پتره‌گر سیاسی در کابل

طالبان و نمایندگان افغانستان نوین بر سر حکومت آینده،‌ قانون اساسی و تقسیم قدرت گفت‌وگو خواهند کرد

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی این کشور در کابل - عکس از رسانه‌ها

زلمی ‌خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا، با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، که اشرف غنی را برنده رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، وارد کابل شده است.

او که پس از مذاکرات نفس‌گیر یک ساله با طالبان و نهایی کردن موافقتنامه صلح با شورشیان افغان نفس تازه‌ای می‌کشد، خود را وسط یک بحران دیگر یافته است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان ، که طبق آمار رسمی‌ کمیسیون مستقل انتخابات با حدود ده درصد رای از اشرف غنی عقب افتاده است، نتیجه انتخابات را نپذیرفته و «حکومت موازی» اعلام می‌کند.

او در حکمی ‌با سربرگ ریاست اجرایی افغانستان اعضای کمیسیون انتخابات را ممنوع الخروج کرده نوشته است، این اقدام احتیاطی برای آن صورت گرفته است که احتمال فرار مدیران کمیسیون وجود دارد.

از سوی دیگر، اشرف غنی که مراسم پیروزی‌اش را در کاخ ریاست جمهوری برگزار کرد،‌ امروز مراسم رسمی‌ تفویض اعتبارنامه‌اش را برپا می‌کند.

دیگر نامزدهای ریاست جمهوری از جمله رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی، که در این انتخابات در جایگاه چهارم قرار گرفته است، با برگزاری نشست خبری نتایج انتخابات را نپذیرفت و آن را تقلبی خواند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی‌، که نفر سوم شده است هم امشب کنفرانس خبری گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی‌ افغانستان و متحد عبدالله عبدالله، گفت سکوت به معنای خودکشی است و به مردم شمال خبر داده است که والیان جدید دکتر عبدالله در راه هستند.

این اختلافات و چنددستگی آن‌هم در شب و روزهای توافق آمریکا با طالبان، نگرانی‌های شدیدی را در میان مردم دامن زده است.

فرستاده ویژه افغان‌تبار آمریکا، که با بازیگران اصلی دنیای سیاست افغانستان آشنایی دارد، در اولین ساعات ورودش به کابل، به دیدار عبدالله عبدالله رفت تا در جریان تصمیم‌های او قرار بگیرد.

آقای عبدالله هنوز غیر از ممنوع‌الخروج کردن اعضای کمیسیون انتخابات تصمیم دیگری نگرفته است. اما منابع نزدیک به او به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند، گام بعدی آقای عبدالله جلب حمایت والیان شمال و ابقای یا برکناری آنها در مقام‌هایشان و معرفی والیان جدید وفادار به کاخ سپیدار خواهد بود.

این اقدام می‌تواند ریشه بحران انتخاباتی و سیاسی را عمیق‌تر کند.

آقای خلیل‌زاد پس از دیدار با آقای عبدالله، در ملاقات با تعدادی از اعضای جامعه مدنی گفته است، هر دو اقدام اخیر، هم اعلام پیروزی اشرف غنی و هم مخالفت دکتر عبدالله قابل پیش‌بینی بود. آمریکا بدون شک با پیش‌بینی اوضاع، برای مدیریت این بحران که نشانه‌هایش از ماه‌ها پیش وجود داشت، برنامه دارد.

آقای خلیل‌زاد به این جمع گفته است که این اختلافات مانعی بر سر تلاش‌های صلح و توافق با طالبان ایجاد نمی‌کند و برنامه آنها مطابق گذشته پیش می‌رود.

نماینده آمریکا انتظار دارد توافق صلح با طالبان در تاریخ ۲۹ ماه جاری میلادی امضا شود و پیش از آنها سطح خشونت در کشور کاهش یابد. به گفته او، سطح خشونت تا توافق نهایی طالبان با دولت افغانستان ، کاهش‌یافته حفظ خواهد شد.

در حالی که در کابل کشمکش بر سر این ادامه دارد که چه کسی ریاست جمهوری مشروع افغانستان است، آقای خلیل‌زاد به توافق هرچه سریع‌تر رهبران طالبان با نمایندگان دولت افغانستان چشم دوخته است. مذاکرات بین‌افغانی ده روز پس از توافق آمریکا با طالبان، در تاریخ ۱۰ ماه مارس آغاز خواهد شد.

 منابع ایندیپندنت فارسی می‌گویند آقای خلیل‌زاد به آنها گفته است، نشست ۲۰۰۱ بین طرف‌های درگیر جنگ افغانستان ظرف یک هفته به نتیجه رسید و حکومت عبوری ایجاد شد و جلسه پیش رو میان افغان‌ها هم باید زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

طالبان و نمایندگان افغانستان نوین بر سر حکومت آینده،‌ قانون اساسی و تقسیم قدرت گفت‌وگو خواهند کرد.

پتره‌گر: نام شغلی است. پتره‌گر ظروف شکسته چینی را به هم بند (پیوند)می‌زند.

بیشتر از