نگرانی از شیوع گسترده کرونا در آمریکا

ابتلای یکی از ساکنان کالیفرنیا به کرونا بی‌انکه هیچ تماس مستقیمی با چین داشته باشد

 بیش از ۶۰ نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند - Sullivan/Getty Images/AFP

 یک بیمار در ایالت کالیفرنیا به ویروس کرونا مبتلا شده است با اینکه هیچگونه ارتباط مستقیمی با مناطق شیوع این بیماری در خارج از ایالات متحده نداشته است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هشدار داده که این مورد ابتلا ممکن است نشان آن باشد که  این بیماری مرگبار در بین جوامع ایالات متحده در حال گسترش است.

این خبر در حالی منتشر شد که دونالد ترامپ طی یک کنفرانس خبری  در کاخ سفید اقدامات دولت خود در برابر این بیماری همه‌گیر را تشریح کرد و در پیش‌بینی خود در مورد میزان گسترش این بیماری آن را کم‌اهمیت جلوه داد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها چهارشنبه شب این مورد ابتلا را گزارش کرد اما جزئیات بیشتری منتشر درباره آن ارائه نداد. با این حساب تاکنون شمار موارد تأیید شده در ایالات متحده به ۶۱ نفر رسیده است.

تمام ۶۰ مورد دیگر رابطه تأیید شده‌ای با شیوع این بیماری داشته‌اند - یا از خارج از کشور باز گشته‌اند و یا از نزدیک با افراد مبتلا در تماس بوده‌اند. مقامات آمریکایی در آماده‌باش کامل بوده‌اند تا از آنچه که خود گسترش بیماری در جامعه می‌نامند جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بین افراد آمریکایی که قبلا مبتلا شده‌اند ۱۴ مورد کسانی هستند که خود یا همسرشان از محل شیوع بیماری در چین به این کشور بازگشته‌اند؛ سه مورد از شهر ووهان در مرکز چین بازگردانده شده‌اند؛ و ۴۲ مورد مسافران کشتی کروز «دایموند پرینسس» بودند که دولت فدرال آنها را از این کشتی که در ژاپن لنگر انداخته بود به ایالات متحده منتقل کرده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این مورد جدید را تنها چند ساعت پس از آن اعلام کرد که ترامپ در سخنان خود احتمال همه‌گیر شدن این بیماری در ایالات متحده را رد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «این پایان می‌یابد. دارد پایان می‌یابد. من امیدورم و دیر یا زود پایان می‌یابد.»

او قاطعانه این ادعای مقامات بهداشتی ایالات متحده را رد کرد که روز سه‌شنبه اعلام کردند بیماری در نهایت به ایالات متحده خواهد رسید و بحث تنها بر سر زمان آن است.

او گفت: «نه، من فکر نمی‌کنم که این قطعی باشد. ممکن است به ایالات متحده برسد، اما پایان می‌یابد. هیچ چیزی قطعی نیست.»

ترامپ گفت که دولت وی برای رویارویی با این ویروس «بسیار، بسیار آماده» است.

© The Independent

بیشتر از جهان