خامنه‌ای: پاسخ تهدید آمریکا را می‌دهیم، «اغتشاشگران» آبان عامل بیگانه‌اند

«حوادث عراق و اعتراضات آبان 98، تهدید آمریکا و مردم ایران بود»

رییس جمهور آمریکا به همراه بانوی اول، ملانیا ترامپ- AFP

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز در دیدار با گروهی از پرستاران به حوادث روز گذشته عراق و اعتراضات سراسری آبان 98 واکنش نشان داده است.

روز گذشته بخشی از نیروهای حشد‌الشعبی و رهبران آن‌ها سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را به محاصره خود درآوردند و بخش خارجی ساختمان‌ها و دروازه بازرسی آن را تخریب کردند.

این واقعه در واکنش به حمله روز یک‌شنبه آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق صورت گرفت که در آن 25 نفر از این نیروها کشته شدند. آمریکا کتائب حزب‌الله را به نیابت از ایران، مسئول حمله راکتی روز جمعه به پایگاه K1 در کرکوک می‌داند که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی شد.

پس از محاصره سفارت آمریکا در روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا با انتشار چند توییت ایران را مسئول این اتفاق خواند و نوشت که ایران بهای سنگینی برای این موضوع خواهد پرداخت. 

چند ساعت پس از انتشار این توییت، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدارش با پرستاران را بهانه قرار داد تا پاسخ ترامپ را به این شکل بدهد: « رئیس‌جمهور آمریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینیم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آن‌ها گفت اولا غلط می‌کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد؛ ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آن‌ها منطقی نیستند.»

 

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته که برای مقابله با آمریکا نیاز به نیروهای نیابتی ندارد و اگر کشوری منافع و مصالح مردم را تهدید کند، جمهوری اسلامی بدون ملاحظه ضربه‌اش را وارد خواهد کرد: «جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد. اما همه بدانند ما به منافع و مصالح کشور و به عزت و عظمت و پیشرفت ملت ایران به شدت پایبند هستیم و در مقابل هر کس که بخواهد آن را تهدید کند، بدون ملاحظه وارد خواهیم شد و به او ضربه‌ خود را وارد خواهیم کرد.»

آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که دلیل حمله آمریکا به حزب‌الله عراق، واکنش به حمله راکتی به پایگاه‌های آمریکایی نیست و این موضوع در واقع «انتقام داعش» بوده است؛ «حمله‌ی آمریکا به حشدالشعبی در واقع گرفتن انتقام داعش بود زیرا آن نیرویی که داعش را زمین‌گیر کرد و از بین برد، بسیج مردمی عراق بود.»

حزب‌الله عراق یکی از گروه‌های بسیج مردمی عراق است که پس از حمله آمریکا به عراق توسط سپاه قدس تشکیل شده است. ابومهدی المهندس، رهبر این گروه، که خود را تابع جمهوری اسلامی و رهبر آن می‌داند، در دوران حکومت صدام، سال‌ها به عنوان معارض عراقی با سپاه پاسداران همکاری داشته است.

کشور را به سمت جنگ نمی‌برم!

افزایش تنش و حملات راکتی چند ماه گذشته به پایگاه‌های عراقی محل استقرار نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا، سبب شده تا لحن مقامات ایران و آمریکا تندتر از قبل شود. در میانه آذرماه و پس از حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را مسئول این حمله خواند و گفت جان نظامیان آمریکایی، خط قرمز آمریکاست و اگر مداخلات ایران در عراق به آن سمت برود پاسخ آمریکا قاطع خواهد بود.

تداوم حملات راکتی نیروهای حشد‌الشعبی به پایگاه‌های آمریکا و افزایش تهدیدات لفظی مقامات دو کشور، احتمال آغاز یک درگیری نظامی را افزایش داده است. با این‌حال علی خامنه‌ای در سخنرانی امروزش گفته قصد ندارد کشور را به سمت جنگ ببرد: «ما هرگز کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم اما اگر دیگران بخواهند موضوعی را به این کشور تحمیل کنند، ما با قدرت تمام مقابل آن‌ها می‌ایستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا نیز پس از انتشار چند توییت تهدیدآمیز خطاب به ایران، در فلوریدا گفت که ایران باید بیش از هر کس دیگری به دنبال صلح باشد. ترامپ همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از احتمال آغاز جنگ با ایران پرسیده بود گفت به دنبال جنگ نیست.

معترضان آبان عامل سرویس‌های بیگانه بودند

تحلیل اعتراضات سراسری آبان 98 نیز بخش دیگری از سخنان صبح امروز رهبر جمهوری اسلامی بود. خامنه‌ای بدون اشاره به حجم بالای کشته‌های این حوادث، گفت که صحنه‌گردانان «اغتشاش‌های آبان» عامل سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هستند؛ « آن کسانی که صحنه‌گردانان اصلی اغتشاش‌های آبان‌ماه و حمله به زیرساخت‌ها همچون انبار بنزین و انبار گندم و اموال عمومی بودند، افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان هستند.»

با گذشت 50 روز از این اعتراضات سراسری، جمهوری اسلامی هنوز آمار کشته‌های این حوادث را اعلام نکرده است. رهبر جمهوری اسلامی نیز در موضع‌گیری‌ نسبت به این حوادث، هربار صرفا به انتساب مردم به دستگاه‌های اطلاعاتی بسنده و سرکوب خونین این اعتراضات را به این شکل توجیه کرده است.

علی خامنه‌ای صبح امروز همچنین گفته که مطالبات مردم را بحق می‌داند ولی فتنه‌سازی کار دشمن است؛ «مردم مطالباتی دارند که در اغلب موارد هم حق با مردم است و اگر این توقعات و انتظارات برآورده نشود، اعتراض می‌کنند، اما مطالبات مردم مسئله‌ای متفاوت از فتنه‌سازی به بهانه‌ این مطالبات است، که این دومی کار دشمن است.»

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به سرکوب خونین نیروهای امنیتی و نقش آن در توقف اعتراضات گفت این بصیرت مردم بوده که فتنه را خاتمه داده است: « مردم مطالباتی داشتند اما افرادی که دشمن برای سوءاستفاده از این مطالبات آماده کرده بود، فوراً وارد شدند و شروع به تخریب کردند. بصیرت مردم در این حوادث آنجا بود که تا سوءاستفاده‌ دشمن را دیدند، صف خود را از فتنه‌گران که سعی می‌کردند خود را در بین مردم مخفی کنند، جدا کردند و فتنه‌گر تنها ماند.»

بیشتر از