ایالات متحده عملیات خروج از افغانستان را آغاز می‌کند

کاهش سربازان آمریکایی از ۱۳ هزار به ۸۶۰۰ نفر طی چندماه

لحظه حمل یکی از سربازان مجروح شده آمریکایی توسط بمب‌های دست‌ساز جاده‌ای به محل استقرار این نیروهای در یکی از استان‌های افغانستان - MUNIR UZ ZAMAN / AFP

به دنبال امضای موافقت‌نامه صلح میان ایالات متحده و طالبان، نیروهای آمریکا عملیات خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند. قرار است بر اساس این توافق، ظرف چند ماه آینده تعداد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان از ۱۳ هزار نفر به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد.

عملیات خروج نیروها به دنبال بروز برخوردی دیگر (میان آمریکا و طالبان) طی هفته گذشته اعلام شده که به دنبال ۲۰ سال جنگ و استقرار سربازان آمریکایی در افغانستان صورت می‌گیرد.

روز دوشنبه، رهبران رقیب در افغانستان، هریک خود را رئیس جمهور کشور خواند که می‌تواند خروج سربازان آمریکا آن کشور را با هرج و مرج بالقوه رو به رو کند. اینک توافق صلح بهترین فرصت را به آمریکا می‌دهد تا به جنگی که به نظر بی‌پایان می‌رسید، خاتمه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موافقت‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان طرحی برای خروج نهایی تمام سربازان آمریکایی از افغانستان ظرف ۱۴ ماه آینده است، منوط به این که طالبان مفاد موافقتنامه را رعایت کنند.

بنا به بیانیه صادره از جانب سانی لِگِت، سخنگوی نیروهای آمریکا در أفغانستان، ایالات متحده «کلیه ابزار و توانایی های نظامی خود را برای دسترسی به اهداف این کشور، حفظ خواهد کرد». این ابزار و توانایی‌ها شامل عملیات مبارزه با تروریسم در منطقه علیه داعش و القاعده است. این «در حالی است که (آمریکا) حمایت‌های لازم را برای نیروی دفاع ملی و نیروهای امنیتی أفغانستان فراهم می‌کند.»

بیانیه می‌افزاید که موافقتنامه صلح «در پی دستیابی به میزان مورد نظر نیروها (در أفغانستان) و در عین حال حفظ توانایی‌های لازم است.» 

پیش از این مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته بودند شرایط طالبان موضوعی محرمانه است. در همین ارتباط، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از اشاره به جزئیات رهایی زندانیان طالبان و این که آیا مبادله زندانی خواهد شد یا نه، خودداری کرده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز ۲ ماه مارس اعلام کرد که مفاد موافقتنامه تایید شده و عملیات تخلیه سربازان آمریکایی ظرف ده روز پس از امضای موافقتنامه آغاز خواهد شد.

این توافق به دنبال یک هفته «کاهش خشونت‌ها» که مذاکرات رسمی صلح را ممکن کند، به امضا رسید. 

در کنفرانس خبری که هفته گذشته در وزارت دفاع برگزار شد، اقای اسپر گفت احتمال دارد روند کاهش خشونت‌ها ادامه پیدا کند اما به گفته او«از آنچه می گذرد چندان ذوق زده نمی‌شوم. ما با بروزهر شرایطی، طبق همان شرایط رفتار خواهیم کرد.»

در حالی که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز می‌شود، مقامات افغان نیز روز سه شنبه ۱۰ مارس، مذاکرات برای کاهش تنش میان طالبان و نیروهای افغان ر آغاز می‌کنند.

به رغم عدم ثبات در دستگاه رهبری افغانستان، موافقتنامه صلح به نتیجه آن بستگی ندارد بلکه هدف آن عمدتا پیشگیری از «استفاده افراد یا گروه‌هایی از جمله القاعده از خاک افغانستان و مورد تهدید قرارگرفتن امنیت ایالات متحده و متحدانش» است. 

© The Independent