خشم عمومی از انتصاب معاون ترامپ به ریاست عملیات مقابله با کرونا

مخالفان این انتخاب می‌گویند مایک پنس به اعتقادی به علم ندارد

مایک پنس به تغییرات آب و هوا مشکوک است و اغلب درباره فرضیه تکامل ابراز تردید کرده است - ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ معاون خود مایک پنس را مامور نظارت بر پاسخگویی دولت آمریکا به انتشار سریع ویروس کرونا کرده است. این در حالی است که مایک پنس پیشتر علیه علم سخن گفته است و سابقه‌اش در نظارت بر شیوع ایدز در ایالت خود او، فاجعه‌بار است.

 دونالد ترامپ در حالی این تصمیم را گرفته است که خود تصمیم مشابه سال ۲۰۱۴ باراک اوباما را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که اوباما «فردی بدون تجربه را در حوزه پزشکی و بدون تجربه در حوزه کنترل بیماری‌های عفونی را به عنوان سزار ابولا تعیین کرده است.» حالا تصمیم خود آقای ترامپ در انتصاب آقای پنس، موجب استهزا شده است. 

اما با آن که آقای پنس سابقه‌ای در پزشکی ندارد، ایده‌های زیادی درباره علم دارد که بسیاری از آنها ناشی از محافظه‌کاری اجتماعی اوست. ایده‌هایی که پیش‌‌تر به عنوان فرماندار، به مورد اجرا گذاشته است. 

الکساندریا اوکازیا کورتز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، گفت:‌ «مایک پنس کوچکترین باوری به علم ندارد. قرار دادن او در صدر برنامه پاسخگویی ایالات متحده به ویروس کرونا، در شرایط همه‌گیری جهانی، غیرمسئولانه است. این تصمیم می‌تواند به قیمت جان مردم تمام شود، همان طور که تصمیم‌های پنس در گذشته چنین کرده است.»

مایک پنس در سال ۲۰۰۰ درمقاله‌ای خطرهای کشیدن سیگار را انکار کرد و نوشت‌:‌ «زمان برای بررسی سریع واقعیت فراررسیده است.» او نوشت:‌ «علی‌رغم وحشت بخش سیاسی و رسانه‌ها، سیگارکشیدن باعث مرگ نمی‌شود.»

او در عین حال از جمله افرادی است که به تغییرات آب و هوا مشکوک است و اغلب درباره فرضیه تکامل ابراز تردید کرده است. 

 او همچنین خواستار آن شده است که بودجه فدرال از «سازمان‌هایی که مدافع و مشوق رفتارهایی هستند که منجر به انتشار ویروس اچ‌آی‌وی می‌شود»، گرفته شود و به سازمان‌هایی داده شود که «به کسانی کمک می‌کنند که به دنبال تغییر رفتارهای جنسی خود هستند.»

در واقع، سابقه آقای پنس درباره اچ‌آی‌وی موضوعی است که در کارنامه او بسیار نمایان است و عمده‌ترین نکته‌ای است که بیشترین خشم را در انتصاب اخیر او در مورد شیوع کرونا موجب شده است. 

در دورانی که مایک پنس فرماندار ایالت ایندیانا بود، اچ‌آی‌وی در جنوب این ایالت و عمدتا در میان معتادان شایع شد. بسیاری از آن معتادان در ابتدا به داروهای مسکن اعتیاد پیدا کرده بودند و سپس به استفاده از سرنگ‌های مشترک با دیگر معتادان مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت (ایدز)، کشیده شده بودند. 

شیوع بیماری به سرعت نهادهای بهداشت عمومی در منطقه را درگیر کرد و تحت فشار قرار داد. اسکات کانتی با ۲۴ هزار نفر جمعیت، بیش از ۲۰۰ نفر مبتلا  به ایدز داشت. اچ‌آی‌وی تا پیش از آن در آنجا شناخته شده نبود. 

همچنین، از آنجا که بسیاری از افراد در آن منطقه در معرض اطلاعات و اخبار نادرست درباره ویروس بودند یا از گزارش نشانه‌های بیماری در خود به مراکز بهداشتی می‌ترسیدند، هم برنامه پیشگیری و هم درمان، با مشکلات زیادی همراه شد. 

آقای پنس به سرعت برای واکنش و از جمله ایجاد مراکز ارائه سرنگ نو، تحت فشار قرار گرفت. او به عنوان یک محافظه‌کار اجتماعی سرسخت، همواره مخالف چنان اقدامی بود. 

به‌رغم نتایج تحقیقات مربوط به بهداشت عمومی، به اعتقاد او ارائه سرنگ نو در ازای سرنگ مستعمل، معتادان تزریقی را به استفاده بیشتر ترغیب می‌کرد و واکنش اولیه او به فشارها، ارائه مراکز تعویض سرنگ نبود، بلکه تشویق به دعا بود. 

او ابتدا در مارس ۲۰۱۵ شیوع اچ‌‌آی‌وی را وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی خواند و گفت شماری از موارد به «سطوح اپیدمی رسیده‌اند»، و گفت که وقت اقدام فرارسیده است:‌ «آماده‌ام تا درباره مخالفت دیرینم با برنامه‌های تعویض سرنگ استثنا قائل شوم. این مورد، یک مورد اضطراری بهداشت عمومی ناشی از تزریق مواد مخدر است.» 

حکم اعلام وضعیت اضطراری، دستور شروع برنامه تعویض سرنگ را، فقط در اسکات کانتی، صادر کرد. آقای پنس بعدا قانونی را امضا کرد که شروع برنامه‌های مشابه در دیگر مناطق را تسهیل کرد، اما آن مناطق برای دریافت اختیار شروع این کار، باید  شیوع اچ‌آی‌وی یا هپاتیت سی را در شهرهای خود ثابت می‌کردند. 

آقای پنس از قانون‌گذارانی که آن قانون را تنظیم کردند، سپاسگزاری کرد :‌ «این امر زندگی‌ها را نجات خواهد داد و به مقامات بهداشت عمومی گزینه‌های فراوانی برای مقابله با این موضوع و دیگر موارد اضطراری در آینده را خواهد داد.»

امروز برخی از مناطق ایالت ایندیانا در حال بهبودی هستند و اسکات‌کانتی دارای مراکز درمان اعتیاد و تعویض سرنگ است. اما آقای پنس که بودجه نهادهای مهم سلامت و بهداشت را قطع کرد و بر موضع خود اصرار ورزید، همچنان از سوی بسیاری در مورد آنچه رخ داد، مسئول و مقصر شناخته می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، در بسیاری از شهرها و روستاها در مناطق روستایی آمریکا، از جمله در چندین منطقه در ایالت خود آقای پنس، خطر شیوع اچ‌آی‌وی در میان معتادان تزریقی بالا است. 

حال این فرماندار سابق، مامور نظارت بر واکنش دولت آمریکا به شیوع مرض دیگری شده است که دکتر نانسی مسونیر، مدیر مرکز ملی ایمنی و بیماری‌های تنفسی، وقوع آن را قطعی اعلام کرده است. 

مسونیر گفت‌:‌ «دیگر سوال این نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا نه، بلکه سوال این است که زمان دقیق وقوع آن کی است چند نفر در این کشور به نوع حاد مرض دچار خواهند شد.»

همزمان با آماده شدن بخش بهداشت و درمان ایالات متحده برای اپیدمی ویروس کرونا، به نظر نمی‌رسد که سابقه آقای پنس در ایندیانا امید چندانی را موجب شده باشد. 

© The Independent