امیدها برای دست‌یابی به واکسن ویروس کرونا

نسخه آزمایشی واکسن کرونا به موسسه ملی سلامت آمریکا ارسال شد

مرحله اولیه آزمایش این واکسن در آمریکا انجام خواهد شد  -Tolga AKMEN / AFP

یک شرکت داروسازی به نام «مدرنا» اعلام کرد که ساخت واکسن ویروس کرونا را تکمیل کرده و برای آزمایش‌های بیشتر به مقامات عالی سلامت آمریکا ارسال کرده است.

به گزارش وال‌استریت جورنال شرکت داروسازی «مدرنا» خبر داد که نسخه آزمایشگاهی این واکسن را برای آزمایشات اولیه به مسئولان عالی سلامت آمریکا ارسال کرده است.

به گفته این شرکت داروسازی شیشه‌های کوچک این واکسن به «موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا» ارسال شده‌اند.

این شرکت داروسازی در حساب توئیتری خود نوشت: «ما شیشه‌های واکسن "mRNA-1273" را به مؤسسه ملی سلامت آمریکا ارسال کردیم تا مرحله اولیه مطالعاتی آن در آمریکا انجام شود.»

گفته می‌شود که قرار است تا محققان موسسه ملی سلامت آمریکا آزمایشات در فاز انسانی این واکسن را انجام دهند.

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا یکی از ریز مجموعه‌های موسسه ملی سلامت آمریکا است که همگی زیر نظر وزارت بهداشت این کشور فعالیت می‌کنند.

انتظار می‌رود که آزمایشات بالینی این واکسن اواخر ماه آوریل انجام شود. اگر این آزمایش‌ها موفقیت آمیز پیش رود، وضع مقررات و مطالعات عمیق‌تری را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که این واکسن تا سال آینده آماده توزیع نخواهد شد.

روز گذشته مقامات بهداشتی آمریکا هشدار دادند که شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور ناگزیر است و همه ساکنان آمریکا باید برای تبعات این همه‌گیری در زندگی عادی خود آماده شوند. مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا گفته اکنون مساله آمدن یا نیامدن کرونا به آمریکا نیست بلکه سوال بر سر زمان وقوع آن است که دیر یا زود روی خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا کنون ۵۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا  در آمریکا گزارش شده است.

در روزهای گذشته نیز روزنامه دولتی «گلوبال نیوز» چین، نوشت که استادان دانشگاه «تیانجین»، چهار «دوز» از این واکسن را روی خود امتحان کرده‌اند و هیچ عوارض جانبی نداشته است. به گفته این استاد چینی این واکسن می‌تواند به سرعت به تولید انبوه برسد. 

از سوی دیگر گزارش شده بود که دانشمندان آمریکایی نیز در صدد ساخت واکسن ویروس کرونا هستند. 

با این حال زمان انجام آزمایش‌ها، اثربخشی یا بی‌خطر بودن این واکسن مشخص نیست و ممکن است ماه‌ها طول بکشد این واکسن در سطح وسیع در دسترس باشد.

بیشتر از جهان