خط‌ و نشان رئیس سازمان محیط زیست برای منتقدین

عیسی کلانتری: منتقدین من، پرروبازی در بیاورند اسمشان را می‌گویم

عکس از خبرگزاری مهر

هنوز دو روز از انتشار نامه سرگشاده ۲۵ نفر از خبرنگاران در اعتراض به فشار سازمان محیط‌زیست به رسانه‌ها برای حذف آن‌ها نگذشته بود که امروز عیسی‌ کلانتری، رئیس این سازمان در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین، منتقدان عملکرد محیط‌زیستی وی و دولت حسن روحانی را «توده‌ای» خواند و تهدید کرد که نام آن‌ها را افشا خواهد کرد.

توده‌ای خواندن منتقدان فقط در مصاحبه امروز رئیس سازمان محیط‌زیست مطرح نشده است، بلکه در نامه اعتراضی خبرنگاران این حوزه خطاب به سخنگوی دولت نیز نوشته شده بود که روابط عمومی سازمان محیط‌زیست خبرنگاران را «توده‌ای» می‌داند. این خبرنگاران در نامه‌شان نوشته بودند: «روابط عمومی این سازمان اخیراً چند تن از خبرنگاران مطرح این حوزه را از گروه مجازی اطلاع‌رسانی برنامه‌های سازمان نیز حذف کرده و زمانی که با اعتراض سایر خبرنگاران مواجه شده خبرنگاران محیط‌زیست منتقد سازمان را «اپوزیسیون» و «ضد نظام و دولت» معرفی کرده‌اند. گویا این روزها تهمت زدن و نصب برچسب به متخصصان منتقد سازمان و خبرنگاران، با عناوین «اپوزیسیون»، «توده‌ای» و «ضد نظام» به امری رایج برای مدیران این سازمان تبدیل شده است».  

عیسی کلانتری که در دو سال گذشته سکان محیط‌زیست ایران را در اختیار داشته است در کارنامه خود سابقه ۱۲ سال وزارت کشاورزی را در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دارد. طرح‌های خودکفایی و احداث چاه‌های عمیق برای زیر کشت بردن زمین‌های بایر که یکی از دلایل تنش آبی کنونی در ایران عنوان می‌شود همگی در دوره وزارت او رخ داده است.

سازمان محیط‌زیست در دو سالی که با ریاست کلانتری اداره می‌شود حواشی بسیاری داشته است. از تعطیلی پروژه حفاظت از یوز ایرانی تا موافقت با پروژه انتقال آب دریای خزر به استان زادگاه حسن روحانی.

دستگیری هشت فعال محیط‌زیست در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان اطلاعات سپاه، مرگ یکی از آن‌ها و تداوم بازداشت موقت بقیه آن‌ها، پای نهادهای امنیتی را نیز به این سازمان گشوده است. درحالی که وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده است که هشت فعال محیط‌زیستی جاسوس نبوده‌اند، سپاه بر جاسوسی آن‌ها تأکید دارد. عیسی کلانتری درمورد همین رویداد در مصاحبه‌اش گفته است که از او خواسته شده در این موضوع دخالت نکند.

همه توده‌ای هستند!

به جز موضوع بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی، تعطیلی مدارس طبیعت نیز در هفته گذشته، مجدداً موضوع فشار بر فعالان محیط‌زیست ایران را برجسته کرد. در حالی که تصور می‌شد تعطیلی این مدارس از سوی وزارت اطلاعات ایران برنامه‌ریزی و اجرا شده است، عیسی کلانتری در این مصاحبه‌ از نقش خودش در تعطیلی این مدارس می‌گوید: «ما نمی‌خواستیم این مسائل را باز کنیم، اما فشارها ما را مجبور کرد. سیستم صداوسیمای ما در چند ماه گذشته هر هفته یک تا دو ساعت با بنیان‌گذاران مدارس طبیعت مصاحبه می‌کند و آن‌ها از سازمان محیط‌زیست انتقاد می‌کنند. هرکسی می‌خواهد چنین مدارسی را باز کند، مجوزش را بگیرد. این مجوز را هم افراد صاحب صلاحیت بگیرند نه افرادی که دستگاه اطلاعاتی کشور اعلام کرده پیشینه توده‌ای دارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلانتری می‌گوید مراجع تقلید هم در رابطه با مأنوس بودن حیوانات با بچه‌ها در مدارس طبیعت مخالفت شرعی داشته‌اند: «(از سوی مراجع) به ما دستور داده شد که رفتارهای انجام شده در مدارس طبیعت غیرشرعی است. مراجع می‌گفتند اینکه خرگوش، سگ، گربه و ... جای خواهر برادر بچه‌ها در خانه‌ها حضور داشته باشند (شرعی نیست). یعنی به جای برادر و خواهر، خانواده‌ها برای آن‌ها حیوانات مختلفی می‌خریدند».

رئیس سازمان محیط‌زیست ایران می‌گوید که به دلیل انتقاد بنیانگذاران این مدارس از وی در صدا وسیما، به سراغ بررسی پیشینه آن‌ها رفته است و نهایتا وزارت اطلاعات به او اعلام می‌کند که بنیان‌گذاران این مدارس «توده‌ای» هستند: «وزارت اطلاعات به پیشینه بنیان‌گذار این مدارس شک کرد و اعلام کرد آن‌ها افراد توده‌ای هستند. کدام دیوانه‌ای اجازه می‌دهد این مدارس غیرشرعی و قانونی ادامه کار بدهند؟»

کلانتری همچنین منتقدان عملکرد محیط‌زیستی حسن روحانی را افراطیون توده‌ای خطاب می‌کند و می‌گوید: «این افراطی‌های محیط‌زیستی که در توده‌ای‌ها ریشه دارند طومار درست می‌کنند که این رئیس‌جمهور محیط‌زیستی نیست. درست نیست. من با رئیس‌جمهورهای زیادی کار کرده‌ام، هیچ‌کدام به اندازه این رئیس‌جمهور محیط‌زیستی نبوده‌اند».

عیسی کلانتری در انتهای مصاحبه خود از منتقدانش خواسته دست از «پرروبازی» بردارند وگرنه لیست اسامی آن‌ها که همگی وابسته به حزب توده هستند را اعلام خواهد کرد.

رفتارهای عجیب رئیس سازمان محیط‌زیست ایران درباره منتقدانش تنها به توده‌ای خواندن خبرنگاران این حوزه و فعالان محیط‌زیست ختم نمی‌شود. کلانتری چندی پیش در واکنش به انتقادهای محمد درویش (یکی از متخصصان حوزه محیط‌زیست) به مدیران ستادی و استانی این سازمان دستور داده بود که حق ندارند در برنامه‌هایی شرکت کنند که محمد درویش در آن‌ها حضور دارد.

بیشتر از