توضیح ترامپ پس از اظهارات غیردقیق درباره ممنوعیت سفر به آمریکا

بازارهای مالی بلافاصله به خطای ترامپ در سخنرانی زنده وی واکنش نشان دادند

سخنرانی ترامپ درباره ویروس کرونا و ممنوعیت سفر از اروپا به آمریکا برای یک ماه، بازارهای جهانی را درستخوش شوک کرد - Brendan Smialowski / AFP

 

در میان آشفتگی و اضطراب گسترده ناشی از اظهارات ترامپ، او مجبور شده است توضیح دهد كه ممنوعیت سفر از اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، شامل حمل بار و تجارت نمی‌شود.

همچنین، این محدودیت سفر فقط در مورد افرادی که از اروپا می‌آیند اعمال می‌شود و شهروندان و ساکنان قانونی آمریکا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

رئیس جمهوری در سخنرانی زنده‌اش از دفتر بیضی خود در کاخ سفید، اظهار داشت: «ما به مدت ۳۰ روز آینده همه سفرها از اروپا به ایالات متحده را به حالت تعلیق در می‌آوریم. این مقررات جدید از نیمه شب جمعه اجرایی خواهد شد. این محدودیت‌ها بر اساس شرایط موجود تغییر خواهند کرد.»

وی افزود: «این محدودیت‌ها پس از تأیید، نه تنها بر حجم عظیم تجارت و حمل بار، بلکه بر چیزهای مختلف دیگری نیز اعمال خواهد شد. ما داریم در مورد هر چیزی که از اروپا به ایالات متحده می‌آید، بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.»

سپس، اداره کل «امنیت کشوری» (Homeland Security) بلافاصله ناچار شد توضیح دهد که این محدودیت سفر، به شکلی نیست که معرفی شده است.

این نهاد در بیانیه خود اعلام کرد: «امروز رئیس‌ جمهوری دونالد ترامپ، یک فرمان اجرایی امضا کرد که بر اساس آن ورود خارجی‌هایی که در طول ۱۴ روز قبل از تاریخ ورود برنامه‌ریزی شده خود به ایالات متحده، در برخی کشورهای اروپایی بوده‌اند، موقتا اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت. این کشورهای اروپایی که به منطقه شینگن مشهورند، عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، و سوییس.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین آمده است: «این محدودیت شامل ساکنان دایمی و قانونی آمریکا، و به طور کلی اعضای درجه یک خانواده شهروندان آمریکا، و سایر اشخاصی که در این فرمان مشخص شده‌اند، نمی‌شود.»

دیرتر، به دنبال انتشار گزارش‌هایی از افت بازارهای مالی پس از سخنان ترامپ، رئیس جمهوری ناچار شد در توییتر بیشتر در این باره توضیح دهد.

او نوشت «امیدوارم که جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها هر دو مالیات حقوق و دستمزد را تصویب کنند، و لطفا به یاد داشته باشید، بسیار مهم است همه کشورها و بنگاه‌های تجاری بدانند که محدودیت ۳۰ روزه سفر از اروپا، شامل تجارت نمی‌شود. این محدودیت‌ها از ورود افراد - و نه کالا - جلوگیری خواهد کرد.»

 

© The Independent