران است که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخت. 

تعدادی از وزیران کابینه، نمایندگان مجلس، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به ویروس مبتلا شده‌اند و این امر نگرانی‌هایی را درباره پاسخگویی این کشور به همه‌گیری ایجاد کرده است. 

علی خامنه‌ای رهبر ۸۰ ساله جمهوری اسلامی اخیرا طی حضور در یک رویداد جمعی دستکش لاستیکی داشت. 

 در اسرائیل، آقای نتانیاهو از تمهیدات اخیر مبنی بر شنود تلفنی دفاع کرد و گفت حریم خصوصی مورد چشم‌پوشی قرار می‌گیرد. 

روزنامه هاآرتص به نقل از او گفت:‌ «کار آسانی نیست. در جریان بررسی این که افراد هنگام بیماری به چه کسانی در ارتباط بوده‌اند، و قبل و بعد از ابتلا چه اتفاقی افتاده، تا حدودی قوانین مربوط به حریم خصوصی را نقض می‌کند.» 

© The Independent