ویروس کرونا؛ برگزاری جلسات دادگاه به صورت مجازی در بریتانیا

چهار هفته ضمانت شغلی برای همکاری داوطلبانه با سیستم بهداشت عمومی بریتانیا

دولت در تدارک پیشنهاد یک لایحه فوری به نمایندگان است که اختیارات گسترده‌ای برای مبارزه با این بیماری به دولت می‌دهد - Jane WOLSAK / AFP

قوانین اضطراری پس از دو سال ملغی خواهند شد؛ اکنون که وزرای دولت آماده می‌شوند تا به اقدامات خود برای مهار ویروس خاتمه دهند، لایحه قوانین اضطراری به نمایندگان ارائه خواهد شد.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، قرار بود یکشنبه اعلام کند که دولت مجموعه‌ای از قوانین اضطراری جهت تسریع اقدامات این کشور برای شکست دادن اپیدمی کرونا در نظر گرفته است، از جمله برگزاری جلسات دادرسی پرونده‌های کیفری و حقوقی به صورت مجازی.

به بیش از سه میلیون داوطلب نیز اجازه داده خواهد شد در صورت شیوع گسترده ویروس برای کمک به بخش بهداشت و درمان تا چهار هفته شغل اصلی خود را ترک کنند.

با توجه به افزایش شدید موارد قطعی ابتلا به ویروس در بریتانیا و رسیدن به تعداد ۲۰۹ نفر در روز شنبه، وزرای دولت باید تا چند روز دیگر خاتمه روند اقدامات خود برای مهار ویروس را اعلام کنند.

دولت در تدارک پیشنهاد یک لایحه فوری به نمایندگان است که اختیارات گسترده‌ای برای مبارزه با این بیماری به دولت می‌دهد.

از موارد لایحه فوری کوید-۱۹ مجوز اجرای مراحل دادرسی مدنی دادگاه‌های حل اختلاف از طریق تماس صوتی یا تصویری و همچنین افزایش ارتباط صوتی و تصویری در مراحل دادرسی کیفری می‌باشد.

با این تدابیر، افرادی که به علت شیوع ویروس کرونا مجبور به قرنطینه کردن خود هستند نیز قادر خواهند بود به دادگاه درخواست اعاده دادرسی داده و دادگاه‌ها نیز می‌توانند حتی در اوج شیوع ویروس به کار خود ادامه دهند.

مدیران بخش سلامت نیز می‌خواهند از ارتش سه میلیونی داوطلبان سرویس بهداشت عمومی (ان‌اچ‌اس) بهره کامل ببرند و اختیارات لازم را داشته باشند تا چنانچه داوطلبان برای کمک‌رسانی در هنگام شیوع ویروس شغل خود را ترک کردند مورد مؤاخذه کارفرمایان خود قرار نگیرند.

هر داوطلبی که تصمیم بگیرد موقتاً به صورت تمام وقت به سرویس بهداشت عمومی کمک کند، تا چهار هفته از ضمانت شغلی برخوردار خواهد شد.

قرار است دولت با مدیران اقتصادی مشورت کند تا تغییرات به نحو احسن اجرا گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ترتیبی اتخاذ شده تا پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان بازنشسته نظام سلامت نیز در صورتی که در مدت شیوع ویروس تمایل به بازگشت به کار داشته باشند، مشکلی برای حقوق و مستمری آنها به وجود نیاید.

وزارت بهداشت و مددکاری اجتماعی اعلام کرده است که در این قوانین اضطراری سازوکارهایی موسوم به «ماده انقضاء»  گنجانده خواهد شد تا این اختیارات حداکثر بعد از دو سال ساقط گردد.

این وزارت افزود دولت تنها در صورت نیاز و بر مبنای توصیه‌های پزشکی و علمی این تمهیدات را به کار خواهد بست.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، افزود: «ما تمام توان خود را برای مهار ویروس کرونا به کار خواهیم گرفت، اما همانگونه که می‌دانیم بیماری کوید ۱۹ در سراسر دنیا در حال پخش شدن است. با این حال، به شما اطمینان می‌دهم دولت با تمام قوا آماده است تا این تهدید را به تعویق انداخته و از شدت آن بکاهد.»

«برای من سلامت عمومی بالاترین اولویت را دارد. مقابله با ویروس کرونا اقدامی عظیم در سطح ملی است و من با همکارانم در تمام بخش‌های دولت مشغول رایزنی هستم تا اطمینان حاصل کنیم لایحه‌ وضعیت اضطراری تدوین شده متناسب با این وضعیت است و برای خنثی ساختن اثرات شیوع گسترده کوید-۱۹ تمهیدات درستی در آن اندیشیده شده است.»

پیرو دریافت ۱۲۰ هزار تماس بیشتر با خط ۱۱۱ مشاوره سرویس بهداشت عمومی در هفته گذشته، سرویس بهداشت این خط را با اضافه کردن ۵۰۰ مشاور جدید تقویت کرده است. خط ۱۱۱ سرویس بهداشت عمومی بین ۲۷ فوریه و ۵ مارس به ۳۸۹۷۷۹ تماس تلفنی، یعنی هر دقیقه ۳۸ تماس، پاسخ داده است.

پیرو هشدار پزشکان ایتالیایی که بیمارستان‌های ایتالیا دیگر گنجایش ندارد و ۱۰ درصد تمام بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، دولت بریتانیا برای مقابله با ویروس اقدامات خود را افزایش داده است.

کارمندان دستگاه‌های دولتی در «وایت‌هال» مشغول آماده‌سازی تمامی بخش‌ها برای رویارویی با پیامدهای شیوع ویروس هستند. دوشنبه قرار است مسئولین ورزشی با وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش ملاقات کنند؛ و اواخر همین هفته وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی جلسه‌ای با مدیران سوپرمارکت‌ها برگزار خواهند کرد.

دهها بیماری که ابتلای آنها به ویروس کرونا تأیید شده است در منزل قرنطینه شده‌اند و مسئولان بهداشت عمومی سخت در تلاشند کسانی که بیماران با آنها در تماس بوده‌اند را شناسایی کنند.

دولت یک کارزار بهداشت عمومی راه انداخته است تا این پیام را به گوش همه مردم برساند که باید دست هایشان را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان