۵۸ سال زندان به جرم حفاظت از محیط‌ زیست

قوه قضاییه ایران از نهایی شدن حکم فعالان محیط‌ زیستی زندانی خبر داده است

موج دستگیری فعالان محیط ‌زیست در ایران در زمستان سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد 

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود اعلام کرد، حکم اولیه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب درباره هشت فعال محیط‌ زیستی محبوس در ایران، در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

بدین ترتیب، فعالان محیط ‌زیستی مجموعا به ۵۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، احکام این افراد و اتهاماتشان را این‌گونه اعلام کرده است: « مراد طاهباز به جرم همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا، نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه مأخوذه، هومن جوکار به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، سام رجبی تبریز به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، سپیده کاشانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، امیرحسین خالقی حمیدی به جرم جاسوسی به شش سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس محکوم شدند.»

احکامی که دادگاه تجدید‌نظر صادر کرده‌ است، مطابق همان احکامی است که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای این افراد صادر شده بود.

موج دستگیری فعالان محیط ‌زیست در ایران در زمستان سال ۱۳۹۶ و در سراسر ایران اتفاق افتاد. سازمان اطلاعات سپاه این دستگیری‌ها را انجام داده بود. کاووس سیدامامی به همراه همراهان و همکارانش در «موسسه حیات وحش پارسیان» در مرکز توجه این سازمان بودند. سیدامامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، دو هفته پس از دستگیری به شکل مشکوکی در سلولش درگذشت. منابع رسمی در سازمان اطلاعات سپاه، علت مرگ سیدامامی را خودکشی اعلام کردند و گفتند که فیلم لحظات منتهی به خودکشی وی را برای اثبات ادعایشان به مقامات مسئول و نمایندگان مجلس نشان داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده فعالان زیست محیطی یکی از پرونده‌هایی است که به موضوعی برای کشمکش بین اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تبدیل شده بود. گفته می‌شود که مقام‌های وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی این افراد را رد کرده‌اند، اما اطلاعات سپاه به عنوان نهاد موازی با وزارت اطلاعات بر اتهام جاسوسی تاکید دارد. قبلا حکم فساد فی‌الارض هم در پرونده برخی از فعالان محیط زیستی مطرح شده بود که بعدا کنار گذاشته شد.

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست ایران، و همچنین وزارت اطلاعات ایران چند ماه پس از دستگیری این افراد اعلام کردند که این افراد درگیر هیچ گونه فعالیت جاسوسی نبوده‌اند و از نظر آن‌ها اتهامی متوجه این افراد نیست.

در مقابل سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه به شکل هماهنگ با پافشاری بر تداوم بازداشت، آنها را به شکل رسمی به جاسوسی متهم کردند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی فعلی قوه قضاییه، که در آن زمان رییس دادگستری استان تهران بود، این دستگیری‌ها را محصول همکاری مشترک دادستانی تهران و سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرده بود: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شدند.»

بیشتر از