تاثیرات منفی کرونا بر بازار سهام

بازار سهام بدترین هفته خود را پس از بحران مالی اکتبر سال ۲۰۰۸، تجربه کرده است

ابهامات و بی اطمینانی‌های موجود در مورد اپیدمی کرونا، موجب سقوط بازارهای سهام شده است- SCOTT HEINS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

در حالی که سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار در مورد ویروس کرونا را به «بسیار بالا» افزایش داده است، یک مرد بریتانیایی که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس در ساحل ژاپن به این بیماری مبتلا شده بود، درگذشته است.

وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد که او ششمین مسافر این کشتی بوده است که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته است. وزارت خارجه بریتانیا گفته است که حمایت های لازم به خانواده متوفی داده می‌شود و این وزارتخانه با مقامات ژاپنی در تماس است.

فوت این شهروند بریتانیایی در حالی اعلام شده است که دولت بریتانیا در روز جمعه نخستین مورد سرایت کرونا در داخل کشور را تایید کرد. این دولت همچنین گفته است که در جهت کمک به خدمات عمومی برای پیامدهای بالقوه بیشتر کرونا، قوانین اضطراری کشور را تغییر می‌دهد.

ابهامات و بی اطمینانی‌های موجود در مورد اپیدمی کرونا، موجب سقوط بازارهای سهام شده است. هفته‌ای که گذشت، سیاه‌ترین هفته معاملات بورس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. 

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی را یک «اپیدمی مرتبط» توصیف کرد و گفت هیچ گواهی وجود ندارد که ویروس کرونا خود به خود (و بدون وجود تماس) منتشر می‌شود. او تاکید کرد، «هنوز شانس کنترل آن را داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون در بریتانیا ۲۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که یکی از آن‌ها مورد جدیدی در ایالت «ولز» است. موارد دیگر ابتلا در ایرلند شمالی، و سه مورد در انگلستان (بخشی از بریتانیا) بوده است. یکی از موارد جدید ابتلا به بیماری روز جمعه تشخیص داده شد که نخستین مورد در مجموعه بریتانیا به‌طور کلی است. (توضیح: بریتانیا متشکل است از انگلستان، اسکاتلند، ولز، و ایرلند شمالی)

روز پنجشنبه، پروفسور کریس ویتی، رئیس کل پزشکان بریتانیا، گفت که در امر گسترش ویروس در بریتانیا، «مسئله فقط زمان است» (دیر یا زود منتشر خواهد شد).

او روز جمعه در مورد تازه‌ترین موارد ابتلا به بیماری در کشور گفت: «ویروس در بریتانیا (به فردی) سرایت کرده است. معلوم نیست آیا بیمار آن را مستقیما گرفته است یا از فردی که اخیرا از سفر خارج به کشور بازگشته است . این امر در دست تحقیق است و ردیابی آن شروع شده است. بیمار به مرکز ویژه بیماری‌های واگیر در بیمارستان گای و سینت توماس منتقل شده است.»

به کسانی که از سفر به شمال ایتالیا بازگشته‌اند، گفته شده است که به مدت ۱۴ روز خود را در قرنطینه بگذارند، و کسانی که نگرانند دچار عوارض کرونا شده باشند، می‌توانند برای کمک با شماره ان اچ اس ۱۱۱ (شماره تماس با سازمان بهداشت عمومی بریتانیا) تماس بگیرند.  

اما به گزارش ایندیپندنت، برخی از مراجعان پشت خط اشغال می‌مانند و مدت‌ها طول می‌کشد تا به تلفنشان پاسخ داده شود. در ساعات پنجشنبه شب، سایمون استیونز، رئیس اداره بهداشت انگلستان، گفت که افراد بیشتری برای پاسخ به تماس‌های تلفنی مردم گمارده خواهند شد.

زنی که در اوایل هفته در پی بازگشت از ایتالیا بیمار شد، می‌گوید از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه که در پیام تلفنی خواستار تماس شده بود، در انتظار پاسخ مانده بوده است» و در تماس مجدد، پیام از پیش ضبط شده به او گفته بوده است که باید خود را در قرنطینه نگاه دارد.

او افزود:«ما سعی کردیم در خانه بمانیم، اما بچه‌ها باید به مدرسه می‌رفتند. ما روز سه‌شنبه توصیه سازمان بهداشت را که می‌گفت باید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنیم نادیده گرفتیم و از این بابت خوشحالیم.»

سخنگوی اداره بهداشت انگلستان به ایندیپندنت گفت:«هرچند قابل درک است که خط خدمات (توصیه‌های تلفنی) گرفتار است و مردم بیش از گذشته پشت خط و در انتظار پاسخ می‌مانند، اما به لطف کار شدید کارمندان این اداره، نهایتا به تمام تلفن‌ها پاسخ داده می‌شود.»

«افزون بر این، با افزایش بودجه، اداره بهداشت افراد بیشتری را برای کمک به تیمی استخدام می‌کند که هم اکنون بیست و چهار ساعت شبانه روز کار می‌کنند تا به تلفن مردم در مورد ویروس کرونا و دیگر نگرانی‌های پزشکیشان پاسخ دهند و توصیه‌های کارشناسانه در اختیار آن‌ها بگذارند.»

قرار است بوریس جانسون روز دوشنبه جلسه‌ای با اعضای کمیته اضطرار موسوم به «کبرا» داشته باشد، اما نخست وزیر از هم اکنون به خاطر آنچه تلاش‌های «نیمه وقت» او توصیف شده است، مورد انتقاد قرار گرفته است. 

روز جمعه، آقای جانسون گفت که در حال حاضر مسئله ویروس کرونا در صدر کار دولت قرار دارد.

او در گفت‌وگو با شبکه اسکای گفت:«در مورد مسئله ویروس کرونا، که بدیهی است موجب نگرانی عمیق مردم شده است، می‌خواهم به همه اطمینان خاطر بدهم که سازمان بهداشت عمومی همه گونه تدارکات دیده است.»

«همان طور که می‌توانید تصور کنید، مسئله ویروس کرونا اکنون در صدر دستور کار دولت است.»

«لحظاتی پیش با رئیس پزشکان کشور و وزیر بهداشت در مورد تدارکاتی که باید ببینیم، جلسه داشتم.»

اما جاناتان اَشوُرث، وزیر بهداشت دولت در سایه (دولت حزب اقلیت کارگر) به بی بی سی گفت که با توجه به این که در هفته گذشته تنها ۷۰۰ تخت خالی در بیمارستان‌های عمومی موجود بوده است، نگرانی‌های عمیقی در مورد توانایی سازمان بهداشت عمومی وجود دارد. 

نماینده پارلمان از حزب کارگر گفت، دولت باید منابع اضطراری برای سازمان بهداشت عمومی را مد نظر قرار دهد تا این سازمان بتواند با هرگونه شیوع جدی بیماری مقابله کند.

در این میان، جورج آزبورن، وزیر دارایی اسبق بریتانیا، نیز گفته است که زمان آن رسیده که دولت خود را در «شرایط جنگ» قرار دهد و همه روزه از طریق سازمان بهداشت عمومی، گزارشگران را در جریان آخرین تحولات بگذارد.

گسترش بیشتر ویروس کرونا به بازار معاملات سهام هم لطمه زده است که بدترین هفته خود را پس از بحران مالی اکتبر سال ۲۰۰۸، تجربه کرده است.

روز جمعه، شاخص «داو جونز» ۱.۸ درصد و «فوتسی ۱۰۰» ۳ درصد افت کردند.

تنها در هفته جاری مبلغ ۲۱۰ میلیارد پوند در شاخص «فوتسی ۱۰۰» از دست رفت.

تا این لحظه چین حدود ۸۰ هزار مورد آلودگی به ویروس کرونا و سه هزار مرگ ناشی از عوارض آن را گزارش کرده است. ویروس کرونا اکنون در حدود ۶۰ کشور جهان منتشر شده است و بیش از ۸۰ قربانی گرفته است. 

کریستین لیندمِیِر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت:«اپیدمی گسترش می‌یابد. سناریوی گسترش ویروس کرونا به  چندین کشور، اگر نه تمام کشورهای جهان، چیزی است که مد نظر داریم و علیه آن هشدار می‌دهیم.» 

روز جمعه، همچنین، مقامات هنگ‌کنگ اعلام کردند که نتیجه آزمایش روی سگی متعلق به یک فرد آلوده به کرونا، «مثبت ضعیف» بوده است. 

با این حال، وزارت کشاورزی، ماهیگیری و حفاظت بریتانیا می‌گوید که احتمال سرایت ویروس به حیوانات اهلی یا از آن‌ها به صاحبانشان، هنوز روشن نیست.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد