ویروس کرونا؛ کامبوج به کشتی تفریحی سرگردان پناه داد

این کشتی تفریحی در هراس از ویروس کرونا، از سوی پنج کشور آسیایی اجازه توقف نیافت

 تشکر یکی از مسافران نوجوان کشتی کروز از کشور کامبوج برای اجازه توقف در یکی از بنادر این کشور -AFP 

یک کشتی کروز که پنج کشور آسیایی از ترس ویروس کرونا درخواست پهلو گرفتنش را رد کرده بودند، عاقبت توانست در کامبوج پلهو بگیرد. 

کشتی «وستردم» متعلق به خطوط کشتیرانی هلند-آمریکا، با ۱۴۵۵ مسافر و ۸۰۲ خدمه، در تاریخ اول فوریه برای تور کروز ۱۴ روزه در تایوان و ژاپن، هنگ‌کنگ را ترک کرد. 

اما به دلیل محدودیت‌های مسافرتی دولت‌ها برای پیشگیری از انتقال ویروس، و عدم صدور مجوز از سوی بنادر مختلف آسیایی، آن کشتی کروز مجبور شد توقف‌های از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده را لغو کند. 

بیماری ناشی از ویروس کرونا تاکنون جان بیش از ۱۳۰۰ نفر را گرفته است و تعداد بیشتری را بیمار کرده است. 

غیر از ایستگاه‌های از پیش تعیین‌شده در تایوان و ژاپن، فیلیپین و گوام نیز از ترس موارد احتمالی ابتلا به ویروس، به کشتی وستردم مجوز توقف ندادند. 

مسئولان، نام رسمی بیماری ناشی از ویروس کرونا را، کووید-۱۹ تعیین کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار بود که آن کشتی سفرش را در لائم چابانگ در نزدیکی بانکوک در تایلند، پایان دهد. اما این بخش از برنامه نیز لغو شد، چرا که آنوتین چارنویراکول، وزیر بهداشت آن کشور، در پیام کوتاهی که در فیسبوک منتشر کرد، گفت که آن کشتی نمی‌تواند در آنجا پهلو بگیرد. 

کشتی وستردم حالا به دنبال اجازه مقامات کامبوج، در سیهانوکویل در جنوب آن کشور پهلو گرفته است و قرار است مسافران آن ظرف چند روز، کشتی را ترک کنند و از پنوم‌پن عازم کشورهای خود شوند.

خطوط کشتیرانی هلند-آمریکا در پیامی به مسافرانش گفت: «بابت حمایت مسئولان کامبوجی، از آنان بی‌نهایت سپاسگزار است.»

آن پیام همچنین می‌گوید:‌ «تمامی میهمانان کشتی سالمند و به‌رغم گزارش‌ها، هیچ مورد ثابت‌شده یا مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا، در کشتی نیست و نبوده است.»

استفن هنسن، یکی از مسافران کروز وستردم، به ایندیپندنت گفت که تجربه سفر با کشتی در اطراف آسیا به مدت دو هفته، «طاقت‌فرسا و نگران‌کننده» بود.

او افزود:‌ «با این همه و علی‌رغم آن که نمی‌توانستیم کشتی را ترک کنیم، با ما بسیار خوش‌رفتاری شد.» به گفته او، حتی ذخیره خوراک و منابع کشتی نیز به پایان نرسید. 

هنسن گفت: «هیچ‌کس از این که سوار یک کروز لوکس باشد، شکایتی ندارد. میلیون‌ها نفر در جهان آرزو داشتند که در موقعیت ما باشند.»

آن کمپانی کشتیرانی هلندی گفت که هزینه پرواز تمامی مسافران به کشورهاشان را تقبل می‌کند و هزینه خرید تور کروز وستردم را نیز به طور کامل به مسافران بازمی‌گرداند. 

همزمان، هزاران مسافر در کشتی پرنسس دایموند قرنطینه شده‌اند. این کشتی در ساحل یوکوهامای ژاپن است. بیش از ۱۳۰ نفر از سرنشینان این کشتی تاکنون در تست ویروس کرونا، مثبت شناسایی شده‌‌اند. 

بیشتر از جهان