مصوبه کاهش اختیارات نظامی رئیس‌جمهور روی میز دونالد ترامپ

کشته شدن دو نیروی آمریکایی در پایگاه «تاجی» در عراق احتمال «وتو» را افزایش می‌دهد

دونالد ترامپ پیش‌تر به سناتورها هشدار داده بود که دست او را در مورد ایران نبندند-JIM WATSON / AFP

یک روز پس از کشته شدن دو آمریکایی و یک بریتانیایی در جریان حمله راکتی به پایگاه نظامی «تاجی» در شمال بغداد، مصوبه کنگره آمریکا در خصوص محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور روی میز دونالد ترامپ قرار گرفت.

این مصوبه که با ۲۲۷ رای موافق و ۱۸۶ رای مخالف به تصویب رسیده، توانایی رئیس‌جمهور در اقدام نظامی علیه ایران بدون کسب مجوزهای لازم از کنگره را محدود می‌کند. دامنه اختیارات رئیس‌جمهور پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا افزایش یافته بود. گزارش رویترز حاکی از آن است که تقریبا همه دمکرات‌ها به نفع این مصوبه رای دادند، اما تنها شش جمهوریخواه از آن حمایت کرده‌اند.

این در حالی است که کشته شدن یک سرباز و یک پیمانکار آمریکایی در این حمله راکتی که رویترز خبر آن را منتشر کرده، می‌تواند تهدید دونالد ترامپ به وتوی این مصوبه را عملی کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این حمله‌ها که ده‌ها مجروح بر جا گذاشته، نقش داشته‌اند. البته مقامات تهران همواره اتهام‌هایی از این دست را رد کرده اند. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرده که حمله به این پایگاه و کشته شدن نیروهای آمریکایی تحمل نخواهد شد و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت آسیب دیدن نیروهای آمریکایی، واکنش قاطعانه‌ای خواهد داشت. او پس از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله راکتی در عراق، با این ادعا که حمله از سوی نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی انجام شده، دستور حمله به قاسم سلیمانی را صادر کرد. فرمانده سابق سپاه قدس در ۱۳ دی‌ماه در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد.

ترامپ با تاکید بر اینکه سیاست او در مورد جمهوری اسلامی به خوبی پیش‌ می‌رود، به کنگره و سناتورها هشدار داده بود، دست او را در مورد ایران نبندند. او همچنین هشدار داد که در صورت تصویب کاهش اختیارات نظامی رئیس‌جمهور، آن را وتو می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان هوک،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز پیش‌تر در گفتگو با ایندیپندنت‌فارسی به این نکته اشاره کرده و گفته بود،‌ در صورتی که مصوبه روی میز رئیس‌جمهور قرار گیرد، با توجه به هشدار قبلی رئیس‌جمهور، وتو خواهد شد.

با این حال سناتورهای حامی کاهش اختیارات نظامی رئیس‌جمهوری می‌گویند،‌ اگر ترامپ در تعهد خود به پرهیز از درگیر کردن آمریکا در جنگ‌های بی‌پایان پایپند است، باید این مصوبه را امضاء کرده و آن را به قانون تبدیل کند.

در مقابل کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده که این مصوبه باید وتو شود، زیرا تلاشی است در جهت تضعیف توانایی رئیس‌جمهور برای حفاظت از دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی و همچنین متحدان و شرکای ایالات‌متحده (شامل اسرائیل) که از سوی جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت‌اش تهدید می‌شوند.