افراد بالای هفتاد سال در بریتانیا چهار ماه قرنطینه می‌شوند

دولت بریتانیا به دلیل سخت‌گیری کمتر در کنترل شیوع کرونا مورد انتقاد قرار دارد

مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا پیش از جلسه اضطراری دولت انگلیس برای مقابله با کرونا- Tolga AKMEN / AFP

وزیر بهداشت بریتانیا تایید کرده است که به زودی از شهروندان بالای هفتاد سال درخواست می‌شود تا خود را به منظور محافظت از ابتلا به بیماری کرونا، برای چند ماه در قرنطینه قرار دهند.

مت هنکاک در سخنانی در روز یکشنبه، اشاره کرد که دولت روز سه‌شنبه از یک طرح اختیارات اضطراری «میان‌حزبی» (با همکاری و توافق میان حزب‌های رقیب) رونمایی خواهد کرد، اما از اشاره به جزئیات طرح قرنطینه سالمندان، زمان و چگونگی اعمال آن، خودداری کرد.

آقای هنکاک به شبکه خبری اسکای گفت: «بله، این در طرح ضربتی ما گنجانده شده و ما در فرصت مناسب جزئیات آن را به اطلاع خواهیم رساند.»

خبر این اقدام بار نخست در ساعات نیمه شب از طرف دولت در اختیار تعدادی خبرنگار منتخب قرار گرفت، و به دلیل نبود شفافیت، از دولت انتقاد شد.

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت دولت در سایه حزب اقلیت کارگر، گفت:«این کاملا غیرقابل قبول است که یک منبع دولتی، در مورد مسائلی بسیار اساسی و مهم  در مورد نحوه مقابله ما با این ویروس، و بسیار پایه‌ای و مهم در مورد نحوه کارکرد جامعه در هفته‌های آینده، در طول شب خبرنگاران را در جریان بگذارد.»

«اگر اوضاع از روز پنجشنبه تغییر کرده است، که به سرعت تغییر می‌کند، در آن صورت امروز نخست وزیر باید یک کنفرانس خبری دیگر برگزار کند.»

آقای هنکاک، کمی بعد، در مصاحبه دیگری با بی بی سی در مورد قرنطینه داوطلبانه افراد بالای هفتاد سال گفت: «ما هنوز نمی‌خواهیم رسما اعلام کنیم که مردم باید چنین کنند. علتش طول مدتی است که آن‌ها باید در قرنطینه، در خانه بمانند تا (در برابر احتمال خطر ابتلا به ویروس) از خود محافظت کنند. این درخواست بسیار بزرگی است و طول مدتش بسیار طولانی است. ما متوجه هستیم که مردم از آن خسته خواهند شد. می‌دانیم که پیامد منفی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت بریتانیا همچنین تایید کرد که به پلیس اختیارات اضطراری داده خواهد شد که کسانی را که خود را در قرنطینه قرار نمی‌دهند، بازداشت کند. او گفت:«ما این اختیارات را کسب خواهیم کرد تا مطمئن شویم می‌توانیم کسانی را که سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند، در قرنطینه قرار دهیم، و بله، این مهم است. تردید دارم که (استفاده از این اختیارات) لازم باشد، چون مردم بسیار مسئولانه عمل کرده‌اند.»

دولت بریتانیا تحت فشار قرار گرفته است که توضیح دهد چرا در مقایسه با دیگر کشورها، نسبت به کنترل شیوع کرونا با سخت‌گیری کمتری اعمال کرده است، و به چه دلیل توصیه‌های بهداشتی و علمی آن با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری، متفاوت است.

اقای هنکاک ضمن اشاره به این که در هفته جاری توصیه‌های علمی و بهداشتی جدیدی منتشر خواهد کرد، افزود که «هر کشوری بر حسب شرایطش اقدام می کند.» این توصیه‌ها به دنبال اعتراض و خواست احزاب اقلیت پارلمان طرح ریزی شده است.

او همچنین در تضاد با گزارش‌ها و بیانیه‌های پیشین منابع دولتی، گفت که اعمال نظریه «ایمنی جمعی» راهبرد دولت نبوده است.

یکی از موارد تضاد میان برخورد دولت بریتانیا به کرونا و توصیه‌های علمی بین‌المللی، در پیوند با آزمایش ابتلا به ویروس است. دولت بریتانیا می‌گوید که ردیابی این که فرد آلوده با چه کسانی در تماس بوده است، در بسیاری موارد لازم نیست، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که این اقدام باید همچنان به عنوان یک اولویت ادامه یابد.

آقای اشورث، از حزب کارگر، گفت:«فکر می‌کنم باید دریابیم که چرا برخورد ما (به معضل کرونا) با برخی از ملت‌ها و کشورهای مشابه در سطح جهانی، متفاوت است.»

او از دولت خواست در این مورد توضیح بیشتری بدهد و افزود:«اطمینان خاطر، مهم‌ترین چیز است. مردم به توصیه (های لازم در این زمینه) نیازمندند. این ویروس به سرعت منتشر می‌شود و بیتفاوتی‌، به سود آن است. مردم خواهان شفافیت هستند، نه کنفرانس‌های خبری نیمه شب. نخست وزیر باید همه روزه کشور را در جریان بگذارد و بگوید به چه دلیل اوضاع تغییر می‌کند.»

«متوجه هستم که شرایط بسیار متغیر است، اما خریدهای بی‌رویه مردم، انعکاس بی‌اطمینانی در جامعه است. به همین دلیل از نخست وزیر می‌خواهم در خط مقدم بایستد... مردم به اطمینان‌خاطر نیاز دارند و می‌خواهند مطمئن شوند که دولت اوضاع را تحت کنترل دارد.»

در این میان، وزیر بهداشت بریتانیا با اذعان به این که تعداد دستگاه‌های تنفسی در کشور کافی نیست، اعلام کرده است که تلاش در سطح ملی برای تولید و توزیع هرچه بیشتر چنان دستگاه‌هایی برای سازمان بهداشت ملی، در جریان است.

«ما حدود ۵۰۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی در اختیار داریم، اما فکر می‌کنیم به تعداد بسیار بیشتری نیازمند هستیم. (به کارخانه‌های تولید دستگاه‌های تنفسی) می‌گوییم هر تعداد تولید کنید، خواهیم خرید. هیچ تعدادی زیاد نیست. در مورد ازدیاد تولید، از چندی پیش  با شرکت‌های تولید کننده در تماس بوده‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا به تعداد کافی دستگاه تنفس مصنوعی فراهم خواهد شد یا نه، گفت:«گفته‌ام که در مورد تدارکات بهداشتی هیچگونه تضمینی نمی‌دهم. این ویروس به وضوح یک چالش عظیم است که هر روز چیز تازه‌ای در موردش یاد می گیریم. نمی‌توانم چنین تضمینی بدهم.»

اما آقای هنکاک از مردم خواست که از خرید بی‌رویه مواد غذایی خودداری کنند و تاکید کرد که دولت «مطمئن» است برای همه، همه چیز فراهم خواهد بود.

دکتر چاند ناگپل، رئیس انجمن پزشکی بریتانیا، می‌گوید:«متاسفانه نقطه شروع ما از سایر کشورهای اروپایی بدتر بوده است.»

«ما برای نمونه، یک چهارم تخت‌های اورژانس موجود در آلمان را داریم. بسیار مهم است که شاهد شفافیت دولت در مورد طرح‌های آن برای افزایش ظرفیت باشیم.»

© The Independent