ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه مرزهای اروپا را به روی پناهجویان گشود

این تصمیم به دنبال کشته شدن ۳۳ سرباز ترک در بمباران ادلب گرفته شد

به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در سوریه و کشته شدن ۳۳ سرباز ترک در اثر بمباران ادلب توسط نیروهای سوری تحت حمایت روسیه، ترکیه مرزهایش به اروپا را به روی مهاجران باز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ده‌ها پناهجو پای پیاده به سمت مرز‌های اروپا به راه افتاده‌اند.

به دنبال انتشار این خبر، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در توییتر نوشت: «تعداد قابل توجهی مهاجر و پناهجو در گروه‌های بزرگ در مرز یونان و ترکیه جمع شده‌اند و سعی کرده‌اند غیرقانونی وارد کشور بشوند. واضح بگویم: ورود غیرقانونی به یونان به هیچ وجه تحمل نمی‌شود. ما در حال افزایش امنیت مرزی‌ خود هستیم.»

وی افزود: «یونان مسئول وقایع غم‌انگیز سوریه نیست و حاضر نیست به خاطر تصمیمات دیگران تاوان پس بدهد. اتحادیه اروپا را در جریان این موقعیت قرار داده‌ام.»

سال‌‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون پناهجو خود را از طریق دریا به یونان رسانده و سپس پای پیاده از منطقه بالکان عبور کردند. به دنبال آن ترکیه موافقت کرد تا جلوی عبور مهاجران را بگیرد.

حال اما در واکنش به حمله اخیر نیروهای سوری علیه ترکیه، یک مقام ارشد ترک به خبرگزاری رویترز گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که از همین الان جلوی پناهجوهایی را که از طریق زمین و دریا عازم اروپا هستند، نگیریم.» 

وی با تاکید بر این‌که پلیس و مرزبانان فعالیتشان را متوقف کرده‌اند، افزود: «تمام پناهجویان، از جمله سوری‌ها، می‌توانند وارد اتحادیه اروپا بشوند.»

ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون پناهجو از سوریه و سایر کشورها است و تا پیش از این در راستای توافقی بر سر دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا، جلوی ورود پناهجویان به اروپا را می‌گرفت.

در شرایط کنونی اما ترکیه می‌گوید که برای نگهداری از پناهجویان سوری از حمایت کافی برخوردار نیست. 

شورای امنیت قرار است در خصوص درگیری‌های اخیر در سوریه تشکیل جلسه بدهد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده است که این وضعیت می‌تواند به یک «مقابله نظامی بین‌المللی بزرگ» تبدیل شود.