کرونا در ایران؛ سخنرانی نوروزی علی خامنه‌ای در مشهد لغو شد

رهبر جمهوری اسلامی سال جدید به زادگاهش نمی‌رود

دیدار اول سال خامنه‌ای در حرم رضوی مشهد سال ۱۳۹۸ - عکس از تسنیم 

دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که سخنرانی سالانه رهبر جمهوری اسلامی ایران در حرم رضوی مشهد، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، امسال برگزار نخواهد شد.

در آستانه عبور نظام جمهوری اسلامی، سخنرانی پیش‌رو در آغاز سال جدید شمسی و هم‌چنین شروع «گام دوم» انقلاب، می‌توانست از اهمیت بسزایی برخوردار باشد که حالا و در فاصله یازده روز مانده به آغاز سال جدید شمسی، شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران باعث شده تا در یک اتفاق تاریخی، یکی از مهم‌ترین عادات رهبر جمهوری اسلامی یعنی سخنرانی اول سال در شهر دوران کودکی‌اش، لغو شود. 

متن اطلاعیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند، به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات و خودداری از سفر و خارج شدن از شهرها با هدف جلوگیری از گسترش بیماری، مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) که همه ساله در روز اول سال نو در حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام برگزار می‌شد، امسال برگزار نخواهد شد و معظم‌له به مشهد مقدس سفر نخواهند کرد.»

در این اطلاعیه هم‌چنین آمده است که «امید است با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و با توسل و التجاء به درگاه پروردگار متعال، هر چه زودتر عافیت قرین مردم عزیزمان شود. همچنین از خداوند متعال شفاء و سلامتی برای مبتلایان این بیماری را مسألت می‌نماییم».

در چند روز گذشته و با بحرانی‌تر شدن شیوع کرونا در ایران، بسیاری از تصمیم‌گیرندگان «تعطیلی» شهرها و یا امکان پرجمعیت به‌خصوص مکان‌های مذهبی بعد از مدت‌ها بحث و جدل قبول کردند که برخی از مکان‌های مذهبی به روی مردم بسته شوند. هرچند که تولیت آستان قدس رضوی در مشهد و هم‌چنین تولیت حرم معصومه در قم مکررا می‌گفتند که رفت‌وآمد مردم برای زیارت با رعایت امور بهداشتی بلامانع است. 

امروزغلامرضا حیدری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد از قوه قضائیه ایران سوال کرد «کسی که در قم مانع ایجاد محدودیت‌ها شد و نگذاشت کرونا در نطفه خفه شود، حکمش چه می‌شود؟»

این عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا  با اعلام اینکه تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود

گفت: ««در حال حاضر گلایه مردم از پزشک و پرستار نیست. بلکه مسئولان اصلی خود سران رژیم هستند که فرصت سوزی کردند و جان هزاران انسان را به خطر انداختند.» 

به گفته او با شروع ویروس کرونا «گروهی فکر می‌کردند در هیچ حالی نباید تخفیفی قائل شد. انگار که کفر می‌شوند. اما سلامت مردم برایشان مهم نیست. با خیالات نمی‌توان سلامت مردم را به بازی گرفت. در هر حال روحانیون  قبول کردند که برخی از نماز جماعت‌ها و نماز جمعه تعطیل شود اما برخی نه.»

این نماینده مجلس خطاب به قوه قضاییه گفت: «شیوع کرونا از قم شروع شد و باید از قوه قضاییه مطالبه شود که حکم کسی که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟ نمی‌خواهند حداقل از کسانی‌ که ابتدا مانع ایجاد محدودیت‌ها شدند سوال و جواب کنند؟ آن هم در شرایطی که تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا.»

روز گذشته ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضاییه کشور گفته بود که « اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‎گیری به‎صورت کامل و بدون هیچ‎گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود».

بیشتر از