اتحادیه اروپا: شکست کرونا مستلزم همکاری همه کشورها است

اروپا از تصمیم ترامپ در مورد منع سفر شهروندان این اتحادیه به آمریکا انتقاد کرد

ایالات متحده سیاست تعلیق «کلیه سفرها از اروپا به ایالات متحده در ۳۰ روز آینده» را اجرایی می‌کند- Samuel Corum/Getty Images/AFP

روسای کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا از تصمیم دونالد ترامپ در مورد منع سفر شهروندان اروپا به ایالات متحده انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که شکست اپیدمی کرونا «مستلزم همکاری» است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون، و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، می گویند این سیاست «بدون مشاوره» (با بروکسل) از طرف آمریکا تحمیل شده است. آن‌ها خاطرنشان کرده‌اند که ممکن است این اقدام «نتیجه منفی» به بار آورد. 

روسای این دو نهاد اروپایی همچنین گفته‌اند: « ویروس کرونا یک بحران بین‌المللی است، به قاره خاصی محدود نمی‌شود، و در عوض اقدامات یک جانبه، مستلزم همکاری است.»

«اتحادیه اروپا این واقعیت را که ایالات متحده تصمیم گرفته است بدون مشاوره و یکجانبه ممنوعیت (سفر اروپایی‌ها به آمریکا) را اعمال کند، تایید نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون و شورای اروپا افزوده‌اند که اتحادیه اروپا «اقداماتی قاطع در جهت کنترل شیوع ویروس در پیش گرفته است.»

آقای ترامپ می‌گوید که ایالات متحده به مدت ۳۰ روز از ورود شهروندان غیرآمریکایی که قصد دارند از ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا در منطقه عبور آزاد «شنگن» وارد آمریکا شوند، جلوگیری خواهد کرد. آقای ترامپ چهارشنبه شب این خبر را به عنوان سیاست تعلیق «کلیه سفرها از اروپا به ایالات متحده در ۳۰ روز آینده» توصیف کرد. 

این اقدام، تغییر مسیر چشمگیری در سیاست آقای ترامپ است که متهم شده بود که به خاطر انتخابات پائیز آینده، اپیدمی کرونا را دستکم گرفته است.

تنها ۷۲ ساعت پیش از این عقبگرد، آقای ترامپ گفته بود که ویروس کرونا چنان که عنوان می‌شود، خطرناک نیست، و ضمن مقایسه آن با «آنفولانزای عادی» گفته بود:«هیچ چیز تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد به راه خود ادامه می‌دهند.» 

او همچنین افزوده بود که انتقادات حزب رقیب دموکرات از نحوه برخورد او با اپیدمی «یک حیله جدید» است، و این که: آن‌ها حضور و بحران کرونا را «ترغیب» می‌کنند. 

در حال حاضر، ویروس کرونا در ۳۹ ایالت آمریکا با ۱۰۰۰ مورد ابتلا و ۲۹ مورد مرگ، شیوع یافته است. در قیاس، در بریتانیا ۴۶۰ مورد ابتلا و ۸ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا ثبت شده است.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چند کشور مقررات منع سفر به دیگر اعضای اتحادیه از جمله ایتالیا، مرکز شیوع عمده کرونا در اروپا، اعمال کرده‌اند. 

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در مورد ممنوعیت سفر (شهروندان اروپایی به آمریکا) گفت: «در شرایطی نظیر آنچه با آن روبه‌رو هستیم، مقامات مسئول وارد عمل می‌شوند و اقدامات مقتضی را اعمال می‌کنند. آنچه ما می‌گوییم، این است که این یک بحران جهانی است و همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد نه یک کشور خاص یا یک قاره خاص را. نکته این است که اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، با مشاوره صحیح و همکاری درست انجام شود که موثر باشد. این جان کلام است.» 

این سخنگو در مورد ممنوعیت سفر (اتباع اروپایی به آمریکا) گفت: « فکر می‌کنم شهروندان اروپا از مقامات مسئولشان در تمام سطوح انتظار دارند به مسایلی که نگرانشان می‌کند، از جمله سلامتشان، و نیز مدیریت لطمات اقتصادی بحران، بپردازند.»  

«این چیزی است که ما هَم توجه خود را به آن معطوف و اظهارات‌مان را بر آن متمرکز کرده‌ایم. ما اینجا نیستیم که در مورد بیانیه‌های این کشور و آن کشور اظهار نظر کنیم.» 

«واقعیت را بگویم، رئیس و کمیسرهای کمیسیون اروپا و دیگر نهادها اقدامات بسیاری برای انجام دارند که توجه‌شان را بر آنها متمرکز کرده‌اند.»

«ما به صراحت می‌گوییم که اقدامی چون ممنوعیت سفر (اروپایی ها به آمریکا) نباید یک‌جانبه صورت می‌گرفت و بهتر بود قبلا در مورد آن مشورت شود. اما این بیانیه صادر شده است، نظر ما درمورد آن اعلام شده است، و فراتر از این نخواهیم رفت.»

© The Independent