تلاش مصر برای کاهش تنش میان حماس و اسرائیل در نوار غزه

عمده ترین تلاش مصر، برقراری آتش بس درازمدت در نوار غزه است

وضعیت انسانی در نوار غزه به شدت نگران کننده است . عکس از: ‏AFP‏

از مدتی بدین سو سازمان حماس سعی دارد با همکاری طرف های منطقه ای و بین المللی، روابط خود را با کشورها و نهادهای مختلف گسترش دهد و زمینه جلب کمک های سیاسی و مالی به نوار غزه را فراهم کند. البته فشارهای اسرائیل و تشدید اختلافات میان سازمان حماس و فتح منجر به تشدید ناهنجاری های سیاسی و امنیتی شده و چالش های اقتصادی را در نوار غزه به گونه بی سابقه افزایش داده است.

در همین راستا، ناظران عقیده دارند که هدف از تلاش های اخیر سازمان حماس، تأمین ثبات و استقرار در نوار غزه بوده و مقابله با طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن است که تمام گروه های فلسطینی با آن مخالفت دارند و در این زمینه، هیچ اختلاف نظری میان فلسطینیان وجود ندارد.

در چارچوب همین تلاش ها، چند روز پیش، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی  حماس در جریان دیدار از مسکو، جلسه طولانی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه داشت، از سوی دیگر، اعضای دفتر سیاسی حماس سرگرم گفت و گو با مقامات سرویس اطلاعاتی مصر هستند و سعی دارند پرونده های متعددی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، حازم قاسم، سخنگوی سازمان حماس اظهار داشت که مقامات مصری، مسئولان حماس را برای بازدید از قاهره دعوت کردند تا شماری از پرونده ها و مسائل مربوط به حفظ ثبات و آرامش در نوار غزه، جلوگیری از تشدید بحران نظامی و همکاری های انسان دوستانه قاهره برای کاهش فشارهای ناشی از محاصره چندین ساله نوار غزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. افزون بر آن، دو جانب قصد دارند در مورد پیامدهای ناگوار تصمیم اسرائیل به الحاق شهرک های کرانه باختری به قلمرو اسرائیل و ایجاد وحدت و همبستگی میان گروه های مختلف فلسطینی نیز بحث و گفت و گو کنند.

از سوی دیگر، نمایندگان حماس و مقامات مصری، سعی دارند میزان هماهنگی و همکاری های خود را در ارتباط به مسائل امنیتی در منطقه مرزی میان غزه و مصر و چگونگی مقابله با خطر روز افزون شیوع ویروس کرونا افزایش دهند.

همچنان شان یاد آوری است که همزمان با حضور هیئت حماس در قاهره، یک هیئت امنیتی اسرائیل نیز در قاهره حضور دارد و مقامات مصری سعی دارند به منظور حفظ آرامش و آتش بس دراز مدت در نوار غزه، با دو هیئت یاد شده بحث و گفت و گو کنند.

البته مصر زمانی این تلاش ها را آغاز کرد که چندی پیش اسرائیل دو عنصر سازمان جهاد اسلامی را به قتل رساند و در نتیجه، نوار غزه شاهد درگیری میان دو جانب شد، علاوه بر آن، تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به حمله شدید نظامی علیه حماس در غزه، عامل دیگری بود که مقامات مصری را وادار به آغاز تلاش برای آرامش اوضاع در نوار غزه کرد.

طبق اطلاعاتی که به دست رسیده است، مقامات مصری تا کنون توانسته اند به موفقیت های چشمگیری در متقاعد کردن دو جانب حماس و اسرائیل برای برقراری آتش بس در نوار غزه دست یابند. البته قاهره توانسته است نقش مثبتی را در اجرای گفت و گو های غیر مستقیم میان دو جانب ایفا کند تا زمینه تحقق آتش بس دراز مدت در نوار غزه فراهم شود.

از سوی دیگر، گفته می شود یک مقام ارشد اسرائیل که در قاهر حضور دارد از مقامات مصری خواسته است زمینه برگزاری مذاکرات مستقیم هیئت های حماس و اسرائیل را در قاهره فراهم کنند تا دو جانب، موضوعات را به صورت رو به رو مورد بحث و بررسی قرار دهند.

یک منبع آگاه که در جلسات قاهره حضور دارد، اظهار داشت که مقامات مصری در واکنش به درخواست جانب اسرائیلی مبنی بر اجرای مذاکرات مستقیم میان دو جانب اعلام داشتند ممکن است دیدار مستقیم میان هیئت های حماس و اسرائیل صورت گیرد، اما این ملاقات بایستی در قلمرو مصر انجام شود مشروط بر این که رئیس سازمان حماس و اعضای شورای عالی این سازمان در این نشست ها حضور نداشته باشند.

اما به گفته منبع یاد شده، حماس از پذیرش گفت و گوهای مستقیم خودداری کرده و تأکید کرده است ترجیح می دهد مذاکرات را با همان روشی که تا کنون با میانجی گری مقامات مصری انجام داده است، ادامه دهد، زیرا مسئله آغاز گفت و گوهای مستقیم با اسرائیل، فراتر از اختیارات این هیئت است و این امر نیاز به تصمیم رهبران ارشد سازمان حماس دارد.

در سطح رسمی، سازمان حماس با صدور اعلامیه ای، هر گونه ملاقات مستقیم میان هیئت های حماس و اسرائیل را تکذیب کرده و علاوه داشته است که حماس تا کنون اسرائیل را به عنوان یک دشمن متجاوز و اشغالگر می شناسد و از گفت و گوی مستقیم با چنین جهتی خودداری می کند.

از جانب دیگر، سمیر غطاس، عضو مجلس نمایندگان مصر، گفت هیچ پیشنهادی از سوی مصر برای اجرای ملاقات مستقیم میان حماس و اسرائیل صورت نگرفته است، به ویژه این که در ترکیب هیئت حماس، هیچ مقام ارشدی از سازمان حماس حضور ندارد. نامبرده تأکید کرد که هنگام حضور هیئت حماس در قاهره، اسرائیل سرگرم برگزاری انتخابات بود و تا آن زمان مشخص نشده بود که دولت بعدی را چه کسی تشکیل خواهد داد، بنابر این، ممکن نبود که مصر از هیئت حماس بخواهد با جانب اسرائیلی دیدار کند که آینده حضور آن در قدرت نا معلوم است.

همچنان، حماس و مصر توافق کردند تا زمان پایان یافتن بحران شیوع ویروس کرونا، هیئت های حماس از سفر به ایران امتناع ورزند، افزون بر آن، مصر اعلام کرده است که گروه پزشکی ویژه مصر به منظور بررسی وضعیت سلامتی و بررسی مراحل قرنطینه در گذرگاه مرزی رفح، به زودی عازم نوار غزه شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia