کرونا در ایران؛ از آزاد شدن تولید الکل تا درخواست کمک از جهان

وزارت «صمت» می‌گوید تولید الکل در ایران هیچ مجوزی نمی‌خواهد

 آمارها از کشته شدن نزدیک به ۷۰نفر در سراسر کشور حکایت دارد - ATTA KENARE / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، امروز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، با نوشتن  نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع «تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران» برای مقابله با ویروس کرونا شد.

بنا به اعلام عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، جواد ظریف نسخه‌های جداگانه‌ای از این نامه را برای روسای «سازمان‌های بین‌المللی و وزیران امور خارجه» چند کشور هم ارسال کرده است.

 

گذشته از این اعلام درخواست وزیر خارجه ایران از سازمان ملل، امروز جواد ظریف با انتشار توییتی از کشورهای جهان خواست تا برای کمک به ایران در مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا در آن کشور، کاری کنند. 

ظریف در این توییت نوشته است که «تلاش‌های کادر درمانی در ایران به خاطر محدودیت‌ها با کمبودهای بسیار روبه‌رو شده است». 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییت خود فهرستی از نیازهای ایران را برای مقابله با ویروس کرونا منتشر کرده است. ماسک‌های ان۹۵، دستگاه‌ هوارسانی، روپوش‌ جراحی، کیت‌های تست، دستگاه‌های قابل حمل اشعه ایکس و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران برای مبارزه با کرونا ذکر شده است. 

از سوی دیگر، خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگویی با حسین مدرس خیابانی ، قائم‌مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت، به نقل از این مقام مسئول نوشته است که «تولید الکل در ایران تا اطلاع ثانوی نیازمند اخذ هیچ‌گونه مجوزی از این وزارتخانه نیست».

براساس این تصمیم وزارت «صمت»، ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در سراسر کشور، فرستاده شده است که در آن، تولید الکل در سراسر کشور را  تا اطلاع ثانوی بی‌نیاز از اخذ هر مجوزی می‌کند.

به گفته حسین مدرس خیابانی «بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت، و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان پذیر است». 

 

این مقام مسئول تاکید کرده است که الکل تولید شده در این واحدها، صرفا بر اساس «حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولید کننده ژل ضدعفونی کننده» توزیع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته و پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و بالا رفتن تصاعدی تعداد مبتلایان و نیز قربانیان این ویروس ناخوانده در کشور و نیاز مبرم جامعه به وسایل و امکانات ضدعفونی‌کننده الکلی، بزرگترین کارخانه آبجوسازی ایران که ۴۱ سال الکل تولید نمی‌کرد، بازگشایی شد تا ظرفیت تولید الکل را در این شرایط بحرانی‌ در ایران، بالاتر ببرد. 

این در حالی‌ست که در روزهای گذشته آمار قربانیان در اثر مصرف الکل (تقلبی/ دست‌ساز) در ایران بالا رفته است. تنها در استان خوزستان ۳۹ نفر در اثر مصرف الکل را جان خود را از دست داده‌اند.

روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب اهواز از بازداشت ۱۲ نفر و متواری شدن چهار نفر در مورد تهیه و توزیع الکل تقلبی در این استان خبر داده بود.

 آمارها از کشته شدن نزدیک به ۷۰نفر در سراسر کشور حکایت دارد.

امروز، پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه، هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به خبرگزاری مهر اعلام کرد که «الکل تقلبی جان چهار نفر را در این استان گرفت».

رشید حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، ادعا کرده است که: «افراد سودجو داخل متانول وایتکس ریخته، آن را بی‌رنگ می‌کنند که عوارض جدی مانند کوری دارد و باعث می‌شود بخش عمده‌ای از افراد نیز دیالیز شوند.»

بیشتر از