مردی با وانت یکی از مجسمه‌های جزیره ایستر را تخریب کرد

این حادثه موجب خشم جامعه مائوهنوئا شده است

موآی‌ها که جزو آثار حفاظت‌شده میراث جهانی یونسکو هستند، پیکره‌های بسیار بزرگ سنگی از نیم‌تنه انسان هستند - AFP PHOTO/MARTIN BERNETTI

یک مرد شیلیایی که با وانت به یکی از مجسمه‌های معروف جزیره ایستر کوبیده و آن را تخریب کرده بود، دستگیر شد.

این حادثه موجب خشم جامعه مائوهنوئا شده است. آنها این مجسمه‌هارا که به آن‌ها «موآی» می‌گویند، مقدس می‌دانند و از آنها مراقبت می‌کنند.

شهردار منطقه، پدرو ادمونز پائوا، تقاضا کرده است از موآی‌های این جزیره‌ شیلی که بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارند، بهتر حفاظت شود و مقررات راهنمایی و رانندگی سخت‌تری وضع شود.

او به روزنامه اِل‌مرکوریو گفت: «همه مخالف وضع قوانین راهنمایی و رانندگی در اماکن مقدسه برای خودروها بودند. ما اعضای شورا از خطرات آن گفتیم و خوب می‌دانستیم که افزایش تعداد گردشگران و ساکنان یعنی چه. به حرف ما گوش ندادند و این هم نتیجه‌اش.»

جامعه مائوهنوئا در صفحه فیسبوک خود تصاویری از تخریب مجسمه که به تلی از سنگ تبدیل شده منتشر کرده است.

در این نوشتار احساسی آمده است: «ما در جامعه مائوهنوئا از حادثه‌ای که امروز صبح در ناحیه پوآ پائو رخ داد متأثر شده‌ایم. یک کامیون به یکی از «آهو»های ما زده است و به آن بنا که یک موآی بر آن قرار داشته، به شدت آسیب رسانده است. دوستتان دارم.»

«ما باز هم بر اهمیت حراست از میراثی که در پارک ما است، تأکید می‌کنیم. چون آن‌ها نه تنها آثاری باستانی، بلکه برای یک فرهنگ زنده و مهم در جهان‌بینی ما، یعنی فره گ راپا نوئی، عناصر مقدسی به شمار می‌آیند.»

موآی‌ها که جزو آثار حفاظت‌شده میراث جهانی یونسکو هستند، پیکره‌های بسیار بزرگ سنگی از نیم‌تنه انسان هستند که بین سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ توسط مردم راپا نوئی در جزیر ایستر تراشیده شده‌اند.

بسیاری از این مجسمه‌ها روی سکوهای سنگی موسوم به «آهو» قرار داده گرفته‌اند.

صندوق جهانی بناهای تاریخی پارک ملی راپا نوئی را در فهرست مراقبت سال ۲۰۲۰ خود قرار داده است. این فهرست ۲۵ جاذبه تاریخی را که مشخصا در معرض خطر قرار دارند، معین کرده است.

صندوق جهانی بناهای تاریخی گفته است که این مکان‌های تاریخی «با تهدیدات بزرگی همچون گسترش شهرسازی، ناآرامی سیاسی، بلایای طبیعی، و درگیری‌های خشونت‌بار روبه‌رو هستند و یا از لحاظ احیا و مرمت نیاز به توجه دارند.»

 

© The Independent

بیشتر از زندگی