ارگ: کاهش خشونت‌ها را پذیرفتیم، تا به آتش‌بس برسیم

پس از امضای توافقنامه صلح، گفت‌وگوهای بین‌افغانی آغاز خواهد شد

حالا می‌بینیم که حکومت افغانستان طرح کاهش خشونت‌ها را از سوی طالبان در جریان گفت‌وگوهای «صلح بین‌افغانی» پذیرفته است. -Wakil KOHSAR / AFP

حکومت افغانستان می‌گوید که اعلام آتش‌بس، خواست اساسی شهروندان این کشور است و اگر کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان، منتج به اعلام آتش‌بس دائمی شود، از آن استقبال می‌کنیم.

روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در یک نشست خبری در کابل به رسانه‌ها گفت: «تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان، خواست اصلی دولت و شهرندان این کشور است و اگر کاهش‌ چشمگیر خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، منتج به اعلام آتش‌بس سرتاسری در افغانستان شود، ما از آن استقبال می‌کنیم.»

آقای صدیقی گفت: «خواست حکومت افغانستان و مردم کشور، اعلام آتش‌بس برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی بود. ما برای اینکه به آتش‌بس دائمی برسیم، کاهش خشونت‌های چشمگیر را پذیرفتیم و امید داریم که گروه طالبان، پس از این از جنگ و ویرانی و افغان‌کشی دست کشیده و با یک صلح پایدار در افغانستان موافقت کنند.»

آقای صدیقی افزود: «حکومت افغانستان، برای ختم جنگ و تامین صلح پایدار در کشور، هر اقدامی که نیاز باشد انجام می‌دهد، تا دیده شود که رهبران سیاسی گروه طالبان در قطر این ظرفیت را دارند یا خیر. مردم افغانستان خواهان اعلام یک آتش‌بس سرتاسری بوده‌اند اما ما برای اینکه بتوانیم به صلح برسیم، کاهش خشونت‌ها را با تمام خطرات احتمالی آن پذیرفتیم.»

سخنگوی ارگ تاکید کرد: «رئیس جمهوری غنی، به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که این کشور به گذشته برنمی‌گردد، بلکه با حفظ دستاوردهای موجود در راستای تحقق صلح و ثبات پایدار در افغانستان، از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نخواهد کرد.»

آقای صدیقی در رابطه با تشکیل هیئت افغانی برای گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان طالبان نیز افزود: «هیئتی که قبلا از طرف حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح ایجاد شده بود، تغییر خواهد کرد. هیئت جدیدی که تشکیل می‌شود، نماینده تمام اقوام و اقشار کشور بوده و خواسته‌‌های مردم را در مذاکرات صلح با طالبان مطرح خواهد کرد.»

به گفته صدیقی: «پس از توافق هیئت افغانی با نمایندگان طالبان، تصمیم اخیر را مردم افغانستان در "لویه جرگه" خواهند گرفت و رئیس جمهوری غنی نیز برای مشورت در رابطه با مذاکرات صلح، در هفته پیش رو با نمایندگان سیاسی و غیرسیاسی کشور از نزدیک صحبت خواهد کرد، تا نظرات آنها را نیز داشته باشد.»

سخنگوی رئیس جمهوری غنی، تاکید کرد: «جامعه جهانی در رابطه با مذاکرات صلح بین‌افغانی و موضوعات مرتبط به آن، حمایت بی‌قید و شرط خود را از موضع‌ حکومت افغانستان اعلام نموده است.»

حکومت افغانستان در حالی روی تشکیل یک هیئت افغانی برای مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان، کار می‌کند که چندی پیش، آقای غنی پیشنهاد کاهش خشونت‌ها را از سوی گروه طالبان بی‌معنی و غیرقابل اجرا خوانده و گفته بود: «طالبان با این طرحشان می‌گویند که ما به انتحار، انفجار، ویرانی و آدم‌کشی را ادامه می‌دهیم، اما زیاد نه، کم.»

حالا می‌بینیم که حکومت افغانستان طرح کاهش خشونت‌ها را از سوی طالبان در جریان گفت‌وگوهای «صلح بین‌افغانی» پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورالله نور، کارشناس سیاسی، در این مورد به ایندیپندنت فارسی گفت: «پذیرفتن طرح کاهش خشونت‌ها، از طرف حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی کار درستی است. ما چاره دیگری جز پذیرفتن این طرح نداشتیم، باید راهی برای مذاکرات بین‌افغانی پیدا می‌شد، که اکنون شده است. حالا باید یک هیئت همه‌شمول، که واقعا بتوانند مردم افغانستان را نمایندگی کنند، تشکیل شود و خواسته‌های اساسی و مهم را با طالبان مطرح کنند. همچنین بتوانند با مذاکراتی که باهم انجام می‌دهند، صلح و ثبات دائمی را به کشور بیاورند. امید است که توافق صلح با آمریکا به زودی امضا شده تا مرحله مهم و سرنوشت‌ساز آغاز شود.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان طالبان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا، پس از ماه‌‌ها بحث و گفت‌وگو درباره تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان، به توافق نهایی رسیده‌اند. گفته می‌شود که این توافقنامه در روزهای آینده میان دو طرف به امضا خواهد رسید و پس از آن گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی، آغاز خواهد شد.

بیشتر از