ویروس کرونا؛ ترامپ اظهارات کارشناسان بهداشت را قبول ندارد

رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی‌های موجود درباره تهدید ویروس علیه عموم مردم را بی‌اهمیت می‌شمارد

ترامپ، مایک پنس معاون خود را بعنوان رییس ستاد مبارزه با شیوع کرونا در آمریکا تعیین کرده است- Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با کارشناسان بهداشت خود که اخطار داده‌اند شیوع ویروس کرونا در این کشور غیر قابل اجتناب است،ٰ هم‌نظر نیست.

مقامات مرکز جلوگیری و کنترل بیماری و سایر کارشناسان بهداشتی سه‌شنبه گذشته در کنفرانسی خبری گفتند، اجتماعات مختلف کشور باید برای «تمهیدات جداسازی در جامعه» آماده شوند.

نانسی مسونیر، دبیر مرکز ملی برای بیماری‌های تنفسی و ایمنی، گفت: «دیگر ابهامی درباره این که اگر این اتفاق بیفتد وجود ندارد، بلکه صرفا سوال بر سر زمان وقوع آن است.»

اما آقای ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز چهارشنبه درباره قطعیت این ادعاها اظهار تردید کرد، گرچه اصرار داشت دولت وی برای هر چه پیش آید آماده است.

او گفت: «به نظرم غیر قابل اجتناب نیست. فکر می‌کنم غیر قابل اجتناب نیست چون ما در مرزها کار خیلی خوبی انجام داده و کاملا تمام افراد را هنگام ورود به کشور بررسی می‌کنیم. به نظرم احتمال این وجود دارد که وضعیت بدتر شود و حتی احتمال آن وجود دارد که به وضعیتی وخیم تبدیل شود اما هیچ‌چیز غیر قابل اجتناب نیست. دستان خود را بشویید، بهداشت را رعایت کنید، نیازی نیست حتما هنگام رفت و آمد همه دستگیره‌ها را لمس کنید مگر آنکه مجبور باشید.»

آقای ترامپ در ادامه نگرانی‌های موجود درباره تهدید ویروس علیه عموم مردم را بی‌اهمیت شمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «با این بیماری مثل آنفولانزا برخورد کنید. برای مثال وقتی من می‌بینم کسی عطسه می‌کند تمام سعی‌ام را می‌کنم خود را از آنجا خارج کنم.»

آقای ترامپ رو به یکی از مقامات بهداشتی کرد و گفت: «این واقعا نظر من است دکتر، باید با این بیماری مانند آنفولانزا برخورد کنید و خواهید دید همه چیز خوب خواهد شد.»

نرخ مرگ برای ویروس کرونا حدود دو درصد است در حالی که برای آنفولانزای معمولی این نرخ نزدیک ۰.۱ درصد است.

آقای ترامپ که در این مصاحبه مطبوعاتی، مایک پنس، که به دبیری کمیته هیات دولت برای مقابله با بیماری منسوب شده است، و سایر مقامات دولتی را کنار خود داشت، گفت: «خطر این بیماری برای مردم امریکا هنوز خیلی پایین است.»

او افزود: «ما کاملا آماده انطباق و اتخاذ هرگونه اقدامی برای مبارزه با شیوع این بیماری هستیم. این بیماری به احتمال زیاد متوقف خواهد شد. ممکن است در سطحی جزئی یا حتی در سطح عمده در کشور شیوع یابد اما هر چه اتفاق افتد ما کاملا برای رویارویی با آن آماده هستیم.»

تا کنون ۱۵ مورد مبتلا از افرادی که در داخل ایالات متحده بوده‌اند تایید شده است. علاوه بر آن، ۴۰ امریکایی دیگر که در حال مسافرت با کشتی تفریحی در ژاپن بوده و به ویروس کرونا مبتلا گشتند نیز به کشور بازگردانده شده‌اند.

دولت آقای ترامپ درخواست افزایش بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری برای مقابله با ویروس کرونا داده که از نظر بسیاری از سیاست‌مداران هر دو حزب مبلغی ناکافی برای مقابله با این بیماری است.

در روز چهارشنبه مقامات بهداشتی کشور به امریکاییان هشدار دادند تا برای موارد ابتلا به ویروس کرونا آماده شوند و شهر نیویورک از طرح خود برای آماده سازی ۱۲۰۰ تخت در بیمارستان‌ها در صورت نیاز خبر داد در حالی که بازار بورس برای پنجمین روز متوالی در حال سقوط است.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری گفت گرچه این ویروس در حال حاضر در ایالات متحده تحت کنترل است، امریکاییان باید برای شیوع همه‌گیر این بیماری مسری در خارج از چین آماده باشند.

او به سی‌ان‌ان گفت: «اگر این ویروس به ویروسی همه‌گیر تبدیل شود تقریبا ما هم قطعا از شیوع و انتقال آن در امان نخواهیم ماند.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent