بیش از یک میلیارد گوشی اندرویدی در معرض هک شدن قرار دارند

هر چه دستگاه قدیمی‌تر باشد خطر آسیب‌پذیری آن از جانب هکرها افزایش می‌یابد

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌های همراه در دنیا است- GABRIEL BOUYS / AFP

کارشناسان هشدار دادند بیش از یک میلیارد گوشی اندرویدی قابلیت هک شدن دارند.

بر اساس یک پژوهش، این دستگاه‌ها، که بسیاری از آنها به طور منظم مورد استفاده قرار گرفته و حتی به تازگی خریداری شده‌اند، دیگر به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت نکرده و به همین خاطر دیگر مسائل و مشکلات امنیتی و فنی آنها رفع نخواهد شد.

این یعنی افرادی که از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند در معرض آسیب‌هایی امنیتی قرار گرفته که به طور گسترده پخش شده و می‌تواند به آسانی مورد سواستفاده هکرها قرار بگیرند.

این پژوهش جدید که توسط گروه حمایت از مشتریان «ویچ؟» ارائه شده، به این نتیجه رسیده که حدود ۴۰ درصد کاربران گوشی‌های اندرویدی از نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل استفاده می‌کنند که دیگر به روز رسانی‌های امنیتی را از گوگل دریافت نمی‌کند.

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌های همراه در دنیا است و به همین خاطر «ویچ؟» می‌گوید احتمالا میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوشمند تحت خطر سرقت اطلاعات و دیگر اشکال حملات سایبری هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ارقام گوگول از سال ۲۰۱۹، بیش از ۲.۵ میلیارد دستگاه اندرویدی فعال در دنیا وجود دارد.

نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل‌ گوشی‌های همراه (معمولا نسخه‌های قدیمی‌تر از دو سال) اغلب دیگر به روز رسانی‌های جدید را دریافت نخواهند کرد، در حالی که شرکت‌های فناوری مانند گوگل همواره کاربران را تشویق می‌کنند تا جدیدترین نسخه‌های سیستم عامل را در گوشی خود نصب کنند تا دستگاه آنها به بهترین نحوه در برابر تهدیدهای سایبری ایمن شود.

گوگل و اپل، خالق محبوب‌ترین سیستم‌های عامل برای گوشی‌های همراه، اندروید و آی‌او‌اس، نسخه‌های جدید برنامه خود را سالانه منتشر می‌کنند و هر نسخه طی سال‌های بعد چندین بار به روز رسانی خواهد شد تا هر گونه مشکل یا نقصی در آنها پیدا و رفع شود.

به گزارش «ویچ؟» گوشی‌های قدیمی‌تری که از شرکت‌های مختلف شامل موتورولا، سامسونگ، سونی و ال‌جی مورد آزمایش قرار گرفتند، همه دارای نقص‌های امنیتی و آسیب‌پذیر بودند.

«ویچ؟» گفت هر فردی که از گوشی اندرویدی ساخته شده در سال ۲۰۱۲ یا پیش از آن استفاده می‌کند، از جمله گوشی‌های محبوبی نظیر سامسونگ گلکسی اس۳ و سونی اکسپریا اس، باید «به ویژه نگران باشند.»

این گزارش همچنین تمام افرادی را که از اندرویدی قدیمی‌تر از نسخه ۷ ناگت استفاده می‌کنند که اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تشویق کرده سیستم عامل خود را به روز رسانی کنند چون که این نسخه دیگر توسط گوگل پشتیبانی نمی‌شود.

با این وجود، اگر دستگاه شما امکان به روز رسانی به نسخه‌ای جدیدتر را ندارد احتمالا باید جایگزین شود.

کیت بیوان، دبیر محاسباتی «ویچ؟» استدلال کرد که مشتریان باید بتوانند برای مدتی طولانی‌تر از پشتیبانی برای گوشی‌های خود برخوردار باشند.

او گفت: «خیلی نگران کننده است که می‌بینیم دستگاه‌های اندرویدی گران‌قیمت چنین عمر مفید کوتاهی دارند پیش از آنکه پشتیبانی امنیتی آنها قطع شود. این مساله باعث می‌شود میلیون‌ها کاربر در معرض خطر هک شدن قرار بگیرند. گوگل و سازندگان گوشی‌های همراه باید درباره به روز رسانی‌های امنیتی خود از پیش به مشتریان اطلاع دهند و دقیق بگویند تا کی ادامه خواهد داشت و کاربر بعد از توقف آن چه کار باید بکند و چه راهی دارد. دولت نیز باید از راه قانون‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده خاطرنشان سازد سازندگان گوشی‌های همراه بسیار بیشتر درباره پشتیبانی امنیتی برای گوشی‌های همراه خود شفافیت داشته و در برابر تاثیر آن بر مشتریان پاسخگو باشند.»

دولت پیش از این برنامه‌هایی را در راستای وضع قوانینی جدید اعلام کرد که سازندگان گوشی‌های همراه را مجبور خواهد کرد استانداردهای امنیتی دستگاه‌های متصل به اینترنت را بهبود بخشند، از جمله تعیین حداقل زمانی که دستگاه باید به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت کند.

سخنگوی گوگل در واکنش به این گزارش گفت: «ما هر روز خود را وقف ارتقای امنیت دستگاه‌های اندرویدی می‌کنیم. هر ماه به روز رسانی‌های امنیتی را با مشکلات برطرف شده برای کاربران عرضه می‌کنیم و مدام با شرکت‌های سخت‌افزاری و شرکای مخابراتی در تماسیم تا مطمئن شویم کاربران اندروید تجربه‌ای سریع و ایمن در استفاده از دستگاه‌های خود دارند.»

پژوهش«ویچ؟» می‌گوید به طور کلی هر چه دستگاه قدیمی‌تر باشد خطر آسیب‌پذیری آن از جانب هکرها افزایش می‌یابد.

با این وجود مطالعات قبلی حاکی از آن بوده است که کاربران گوشی‌های همراه در اروپا و ایالات متحده مدت طولانی‌تری گوشی‌های خود را نگاه می‌دارند و دلایل اصلی عدم خریداری دستگاهی جدیدتر را ابداعات اندک و کوچک هر سال و قیمت رو به افزایش گوشی‌های هوشمند عنوان کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از زندگی