عفو بین‌الملل: در اعتراضات آبان ۲۳ کودک کشته شده‌اند

کشتار این کودکان به دست نیروهای امنیتی و در فاصله روزهای ۲۶ تا ۲۸ آبان رخ داده است

بررسی جراحات منجر به مرگ در مورد ۱۰ کودک نشان می‌دهد که آن‌ها در اثر شلیک مستقیم گلوله به سر یا سینه و شکم کشته شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که به شواهدی دست یافته است که کشته‌شدن ۲۳ کودک در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در آبان‌ماه ۹۸ را تائید می‌کند.

۲۳ کودک کشته‌شده به دست نیروهای امنیتی ایران شامل یک دختر ۸ تا ۱۲ ساله و ۲۲ پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله هستند.

اعتراضات آبان ماه ۹۸ پس از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین رخ داد. نیروهای امنیتی و نظامی ایران در شهرهای مختلف ایران با استفاده از اسلحه جنگی و ادوات نظامی، معترضان را به‌شدت سرکوب کردند.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش تحقیقات عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید که در ماه‌های اخیر تصویری فجیع از استفاده نیروهای امنیتی ایران از سلاح‌های جنگی برای سرکوب اعتراضات نوامبر هویدا شده است ولی این موضوع زمانی شوک‌آور می‌شود که بدانیم تعداد زیادی کودک در این سرکوب وحشیانه قربانی شده‌اند.

لوتر خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی و بی‌طرف درباره ابعاد این کشتار و محاکمه آمران و عاملان آن شده است.

این گزارش با استفاده از گواهی فوت، مستندات تصویری و اطلاعاتی که خانواده و نزدیکان قربانیان و همچنین فعالان حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران در اختیار این سازمان قرار داده‌اند، تهیه شده است.

این سازمان اعلام کرده است که بررسی جراحات منجر به مرگ در مورد ۱۰ کودک نشان می‌دهد که آن‌ها در اثر شلیک مستقیم گلوله به سر یا سینه و شکم کشته شده‌اند. این شواهد نشان می‌دهد که شلیک نیروهای امنیتی به این کودکان با هدف کشتن آن‌ها انجام شده است.

همچنین در مورد دو کودک دیگر نیز در گواهی فوت به شکل مفصل جراحات وارده توضیح داده‌شده است. در یک گواهی‌ فوت ذکر شده که دلیل مرگ خونریزی گسترده، متلاشی شدن مغز و خرد شدن جمجمه است. در گواهی فوت دیگر دلیل مرگ خونریزی گسترده در اثر «سوراخ شدن قلب و ریه» اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد یک کودک دیگر نیز گزارش‌های متناقضی درباره دلیل مرگ وجود دارد. در یک گزارش دلیل مرگ، مصدومیت گسترده بر اثر ضرب و شتم مأموران امنیتی بیان شده است و در گزارش دیگر شلیک گلوله ساچمه‌ای به صورت این کودک از فاصله نزدیک.

به گفته عفو بین‌الملل، کشتار این کودکان در فاصله روزهای یکشنبه،  ۲۶ آبان تا سه‌شنبه  ۲۸ آبان رخ داده است.

این ۲۳ کودک در ۱۳ شهر در شش استان ایران کشته شده‌اند که نشان می‌دهد سرکوب خونین اعتراضات به شکل عمومی در جریان بوده است. شش استانی که تاکنون عفو بین‌الملل موفق شده کشتار کودکان را در آن‌ها مستند کند عبارتند از اصفهان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و تهران.

با گذشت قریب به ۱۱۰ روز از کشتار معترضان در آبان ماه ۹۸، هنوز مقام‌های رسمی در ایران از اعلام شمار کشته‌شدگان این اعتراضات سرباز می‌زنند.

عفو بین‌الملل تاکنون کشته‌شدن ۳۰۴ نفر را مستند کرده است ولی خبرگزاری رویترز و مقامات آمریکایی شمار واقعی کشته‌شدگان را تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

مدیر تحقیقات خاورمیانه عفو بین‌الملل می‌گوید که بخش عمده کشتار کودکان در دو روز اتفاق افتاده است و این نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی قصد داشته‌اند مخالفان و معترضان را به هر قیمتی به قتل برسانند.

در بخش دیگری از این گزارش، به آزار و اذیت خانواده کودکان کشته‌شده اشاره شده است. این فشارها با هدف سرپوش گذاشتن بر ابعاد این فاجعه انجام شده است. عفو بین‌الملل اعلام کرده که نیروهای امنیتی خانواده این کودکان را تهدید کرده‌اند که اگر در مورد فرزندانشان اطلاع‌رسانی کنند برای آن‌ها نیز اتفاق وحشتناکی رخ خواهد داد. از بسیار از خانواده‌ها تعهد گرفته شده که حق صحبت در مورد فرزندان و بستگانشان را ندارند.

همچنین این خانواده‌ها مجبور شده‌اند فرزندانشان را به‌سرعت دفن کنند و اجازه انجام کالبدشکافی مستقل، فهمیدن نوع اسلحه و شیوه به قتل رسیدن فرزندانشان به دست نیروهای امنیتی را نداشته‌اند.

بیشتر از