کرونا در ایران؛ خیز گروهی از پزشکان برای معاینه آنلاین مردم

گروهی از پزشکان متخصص با معاینه رایگان، مردم را تشویق به قرنطینه می‌کنند

یکی از بحران‌های اصلی در مواجهه با کرونا در ایران ناتوانی بیمارستان‌ها در خدمات‌رسانی به تعداد بالای بیماران است- Haidar HAMDANI / AFP

در حالی که گروهی از پزشکان متخصص هشتگ "تخصص من رایگان" را راه انداخته و به درمان آنلاین و رایگان مردم می پردازند، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم خشم گروهی از مردم را با گفته‌های اخیر خود برانگیخته است.

روز گذشته پخش بخشی از ویدیوی گفت وگوی امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تلویزیون دولتی ایران، بازخوردهای بسیاری در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. 

آقای سهراب پور گفت: «خوشبختانه مرگ بر اثر کرونا مشکل جدی ما نیست.» این در حالی است که در زمان پخش این گفت وگو از شبکه "دو" رسانه ملی، به گفته مقامهای رسمی در ایران بیش از ۳۵۰ نفر جان خود را براثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند، که بخشی از آنها کادر درمانی و پزشکی ایران بودند.

این گفته سهراب پور در حالی است که به گفته یکی از پزشکان بیمارستان "مسیح دانشوری" به ایندیپندنت فارسی تنها ۲۶ نفر از کادر پزشکی کشور فقط در بیمارستان مسیح دانشوری بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند و نیز در حالی است که شماری از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی هم در شهرهای دیگر چون استان گیلان جان باختند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در توییتر با واکنش به گفته‌های وی عنوان کردند که این استاد دانشگاه باید از مردم عذرخواهی کند. 

در همین حال با بالاگرفتن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ و بحرانی تر شدن شرایط ایران و تعطیل نکردن ادارات و سازمانها توسط دولت از یک سو و در عین حال درخواست وزارت بهداشت از مردم برای قرنطینه شدن که سیاست یک بام و دوهواست از سوی دیگر، دسترسی مردم به مراکز درمانی سخت تر شده است. چرا که وزیربهداشت طی روزهای گذشته ازساکنان شهرهای آلوده به کرونا خواست ازخانه خارج نشوند، ولی نگفت آنها که نیاز به درمان غیر از بیماری کووید ۱۹ دارند چه کنند؟

 این در حالی است که وزارت بهداشت نیز از مردم درخواست کرد مراجعه به مراکز درمانی را کاهش دهند تا کمتر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند. عکس هایی هم از پرستاران و کادر پزشکی مراکز درمانی در شبکه های اجتماعی پخش شد مبنی بر اینکه مردم برای بیماری های کم اهمیت به مراکز درمانی مراجعه نکنند. برخی پزشکان و پرستاران نیز با انتشار ویدیوهایی درخواست مشابه را از مردم داشتند و در عمل با چنین توصیه هایی دسترسی مردم به پزشکان کمتر و کمتر شد.

در این میان گروهی از پزشکان متخصص با راه اندازی هشتگ "تخصص من رایگان" با اعلام شماره تلفن عنوان کردند: «جهت کاهش مراجعه مردم به مراکز  بهداشتی درمانی با توجه به شرایط کنونی ایران، پاسخگوی سوالات مردم در حیطه تخصصی خود بوده و در صورتی که نیاز به معاینه نداشته باشند مردم می توانند از طریق اپلیکشن "واتس آپ" با این متخصصان ارتباط برقرار کنند.»

در این فهرست نام چندین پزشک متخصص از جمله متخصص کودکان و نوزادان، متخصص بیماری های داخلی، فوق تخصص سونوگرافی و رادیو لوژی، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص جراحی عمومی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، متخصص زنان و زایمان، به چشم می خورد که  برای کمک از راه دور به مردم اعلام آمادگی کرده اند. 

"تخصص من رایگان" در توییتر موجی جدید راه انداخته است که به غیر از جامعه پزشکی برخی دیگر از متخصصان در رشته های غیرپزشکی نیز به این هشتگ پیوسته‌اند؛ برنامه نویسان کامپیوتر. 

گروهی از پزشکان در حالی با تشویق مردم به قرنطینه کردن خود به آنها خدمات رایگان می دهند که عضو ستاد مرکزی پایش بحران در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به در دست داشتن آمار لحظه به لحظه از سطح ۱۴ بیمارستان تابع علوم پزشکی تهران، به صراحت تکرار می کند: « مشکل ما مردن بیماران نیست. مریض‌های کمی در اثر این بیماری فوت می کنند و بیشتر آنها مریض های مسن و افرادی هستند که اگر از این بیماری هم فوت نمی کردند احتمالا به خاطر بیماریهای دیگری در هفتهها و ماه های آینده فوت میکردند. مشکل باری است که {ویروس کرونا} به بیمارستانهای ما تحمیل می کند.»

بیشتر از