ویروس کرونا؛ اخراج سه خبرنگار وال استریت ژورنال از چین

اخراج خبرنگاران به دلیل تیتر مقاله‌ای است که دولت چین آن را نژادپرستانه می‌داند

خبرنگاران وال استریت ژورنال چین را «مرد واقعا بیمار آسیا» توصیف کرده بودند-STR / AFP

چین سه روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال را به خاطر مطلبی که در این روزنامه منتشر شد و این کشور را «مرد واقعا بیمار آسیا» نامید، از کشور اخراج کرد.

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت مجوز مطبوعاتی این روزنامه‌نگاران را باطل کرده است چون وال استریت ژورنال به خاطر این مطلب عذرخواهی نکرده و حاضر نشده بیشتر درباره این موضوع تحقیق کند.

چین از این مطلب که صرفا دیدگاه نویسنده بوده و در روز ۳ فوریه منتشر شده است به عنوان مقاله‌ای «نژادپرستانه» انتقاد کرد. انتشار این مقاله  مصادف با افزایش گزارش‌های حوادث ناشی از بیگانه هراسی علیه شهروندان آسیای شرقی به علت شیوع ویروس کرونا بود. 

مقاله وال استریت ژورنال نوشته والتر راسل مید، استاد دانشگاه کالج بارد (Bard College) درباره شیوع این ویروس و تاثیر آن بر بازارهای مالی چین است.

جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «مردم چین در کشور خود رسانه‌هایی که به اظهارات نژادپرستانه و حملات شرورانه علیه چین دامن می‌زنند را نمی‌پذیرند. به همین سبب، چین تصمیم گرفته است مجوز مطبوعاتی خبرنگاران وال استریت ژورنال در پکن را از همین امروز باطل کند.»

گرچه وزارت امور خارجه چین تصریح نکرد دقیقا کدام روزنامه‌نگاران تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت، وال استریت ژورنال این روزنامه‌نگاران را جاش چین، معاون رئیس دفتر خویش در پکن، و چائو دنگ و فیلیپ ون معرفی کرده است.

جاش چین و چائو دنگ شهروندان ایالات متحده و فیلیپ ون شهروندی استرالیایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وال استریت ژورنال، از آنجا که افراد خارجی بدون داشتن مجوز‌ رسمی قادر به کار در کشور نیستند، هر سه نفر باید ظرف ۵ روز آینده چین را ترک کنند.

وال استریت ژورنال گفت این اولین بار در تاریخ چین پس از مائو است که مقامات پکن همزمان چندین روزنامه‌نگار را از یک نشریه اخراج کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران خارجی چین (FCCC) با صدور بیانیه‌ای از این اقدام دولت چین «به شدت اظهار نگرانی و قویا آن را محکوم» کرد.

بیانیه این باشگاه افزود هیچ یک از این سه روزنامه‌نگار هرگونه دخالت یا نقشی در انتشار این مطلب دیدگاهی یا تعیین تیتر آن نداشتند.

این باشگاه در ادامه بیانیه خویش این اقدام را به عنوان «کاری افراطی و آشکارا توسط مقامات چین برای ارعاب آژانس‌های خبری خارجی» توصیف کرد.

این بیانیه اضافه کرد: «اخراج این سه خبرنگار وال استریت ژورنال تنها آخرین مورد از این گونه اقدامات دولت چین و البته شدید‌ترین و نگران‌کننده‌ترین اقدامی است که تا کنون صورت پذیرفته است.»

باشگاه خبرنگاران خارجی چین گفت تا کنون از ۹ روزنامه‌نگار خبر دارد که از سال ۲۰۱۳ از چین «اخراج شده یا مجوز آنها تمدید نشده» است.

سال گذشته یک خبرنگار دیگر وال استریت ژورنال نیز نتوانست مجوز مطبوعاتی خویش را تمدید کند که عملا به معنای اخراج او از کشور بود.

پس از انتشار آن مقاله منبعی به رویترز گفت خبرنگار مورد نظر با همکاری در نوشتن گزارشی درباره پسر عموی رئیس جمهور شی، مقامات چین را رنجانیده است.

در مقاله‌ای که  روز۳۰ ژوئن منتشر شد بود آمده است که مقامات استرالیایی به خاطر پولشویی و دیگر جرایم درباره این خویشاوند رئیس جمهور در حال تحقیق‌اند.

این آخرین اقدام چین علیه خبرنگاران وال استریت ژورنال بعد از آن اتفاق افتاد که ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد با ۵ رسانه دولتی چین مانند سفارتخانه‌های خارجی رفتار کرده و به همین خاطر آنها باید فهرست تمام کارمندان و املاک و دارایی‌های خویش در امریکا را در وزارت امور خارجه ثبت کنند.

این آژانس‌های خبری شامل خبرگزاری شینهوا (Xinhua News Agency)، شبکه تلویزیونی جهانی چین (China Global Television Network) و آژانس نشر اخبار روزانه چین (China Daily Distribution Corp) است.

آقای شوانگ گفت چین مخالف این اقدام است و افزود پکن نیز حق واکنش به این اقدام را خواهد داشت.
 

© The Independent

بیشتر از جهان