آمریکا ورود خارجی‌هایی را که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده‌اند ممنوع کرد

این اقدام دولت بعد از لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی امریکایی صورت گرفت

الکس ازار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

با شیوع کروناویروس مرگبار و تبدیل آن به وضعیت اضطراری بین‌المللی، دونالد ترامپ دستوری امضا کرد که شهروندان خارجی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند را از ورود به ایالات متحده منع می‌دارد. ساکنان دائم و خانواده‌های ایشان از این دستور معاف خواهند بود که از روز ۲ فوریه اجرایی خواهد شد.

الکس ازار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده همچنین گفت شهروندان ایالات متحده که طی دو هفته گذشته به استان هوبی سفر کرده‌اند -استانی که شهر مرکز شیوع این بیماری، ووهان، در آن واقع است- بعد از ورود به کشور تا دو هفته قرنطینه خواهند شد.

این اقدام دولت بعد از لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی امریکایی نظیر امریکن (American)، دلتا (Delta)، و یونایتد ایرلانز (United airlines)، به چین صورت گرفت که به خاطر شیوع گسترده این بیماری که تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر را کشته و هزاران نفر را مبتلا کرده، انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در هفته جاری گروهی از شهروندان امریکایی با پروازی که دولت این کشور ترتیب داده بود از چین به پایگاهی نظامی در ایالت کالیفرنیا برده شدند که در آنجا قرنطینه شده و تحت مراقب پزشکی قرار گرفته‌اند. به گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری در حال حاضر ۱۹۵ امریکایی که از شهر ووهان تخلیه شده‌اند در قرنطینه به سر می‌برند. این اولین بار طی ۵۰ سال گذشته است که چنین قرنطینه شدیدی دستور داده شده است.

در روز یکشنبه، تمام پروازهای چین به ایالات متحده به ۷ فرودگاه مشخص هدایت خواهند شد تا به محض فرود مورد بررسی دقیق و پیشرفته پزشکی قرار بگیرند. کن کوچینلی، وزیر موقت امنیت میهن ایالات متحده اعلام کرد تمام این پروازها به فرودگاه‌های آتلانتا، اوهیر شیکاگو، هونولولو، فرودگاه بین‌المللی لوس‌ آنجلس، فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک، سن فرانسیسکو و سیاتل هدایت خواهند شد.

این مسافران هم ممکن است تحت بررسی پزشکی و قرنطینه دو هفته‌ای قرار بگیرند.

بلافاصله بعد از آن که سازمان بهداشت جهانی اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح جهان کرد، ایالات متحده هم در روز جمعه به خاطر شیوع این ویروس که تا کنون ۱۰ هزار نفر را در بیش از ده کشور دنیا مبتلا کرده است وضعیت اضطراری ملی بهداشت عمومی اعلام کرد.

در کنفرانس خبری کاخ سفید از تیم مقابله با کروناویروس، رابرت ردفیلد رئیس مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری گفت علی‌رغم سطح بالای آمادگی و هشیاری مقامات، خطر ابتلا به این بیماری در بین امریکاییان هنوز پایین است. آقای ازار گفت «ما بنا داریم وضعیت را به همین منوال نگاه داریم.»

این سازمان تا کنون تنها ۶ مورد ابتلا به کروناویروس در ایالات متحده را تایید کرده است از جمله شخصی که با شخص مبتلای دیگری تماس داشته است. 

تمام این بیماران اخیرا به ووهان سفر کرده بودند.

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری اظهار داشت در حال حاضر ۱۹۱ نفر تحت مراقبت و بررسی پزشکی قرار دارند.

آنتونی فاوچی، از مسئولان موسسه ملی بهداشت گفت بر خلاف شیوع آنفلونزای سالانه در ایالات متحده که فقط در فصل جاری ۸ هزار نفر را کشته است، تقریبا تضمین این وجود دارد که رخت آنفلونزا به کل تا فصل بهار از کشور برچیده شود.

او گفت: «مشکل ما با این ویروس جدید این است که موارد ناشناخته و نامعلوم بسیاری وجود دارد به ویژه با توجه به این که نرخ افراد مبتلا به کروناویروس روزانه به شدت افزایش می‌یابد.»

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید گفت آقای ترامپ «اقداماتی سنجیده و کارآمد را برای حفاظت از امریکاییان در برابر این ویروس به کار بسته است. خطر فعلی این ویروس برای عموم امریکاییان پایین است و همان‌طور که تیم مقابله با آن توضیح داد، ما با تعلیق سفرها از آن منطقه سعی داریم وضعیت را به همین منوال نگاه داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان