مایک پومپئو: خامنه‌ای بیش از هر چیزی از انتخابات آزاد می‌ترسد

احمد جنتی به فهرست تحریم‌‌های آمریکا اضافه شد

آیت‌الله خامنه‌ای گفت اگر کسی به منافع ملی علاقمند است ،‌باید در انتخابات شرکت کند، ۲ اسفند ۱۳۹۸-ATTA KENARE / KHAMENEI.IR / AFP

در آستانه باز شدن حوزه‌های انتخاباتی در ایران و آغاز رای‌گیری،‌ مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «علی خامنه‌ای بیش از هفت هزار نفر را از شرکت در انتخابات محروم کرده و از انتخابات آزاد بیش از هر چیزی می‌ترسد.»

رای‌گیری برای پر شدن ۲۹۰ کرسی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز (جمعه) آغاز شده است. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که بسیار از مردم و گروه‌های سیاسی و فعالان اجتماعی و فرهنگی،‌ شرکت در انتخابات را تحریم کرده‌اند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی امروز بار دیگر از مردم خواست که اگر به منافع ملی علاقمند هستند در انتخابات شرکت کنند. او پیش‌تر هم گفته بود اگر کسی به او علاقه ندارد اما به ایران علاقمند است، باید در انتخابات حضور یابد.

این در حالی است که مورگان اورتگاس، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ‌با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده، انتخابات در جمهوری اسلامی را ساختگی توصیف کرده است.

از سوی دیگر آمریکا روز پنجشنبه،‌ احمد جنتی، ‌دبیر شورای نگهبان و چهار عضو دیگر این شورا شامل عباسعلی کدخدایی،‌ محمدحسن صادقی مقدم، ‌محمد یزدی و عباسعلی کدخدایی را در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیو منوچین،‌ وزیر خزانه‌درای آمریکا در مورد این تحریم‌ها گفت:«ایالات‌متحده انحصارگرایی جمهوری اسلامی به نفع جناح بدخواه را تحمل نمی‌کند و مقامات شورای نگهبان را به دلیل نقش آنها در محرومیت مردم از انتخابات آزاد، ‌تحریم می‌کند».

از نگاه برخی ناظران بین‌المللی تحریم مقاماتی مانند احمد جنتی یا آیت‌الله خامنه‌ای که پیش‌تر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود، بیش از آنکه کارآمد باشد، جنبه سمبولیک دارد. اما منوچین بر این باور است که این اقدام آمریکا موجب می‌شود این مقامات در کانون توجه جامعه بین‌المللی قرار گیرند. برایان هوک،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش‌تر به ایندیپندنت فارسی گفته بود این احمد جنتی است که چهره واقعی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد،‌ نه محمدجواد ظریف‌، وزیر امور خارجه.

در انتخابات امروز حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران واجد شرایط رای دادن هستند. برخی نظرسنجی‌ها از جمله نظرسنجی حذف شده صدا و سیما حاکی از آن است که ۸۳ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نمی‌کنند. با این حال عباسعلی کدخدایی، ‌سخنگوی شورای نگهبان پیش‌بینی کرده است که نرخ مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد.

بیشتر از