حسن روحانی آمارهای کشته‌شدگان آبان‌ماه را زیر سوال برد

رئیس جمهور ایران: آمار مربوط به کشته‌شدگان آبان در اختیار پزشکی قانونی‌ست

کنفرانس خبری حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حالی برگزار شد که نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در این نشست خبری حضور داشتند. 

بی‌شک مهم‌ترین مسایلی که این کنفرانس خبری را تحت تاثیر قرار داد، سوالاتی درباره حوادث آبان ماه خونین ایران بود که در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین و به طبع آن گسترده شدن اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون ایران رخ داد و به گفته سازمان عفو بین‌المللی بیش از ۳۰۰ کشته داد و به نوشته خبرگزاری رویترز و به نقل از چند مقام امنیتی در وزارت کشور ۱۵۰۰ قربانی داشته است. قربانیانی که بنا به گزارش‌ها توسط نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده بودند. 

ادعا درباره آمار کشته شدگان آبان ماه 

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز که مستقیما از او درباره آمار کشته شدگان آبان‌ماه پرسید با رد آمار منتشر شده گفت که «آمار کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه در اختیار سازمان پزشکی قانونی کشور است». 

روحانی البته به تعداد کشته‌شدگان اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که «دراین حادثه رسانه های خارجی اغراق و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. این ارقام صحیح نیست. از ابتدا گفتم که شماری از کشته ها از مردم عادی، پرسنل نظامی، بسیج و غیره هستند و باید اعلام شود که چند نفر کشته شدند. این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است و آن‌ها می توانند این را اعلام کنند ولی آمار واقعی آن چه که تاکنون به ما اعلام شده با آمار رسانه ها فاصله زیادی دارد».

او هم‌چنین مدعی شد که اعتراضات مردمی در «غروب جمعه» شروع شد و پیش از آن هیچ مشکلی وجود نداشت و عمده اعتراض‌ها در فضای مجازی شروع شد و تلاش شد که یک «شکاف حکومتی» القاء شود و این شبهات تا روز یک‌شنبه و پس از موضع‌گیری علی خامنه‌ای تمامی اعتراضات به پایان رسید. 

حسن روحانی در عین‌حال بارها تاکید کرد که تصمیم افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های اجرایی تصمیم «کل نظام» بوده است و همه قوای کشور و رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در جریان این تصمیم بوده‌اند و تنها یک تصمیم دولتی نبوده است.

روحانی: درباره هواپیمای اوکراینی اشتباه موردی رخ داد

یکی دیگر از موضوعات مهم این نشست خبری ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه بود. روحانی درباره فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: «در زمینه هواپیمای اوکراینی اشتباه موردی رخ داد که آنقدر عجیب غریب بود که کسی باورش نمی‌شد. الان هم باورش برای من سخت است... چنین حادثه‌ای تاکنون برای ما رخ نداده بود. یک خطای موردی اتفاق افتاد و تا رفتند بازرسی کنند و به نتیجه برسند باید یک مقام مسئول به ما خبر می داد که اتفاق افتاده. ما از پنج شنبه شبهه‌هایی داشتیم. ممکن بود به اعتقاد من تسریع می‌شد این روند اطلاع رسانی اما تعمدی در کار نبود. همان نیروی مسلحی که برای ما افتخارات فراوانی آفریده آن اشتباه را به عهده گرفت.»

روحانی هم‌چنین از فرماندهان سپاه پاسداران ستایش کرد که در اولین فرصت از مردم عذرخواهی کردند. روحانی تاکید کرد که ماجرای هواپیمای اوکراینی «نباید به انسجام ما لطمه بزند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی هم‌چنین مدعی شد که شب پنجشنبه که من با ستاد کل صحبت می کردم احتمال خطا را می دادند و من همان وقت گفتم که اگر چنین حس می کنید همین الان اعلام کنید که گفتند هنوز ابهامات و شبهاتی وجود دارد و فردا جمعه که ساعت دو تا سه بعد از ظهر بود گفتند که دیگر موضوع خطای انسانی است و گفتم اعلام شود که گفتند در حال تنظیم بیانیه‌ در این زمینه هستیم. 

واکنش روحانی به حرف و حدیث‌ها درباره استعفا 

حسن روحانی در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه هر چند وقت یک‌بار شایعاتی در فضای مجازی در خصوص استعفای شما منتشر می شود، و اینکه به نظر شما این شایعات با چه هدفی مطرح می‌شود؟ گفت: «استعفا معنا ندارد و از آغاز انتخابات که آمدیم به مردم وعده و قول دادیم و تا ساعت آخر ان‌شاءالله پای وعده و قول خود می‌مانیم و تلاش می‌کنیم تا حد امکان این وعده‌ها را عملی کنیم.»

روحانی هم‌چنین گفت: «هیچ وقت به دنبال استعفا نبودم، ولی در همان روزهای اول دولت در حالی که هنوز مراسم تحلیف انجام نشده بود و مسائل اقتصادی آن روز مطرح بود خدمت رهبری گفتم که اگر کسی یا دولت بهتری وجود دارد که می تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم، اما ایشان شدیداً رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرین روز خدمت کنید.»

روحانی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ هم باز به دلیل مسائلی که در دولت پیش آمد، گفت: «همین موضوع را با ایشان (علی خامنه‌ای) مطرح کردم و ایشان این بار گفتند که من حتی یک ساعت زودتر هم اجازه نمی دهم که کار دولت خاتمه یابد. من این شایعه را شدیداً تکذیب می‌کنم، دولت تا آخرین روز پای کار خود می‌ماند.»

تشویق برای شرکت در انتخابات 

رئیس جمهور ایران در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه علت مطرح کردن مسئله انتصابات به جای انتخابات از سوی او چیست؟ گفت: «من هیچ موقع انتخابات را زیر سوال نبردم و نمی‌برم.» روحانی هم‌چنین مدعی شد که «همه حرف من از روز اول این بوده که نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود».

رئیس جمهور ایران هم‌چون چندی قبل بازهم  تاکید کرد که «نباید به خاطر فرایندها همه انتخابات را رد کنیم و با صندوق ها قهر کنیم. من افتخار میکنم که در دو انتخابات با رای مردم انتخاب شدم اگر این نبود که من مشروع نبودم و بقیه نهادها هم مثل مجلس مشروع نبودند، پس ان‌شاءالله همه به صحنه بیایند و رای دهند.»

روحانی همچنین  در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما درباره ادعای برخی مقامات آمریکایی در زمینه فرمایشی بودن انتخابات در ایران، مدعی شد: «ما هر یک سال و چند ماه یک انتخابات برگزار کرده ایم. ما چند ماه پس از انقلاب مردم را به صندوقهای آرا فرا خواندیم و این یک اتفاق تاریخی و نادر است در تمام انقلاب‌ها. انتخابات ما واقعی است و مردم ما با آزادی کامل پای صندوق‌های رای می روند.»

مذاکرات با امارات و عربستان 

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار المسیره یمن که درباره ارتباط ایران و عربستان بود،‌ گفت: «همواره کشورهایی بودند که برای ما پیغام هایی در این زمینه می آوردند مثل پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی. ما همیشه پاسخ دادیم که مشکل ما پیچیده نیست و هر زمان عربستان آماده باشد آماده گفت‌وگو هستیم.»

روحانی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با مذاکرات ایران و امارات، گفت: «آن مقداری که ما می‌دانیم کشورهای منطقه، امارات و چند کشور دیگر امریکا را بر حذر داشتند از جنگ با ایران. جنگ در منطقه به ضرر ایران، امارات، بحرین، قطر و همه کشورهاست. هیچ کشوری دیگر نفت نمی برد. اگر در این آبراه خلیج فارس جنگ شود برایشان خوب نیست. ما هم مخالف جنگ هستیم. امریکا هم نمی خواهد جنگ کند می داند جنگ برایش چه ضرری دارد. ترامپ برای انتخابات کار می کند و می داند جنگ انتخابات را شکست می دهد.»

بیشتر از