واکنش‌ها به گزارش رویترز درباره آبان‌ماه خونین ایران

شورای عالی امنیت ملی می‌گوید گزارش رویترز جعلی‌ست

مقامات جمهوری اسلامی هنوز و با گذشت بیش از یک‌ماه از اعتراضات هیچ آماری از تعداد کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند- AFP

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی از اعتراضات گسترده مردمی در ایران نوشت که با آغاز اعتراضات در شهرهای ایران و شدت گرفتن این اعتراضات رهبر جمهوری اسلامی دستور برخورد شدید و خشن با مردم معترض را صادر کرده است. 

در گزارش رویترز آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌های آبان‌ماه بی‌صبر و حوصله به نظر می‌رسید و به مقامات ارشد امنیتی و دولتی دستور داده برای متوقف کردن اعتراض‌ها «هر کاری لازم است انجام دهند».

در گزارش رویترز ذکر شده که ۱۵۰۰ نفر از معترضان ایرانی در شهرهای مختلف کشته شده‌اند. مبنای این آمار اظهارات «سه مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی» هستند. این گزارش می‌گوید که قربانیان شامل ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن  هستند و در بین آنها نیروهای امنیتی و پلیس هم به چشم می‌خورند. 

به فاصله چند ساعت پس از انتشار این گزارش مقامات جمهوری اسلامی نیز به آن واکنش نشان دادند؛ دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به موارد مطرح شده در گزارش رویترز مدعی شد که «این خبرسازی‌های جعلی اعتباری ندارد».

علیرضا ظریفیان یگانه ، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با تکذیب آمار ۱۵۰۰ کشته شده در حوادث ایران  و ادعا درباره «خبرسازی» رویترز گفت: «این گونه خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کاری ندارد کافی است طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده در چارچوب عملیات روانی، برخی ادعاها کنار هم چیده شود. وقتی از این رسانه درخواست منبع یا سند شود، شما را به موجودات نامرئی ارجاع می‌دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آن وجود ندارد.» 

این درحالی‌ست که طبق نوشته گزارش رویترز مبنای این اطلاعات و گزارش، سه نفر از مقامات وزارت کشور بوده‌اند. وزیر کشور جمهوری اسلامی که در مقام رئیس شورای امنیت کشور (شاک) هم فعالیت دارد، مسئول اصلی برخوردها و حل‌وفصل اعتراضات مردمی بوده است. این نهاد هم‌چنین مسئول اصلی قطع گسترده و سراسری اینترنت در ایران بوده است. 

علیرضا ظریفیان یگانه، با اشاره به اینکه گزارش رویترز «جعلی‌ست و اعتباری ندارد» این ادعای خبرگزاری رویترز را نه فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی بلکه حتی از جنبه خبری کاملاً بی ارزش و آسیبی جدی به اعتبار از پیش مخدوش شده این خبرگزاری دانست.

ظریفیان با تاکید بر «خبرسازی» رویترز  با طرح این پرسش «که وقتی رویترز نمی‌خواست منبع، سند یا حتی قرینه‌ای کوچک برای ادعایش ارائه کند، چرا به آمار ۱۵۰۰ نفر اکتفا کرده» گفت: «رویترز می‌تواند بگوید ۲۰ هزار نفر کشته‌اند، اما این خبرسازی‌های جعلی اعتباری ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش «رویترز» به نقل از منابع وزارت کشور آمده است که «رهبر ۸۰ ساله جمهوری اسلامی از اینکه عکس‌های او به آتش کشیده شده بود، ‌خشمگین بوده و به مقامات هشدار داده که در صورتی که اعتراض‌ها متوقف نشود، آنها را برای پیامدهای اعتراض‌ها مسئول می‌داند».

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم بدون اشاره به این بخش از سخنان علی خامنه‌ای گفته که: «همان‌طور که در دستور رهبر معظم انقلاب آمده بود موضوع بررسی این موضوع و دلجویی از خانواده‌های کشته‌شدگان اخیر در سه گروه ادامه دارد و پس از جمع‌بندی کامل این مسئله در این باره اطلاع رسانی می‌شود».

این مقام مسئول هم‌چنین مدعی شد که «از مدت‌ها پیش گروهی برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث اخیر تشکیل شد که موظف است کل مسائل مربوط به آسیب‌دیدگان را جزء به جزء بررسی کند تا به طور کامل مشخص شود که هر فرد در چه وضعی آسیب دیده است».

مقامات جمهوری اسلامی هنوز و با گذشت بیش از یک‌ماه از اعتراضات مردمی هیچ آماری از تعداد کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند و حتی نسبت به آمارهای سازمان‌های بین‌المللی نیز هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. محمدجواد منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی ایران، گفته بود: «خوشبختانه افرادی که خارج از کشور هستند هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ آمارهای مختلفی می‌دهند و هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد».

از سوی دیگر برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز تأکیدی است بر این نکته که انزوای حکومت ایران از سوی جامعه جهانی امری ضروری است.

در پیام برایان هوک تاکید شده «آن‌ها که مرتکبین این قتل عام هستند باید از سوی جامعه جهانی مجازات شوند».

برایان هوک پیش از این و با گذشت چند روز از اعتراضات خونین در ایران اعلام کرده بود که آمریکا بر اساس مستنداتی که در اختیار دارد احتمال می‌دهد که «بیش از هزار نفر» در اعتراضات مردمی ایران کشته شده‌اند.

بیشتر از