حمله به مسلمانان در دهلی هندوستان

اشرار به جز حمله به ساکنان مسلمان یک مسجد را هم ویران کردند

این حمله در شهر دهلی یکی از خشونت‌آمیزترین حملات علیه مسلمانان در چند سال اخیر کشور هندوستان بوده است  - Sajjad HUSSAIN / AFP

«خورشید» در تلاش است از میان بقایای آنچه از خانه و زندگیش به جای مانده راهی باز کند؛ دست‌هایش از دوده سیاه شده و وقتی در خانه را باز می‌کند، هنوز هم حرارت از آوار داخل خانه بیرون می‌زند. 

خانه او یکی از حدود هشت خانه‌ متعلق به مسلمانانی است که بعد از ظهر سه‌شنبه در محله «آشوک ناگار» دهلی، هدف حمله اشرار قرار گرفتند. دلیل حمله به خانه‌ها و غارت و تخریب و به آتش کشیدن آن‌ها این بود که در این محله عمدتا هندونشین در مجاورت یک مسجد واقع شده‌اند. مسجد نیز هدف حمله قرار گرفت. 

حملات اخیر به یکی از رویدادهای عمده و خشن در جریان شورش‌های سه‌روزه مذهبی تبدیل شده که تاکنون جان دست‌کم ۲۴ نفر را گرفته است. 

خورشید می‌گوید حدود ۴۰۰ نفر صبح به محله آشوک ناگار آمده و شروع به تخریب اموال مسلمانان کردند. ماموران پلیس ساکنین خانه‌ها را نجات داده و آنان را به ایستگاه مجاور بردند تا در جریان حمله آسیب نبینند اما چون تعداد اشرار بیشتر بود، تخریب مسجد نیز آغاز شد. 

خورشید گفت:‌ «به‌ دست‌هایم نگاه کنید، تمامش سوخته، همه زندگیمان هم سوخته، لباس، وسایل آشپزخانه، همه چیز. ۱۱ نفر اینجا زندگی می‌کردیم. حالا چه کنم؟ کجا برویم؟»

ویدئوهایی هم از مردانی پخش شد که شعار وطن‌پرستانه هندوی «درود بر خدای رام» سرداده‌اند، در حالی که مسجد غارت میشود و دو پرچم، یکی متعلق به هند و دیگری خدای هندوی هانومان بر مناره به اهتزار درآمده است. 

 بر اثر ابهام بر سر نام محله، پلیس هند اشتباهی در حساب کاربری توییتری خود گفت که این مسجد هدف حمله قرار نگرفته و ویدئوها مربوط به اخبار جعلی‌ست و شبکه دست‌راستی «تایمز نو» در ساعات پربیننده روز برنامه‌ای را پخش کرد که طی آن پخش ویدیوی «جعلی» و پخش‌کنندگان آن را نکوهش کردند. 

شاهین باغ در حساب کاربری توییتری‌اش نوشت:‌ «خبر تکمیلی از آشوک‌ناگار، دهلی، ساعت شش عصر:‌ نیروهای وحشت «هیندوتوا» مسجد را تخریب کرده‌اند، و با بی‌شرمی تاکتیک‌های تخریبی خود را تکرار می‌کنند. پلیس، وزارت کشور و نخست‌وزیر هیچ اقدامی نمی‌کنند.

روز چهارشنبه وقتی خبرنگار ایندیپندنت با مسلمانان قربانی این حمله و همین‌طور هندوهایی که از هم‌سایگان مسلمان خود برابر اشرارمحافظت کرده بودند، گفتگو می‌کرد هنوز از ساختمان‌‌های اطراف مسجد دود بلند می‌شد. 

Sajjad HUSSAIN / AFP

«خورشید» که شغلش رانندگی «ریکشای باتری‌دار» است گفت «هندوها را در واقعه مقصر نمی‌داند، بلکه افزایش تنش‌های ناشی از قوانین جدید شهروندی در دولت مودی مقصر اصلی است». منتقدان می‌گویند بند متمم شهروندی و تنظیم ثبت ملی شهروندان، علیه مسلمانان تبعیض قائل می‌شود و تهدیدی است علیه قانون اساسی سکولار هند. 

او و دیگر ساکنان می‌گویند مهاجمان را نمی‌شناختند. خورشید گفت:‌ «آنها را نمی‌شناسم. همه‌اش سیاست است. به خاطر وضعیتی که خانواده‌ام دچارش شده خیلی ناراحتم.»

پروین یکی دیگر از ساکنان مسلمان است و می‌گوید ۲۵ سال است که در خانه‌اش در آشوک‌ناگار زندگی کرده است. او می‌گوید تخریب خانه‌اش به دست اشرار به اندازه حمله به مسجد برایش دردناک نبود. 

پروین گفت:‌ «به ما حمله کردند چون مسلمانیم. همه مغازه‌های متعلق به مسلمانان را آتش زدند ولی به مغازه‌های هندوها دست نزدند. می‌خواهند ما را جدا کنند، می‌خواهند ما را از باقی مذاهب جدا کنند.»

او گفت هندوها و مسلمانان در آن محله «هرگز هیچ مشکلی نداشتند.»

پروین گفت:‌ «ما، چه مسلمان و چه هندو، همواره در کنار هم ‌در مسجد و معبد دعا کرده‌ایم. ما همیشه گفته‌ایم که همه ما برابریم.»

مانند دیگر ساکنان، پروین می‌گوید هیچ احساس بدی نسبت به همسایگان هندویش ندارد و هنگام حمله اشرار از بیرون «آنان سعی کردند از ما محافظت کنند.»

Sajjad HUSSAIN / AFP

اما پروین می‌گوید نمی‌داند که آیا پس از این واقعه، وضعیت در شهر به حالت آرام در می‌آید یا نه. او از این که موقع حمله خانه نبود تا شاهد حمله به مسجد باشد دلخوش است. او گفت:‌ «مسجد کاملا ویران شده و سوخته. بیش از آن که از سوختن خانه‌هایمان ناراحت باشیم، از آنچه بر سر مسجد آمده ناراحتیم. وقتی شنیدیم به مسجد حمله کرده‌اند تعجب کردیم. هیچوقت فکر نمی‌کردیم که چنین کاری بکنند.»

کمی آن‌سوتر از مسجد سوخته، مغازه‌های ویران شده و تل‌ آوار، گروهی از همسایگان هندو شاهد پاکسازی محل هستند و می‌ترسند که با رسانه‌ها صحبت کنند. 

یک مرد ۳۹ ساله که خواست نامش فاش نشود، گفت از فراخوان نارندرا مودی به آرامش در بعد از ظهر چهارشنبه استقبال کرده، اما به گفته او این فراخوان باید روز دوشنبه صادر میشد. او گفت اوضاع «به شدت پرتنش» است. 

او همچنین گفت‌: «ما همیشه اینجا با صلح در کنار هم زندگی کرده‌ایم، هیچ تنشی نبود، ما کودکیمان را با هم بوده‌ایم. حالا این خارجی‌ها آمده‌اند و این اتفاق افتاده، و این مردم اینجا هستند که مجبورند با تنش‌ها کنار بیایند.»

Sajjad HUSSAIN / AFP

او به چهار مامور پلیس که در مقابل مسجد سوخته نشسته بودند اشاره کرد و گفت:‌ «دست‌کم حالا یک مراقبتی هست، اما انتظار داشتیم زودتر می‌آمدند. باید یک نظم و قانونی وجود می‌داشت.»

این در حالی است که حضور چهار مامور پلیس برای برخی دیگر آرامش چندانی ایجاد نمی‌کند. یک مرد مسلمان که نامش را نگفت و خانه او نیز از جمله اموال سوخته در اطراف مسجد است گفت خشونت اخیر «بدترین اتفاق ممکن» در آن محله است. 

 او گفت:‌ «امروز وضع آرام‌تر است اما هنوز امکان آشوب هست. هیچ مامور پلیسی اینجا دیده نمی‌شود، هیچ نیرویی اعزام نشده، هیچ. من خیلی نگرانم. باید نیروهای پلیس را به جایی که یک مسجد را ویران کرده‌اند می‌فرستادند.» 

او که شدیدا نگران است می‌گوید تنها به این دلیل به آنجا بازگشته تا ببیند آیا هیچ سند و مدرک مهمی از آتش جان بدر برده یا نه. او گفت:‌ «مجبور شدیم همه مدارک و دارایی‌هایمان را بگذاریم و جانمان را نجات دهیم. اگر مدارکم نباشد، چطور می‌توانم کار پیدا کنم؟ این حملات فقط خانه‌ها اموال را ویران نمی‌کند، زندگی مردم را هم تباه می‌کند.» 

© The Independent