ویروس کرونا؛ «جهان به نقطه عطفی در این اپیدمی نزدیک می‌شود»

حدود ۸۰ هزار نفر در سطح جهان به کرونا مبتلا شده‌اند

 بیش از ۲۶۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا از عوارض آن جان سپرده‌اند-NICOLAS ASFOURI / AFP

کارشناسان هشدار داده‌اند که جهان به «نقطه عطف» و تحول فاحشی نزدیک می‌‌شود که کنترل اپیدمی کرونا غیرممکن می‌شود.

بنا به داده‌های دانشگاه جانهاپکینز که روند پیشرفت ویروس کرونا را دنبال می‌کند، اکنون حدود ۸۰ هزار نفر در سطح جهان به کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۶۰۰ نفر از عوارض آن جان سپرده‌اند.

در روزهای شنبه و یکشنبه، رئیس بهداشت ملی بریتانیا تایید کرد که مسافرانی که از کشتی تفریحی دایموند پرنسس به بریتانیا منتقل شده‌اند، به ویروس کرونا آلوده‌اند.  این، مجموع مبتلایان به کرونا در بریتانیا را به ۱۳ نفر رسانده که همراه با ۲۸ نفر دیگر در یک مرکز قرنطینه در «مرزی ساید» نگاهداری می‌شوند.

پرفسور پل هانتر، استاد دانشگاه ایست انگلیا، گفت افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان در چین در روزهای اخیر «بشدت نگران کننده» است. او افزود شیوع کرونا در کره جنوبی، ژاپن و ایران مایه نگرانی است، در حالی که گروه متمرکز مبتلایان در ایتالیا «سخت مضطرب کننده است.»

پرفسور هانتر گفت: «رئیس سازمان بهداشت جهانی اخیرا به تنگ شدن پنجره فرصت برای کنترل اپیدمی اشاره کرد. پس از تحولات ۲۴ ساعت گذشته، این آن نقطه عطفی است که با توجه به تواناییمان در مقابله با این اپیدمی جهانی، به ما نزدیک‌تر بنظر می‌رسد.»  

دکتر بارات پانکهانیا، استاد علوم پزشکی در دانشگاه «اکزِتِر» بریتانیا به نشریه  دیلی تلگراف گفت: «واضح است که تمام خصوصیات یک اپیدمی (در مورد کرونا) وجود دارد. باید صادق بود و این را گفت.»

این هشدارها به دنبال اظهارات دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی داده شده که در یک کنفرانس با وزرای بهداشت کشورهای آفریقایی از بابت مواردی که به ویژه در ایران «هیچ ارتباط اپیدمیک از جمله سابقه سفر به چین یا تماس با مبتلایان نداشته»، اظهار نگرانی کرد.

روز دوشنبه کویت اعلام کرد که در این کشور سه مورد آلودگی به ویروس کرونا را در کسانی که از ایران سفر کرده بوده‌اند، از جمله یک شهروند سعودی ردیابی کرده است. بحرین نیز نخستین مورد ابتلا به کرونا را بازهم در فردی که از ایران به بحرین سفر کرده بوده، گزارش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما چین، به دنبال کاهش موارد بیماری، مقررات تردد برخی از شهروندانش را به ویژه در پکن تقلیل داده است. شی جینگ بپینگ، رهبر چین، ضمن اذعان به این که کرونا همچنان «شدید و پیچیده» است، از بازرگانانش خواست برنامه کار خود را مثل معمول ادامه دهند.

ایالات گوئیژو، یونان، شانشی، شانژی و گواندونگ اقدامات اضطراری کرونای خود را از «حداکثر» کاهش داده و در امور مربوط به سفر شهروندان به مقررات حاکم بر ایالات گانسو، لیايونینگ پیوسته‌اند.

داده‌های پژوهش‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که ۲۵ هزار نفر در سراسر جهان پس از ابتلا به کرونا بهبود یافته‌اند.

نتیجه پژوهش‌ها که در در روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که اگر اپیدمی ادامه یابد، یک سوم شهروندان بریتانیا از مسافرت خودداری خواهند کرد که به معنای ۱۷ میلیارد پوند ضرر در صنایع گردشگری خواهد بود. 

بیش از یک پنجم آنها یا ۲۲ درصد کسانی که در نظرخواهی شرکت کرده‌‌اند، گفته‌اند از تردد با وسائل نقلیه عمومی نیز پرهیز خواهند کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان