ویروس کرونا؛ کاهش عرضه آیفون

اپل می گوید درآمد این شرکت، تحت تأثیر کاهش تقاضا در چین قرار خواهد گرفت

اپل در اواخر ژانویه پیش‌بینی کرد که درآمد آن در سه‌ماهه دوم بین ۶۳ تا ۶۷ میلیارد دلار باشد- MLADEN ANTONOV / AFP

اپل می‌گوید به دلیل اینکه شیوع ویروس کرونا موجب کاهش تولید آیفون‌ها و افت تقاضا در بازار چین شده است، نمی‌تواند به درآمد پیش‌بینی شده برای سه‌ماهه‌ دوم خود دست بیابد.

این شرکت که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد اعلام کرد همه کارخانه‌های تولیدی آن در چین بازگشایی شده‌اند اما تدریجا به تولید کامل باز خواهند گشت. هیچ یک از کارخانه‌های تولید آیفون در استان هوبی، مرکز شیوع ویروس کشنده کرونا، قرار ندارد.

اپل در اواخر ژانویه پیش‌بینی کرد که درآمد آن در سه‌ماهه دوم بین ۶۳ تا ۶۷ میلیارد دلار باشد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیش‌بینی‌های فصلی ما که در در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد براساس بهترین اطلاعات موجود در آن زمان و همچنین بهترین تخمین‌های ما در مورد سرعت بازگشت به کار پس از پایان تعطیلات طولانی سال نو چینی در ۱۰ فوریه بوده است.»

«در سراسر کشور چین شرکتها دارند تدریجا به سر کار برمی‌گردند، اما سرعت بازگشت ما به شرایط عادی کندتر از مقداری است که پیش‌بینی کرده بودیم. در نتیجه، انتظار نداریم به درآمد پیش‌بینی شده خود برای سه ماهه دوم دست بیابیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که عرضه آیفون در سراسر جهان محدود خواهد شد و کمبود این گوشی در بازار به طور موقت بر درآمد شرکت در نقاط مختلف جهان تأثیر خواهد گذاشت.»

طبق متن این بیانیه، افت تقاضا در چین یکی از علل این مشکل است. سه‌ماهه دوم اپل در تاریخ ۳۰ مارس پایان می‌یابد.

در همین حال، بیش از ۳۰۰ آمریکایی که به مدت ۱۴ روز در یک کشتی کروز آلوده به ویروس کرونا در بندری در ژاپن قرنطینه شده بودند، پس از انتقال به پایگاههای نظامی ایالات متحده، ۱۴ روز دیگر را در شرایط قرنطینه به سر بردند و سپس به کشورشان بازگشتند.

از بین کسانی که با دو هواپیمای اختصاصی به کشورشان بازگردانده شدند ۱۴ نفر بر اساس نتایج آزمایشات به این ویروس مبتلا شده بودند. هفت نفر از مسافران هر یک از دو هواپیما به این ویروس آلوده شده بودند. کشتی تفریحی «دایموند پرینسس» که این افراد مسافر آن بودند بیشترین موارد ابتلا در خارج از چین را داشته است، و از بین ۳۷۰۰ مسافر آن ۴۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده بودند.

تاکنون ۱۷۷۰ نفر در چین و پنج نفر در مناطق دیگر جهان در اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. مقامات چینی روز دوشنبه گزارش دادند که۲۰۴۸ نفر دیگر مبتلا شده‌اند و در مجموع شمار مبتلایان به ۷۰۵۴۸ نفر رسیده است.

تاکنون صدها آمریکایی از چین به پایگاههای نظامی در ایالات متحده منتقل شده‌اند. مقامات آمریکایی هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند تا ۳۳۸ مسافر آمریکایی کشتی دایموند پرینسس پس از اتمام دوره ۱۴ روزه قرنطینه بر روی کشتی به کشورشان بازگردانده شوند. به گفته مسئولان وزارت خارجه آمریکا حدود ۶۰ آمریکایی دیگر در ژاپن مانده‌اند تا تحت نظر باشند.

۲۰۰ شهروند آمریکایی دیگر در کامبوج گیر افتاده‌اند، از جمله ۹۲ نفر که هنوز در یک کشتی تفریحی دیگر به نام «وستردام» که به ویروس کرونا آلوده شده، قرنطینه شده‌اند.

پس از آن که یک مرد ۸۰ ساله هنگ‌کنگی مبتلا به کرونا باعث پخش ویروس در بین مسافران دایموند پرینسس شد، مقامات ژاپنی روزسه فوریه این کشتی را در بندر یوکوهاما تحت شرایط قرنطیقنه قرار دادند.

مسئولان آمریکایی پیشتر وعده داده بودند كه آمریكایی‌های مبتلا به کرونا را در ژاپن نگه خواهند داشت تا تحت معالجه قرار بگیرند. سپس اعلام کردند به ناچار برنامه‌های خود را تغییر داده‌اند چون پس از خروج مسافران از کشتی و رفتن آنها به سوی فرودگاه مقامات ژاپن متوجه شده‌اند که نتیجه آزمایش کرونا بر روی ۱۴ نفر از آنها مثبت بوده است.

این گزارش با همکاری رویترز تهیه شده است

© The Independent

بیشتر از جهان